Bukefalos 28 år!

Linda kattens svans??

Amelia

Trådstartare
Hej
Min katt har ett elakt sår på svansen. Som behandlades av veterinär A. Denne rakade, tvättade och lindade den berörda delen av svansen. Tyvärr (?) klippte jag upp lindan dagen efter då jag inte vågade låta den sitta på längre pga cirkulationen. Katten hade samtidigt kastrerats och var i o m detta medtagen och brydde sig inte om svansen på ett tag. Den hade krage. Jag tvättade svansen med koksaltlösning och lade på en antiseptisk salva.
Nu har katten efter ett tag "slickat upp" såret igen. Jag ringde upp veterinär B som okejade att jag strök på pencillinsalva för häst. Dock fick jag absolut inte linda svansen. Problemet är att trots att katten har tratt på sig så kan den slicka på såret- vilket hon naturligtvis gör också... Jag vill linda svansen men vågar inte.
I brist på annat har jag klippt av ett finger på en barnfingervante och dragit över svansen. Men det är inte optimalt..
Jag vill lägga pencillinsalva kompress och flexilinda... vågar man ändå?
 
Hej
Min katt har ett elakt sår på svansen. Som behandlades av veterinär A. Denne rakade, tvättade och lindade den berörda delen av svansen. Tyvärr (?) klippte jag upp lindan dagen efter då jag inte vågade låta den sitta på längre pga cirkulationen. Katten hade samtidigt kastrerats och var i o m detta medtagen och brydde sig inte om svansen på ett tag. Den hade krage. Jag tvättade svansen med koksaltlösning och lade på en antiseptisk salva.
Nu har katten efter ett tag "slickat upp" såret igen. Jag ringde upp veterinär B som okejade att jag strök på pencillinsalva för häst. Dock fick jag absolut inte linda svansen. Problemet är att trots att katten har tratt på sig så kan den slicka på såret- vilket hon naturligtvis gör också... Jag vill linda svansen men vågar inte.
I brist på annat har jag klippt av ett finger på en barnfingervante och dragit över svansen. Men det är inte optimalt..
Jag vill lägga pencillinsalva kompress och flexilinda... vågar man ändå?
Det ska ju finnas någon form av plåster man kan sätta på. Kan du inte höra med veterinären igen?
 
Snögg kan fungera. Fingret kan fungera utmärkt om det sitter kvar. Annars är alternativet tyvärr större krage.
Lägg inte på pc salva. Den veterinären som ok-ade det är tyvärr inte så korrekt. Tvätta ordentligt brukar oftast räcka om katten inte kommer åt såret vill säga. Är det infekterat ska man behandla allmänt. Salvan gör faktiskt att såret läker sämre.
 
Snögg kan fungera. Fingret kan fungera utmärkt om det sitter kvar. Annars är alternativet tyvärr större krage.
Lägg inte på pc salva. Den veterinären som ok-ade det är tyvärr inte så korrekt. Tvätta ordentligt brukar oftast räcka om katten inte kommer åt såret vill säga. Är det infekterat ska man behandla allmänt. Salvan gör faktiskt att såret läker sämre.
Ok. Varför kan man inte använda pencillinsalva om det är infekterat?
 
Ok. Varför kan man inte använda pencillinsalva om det är infekterat?
Salvan har inte speciellt god lokal verkan och den kan tom verka hämmande på sårläkningen. Är det infekterat har man bättre effekt om man allmänbehandlar. Eftersom lokal behandling av sår med antibiotika har sämre effekt så bidrar användningen till ökad risk för resistens.
 
Salvan har inte speciellt god lokal verkan och den kan tom verka hämmande på sårläkningen. Är det infekterat har man bättre effekt om man allmänbehandlar. Eftersom lokal behandling av sår med antibiotika har sämre effekt så bidrar användningen till ökad risk för resistens.

Aha, då förstår jag. Konstigt då att vet okejade detta. Svansen är inte bra än. Nu måste jag skaffa en större tratt. Eller uppfinna en. Tycker synd om kisse. Hon är deprimerad. Och på dåligt humör.
 
Man ska normalt inte linda svansar på vanligt vis, direkt på svansen. Kan gå riktigt illa! Däremot (om det är svanstippen som är drabbad) kan veterinären använda sådana här, jättesmarta!

http://www.kruuse.com/sv-se/ecom/Forbindsstoffer_sår/Diverse_sårpleje/prod_272201.aspx


Om det fungerar dåligt med vanlig krage (du kan ju prova en större storlek först) kan du testa en sådan här:

5e91896f.jpg-for-web-normal.jpg


Dock så är ju svansen "tyvärr" både lång och flexibel, så de kan ju komma åt den nästan oavsett hur man gör :D.
 
Vill bara varna lite att jag använde en hemmagjord tyg"strumpa" till min kisse efter kastreringen, men det blev sedan tyvärr en infektion i såret. Man vet ju inte om det var pga strumpan men sen dess har jag varit lite tveksam till hemmagjorda såna. Såret bör ju kunna andas.

Hoppas att allt går bra!
 

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 623
Senast: höstmåne
·
Hundhälsa Min hund har lyckats slicka upp ett äckligt sår längst upp på svansen... Det är inte blodigt, men irriterat och vätskande. Hur sköter...
Svar
17
· Visningar
9 817
Katthälsa Har en långhårig icke raskatt som för ett tag sen började klia sig bakom öronen, speciellt det ena. Så fort jag såg detta så behandlade...
2
Svar
22
· Visningar
17 124
Senast: Mariaauto
·
Övr. Katt Släppte ut katterna som vanligt i morse och dom kutade genast ner till stallet som vanligt, trots att det regnade så ville dom ut...
Svar
3
· Visningar
2 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp