Lindesbergare dömd för hästplågeri

Sv: Lindesbergare dömd för hästplågeri

det räcker inte med 30 dagsböter á 30 kr för ett sånt brott...

jag skulle ha satt henne i fängelse
 
Sv: Lindesbergare dömd för hästplågeri

30kr i 30 dagar..? Och det tog så många år innan nåt hände dessutom? Great..
 
Sv: Lindesbergare dömd för hästplågeri

Vad är det för j*vla samhälle vi lever i när man kan vanvårda och plåga djur under så lång tid utan att någon gör nåt?? Och när det äntligen efter alldeles får lång tid händer nåt så är det dagsböter, 30 kr i 30 dagar!!!?? Herregud hur kan folk leva med sig själv! :mad:
 
Sv: Lindesbergare dömd för hästplågeri

WTF! 900 spänn för att ha vanvårdat 2 hästar så illa att de måste avlivas? vart är denna sjuka värld på väg.. minst 3 års totalt djurförbud skulle jag ha yrkat på!
 
Sv: Lindesbergare dömd för hästplågeri

det e helt jävla sjukt, fängelse ska hon ha och aldrig mer få inneha ett djur.dessutom höga böter. kolla bara i USA där får du ju fängelse om du vanvårdar djur...dags att vakna
 
Sv: Lindesbergare dömd för hästplågeri

Slö inspektör? Nu vet jag inte om det är samma inspektör som jag har erfarenhet av (bor i trakten i fråga), men chansen är stor att det är så.

I så fall är jag inte ett dugg förvånad, för den inspektören har av ren slöhet (?) underlåtit sig att ta itu med djurplågeri på både kossor och hästar. Och SJÄLV åkt dit för djurplågeri i ett fall med vilda katter som skulle avlivas!

Den människan lät en gång en häst självdö av svält. En hästägare med flera hästar hade under flera år vanvårdat sina hästar. Anmälningarna fullkomligt haglade in från hästfolk i trakten, grannar osv. Utan att ngt som helst hände, han bara sket i anmälningarna. Till slut gick ngn "över huvudet" på inspektören och ringde distriktsveterinären direkt.
Jag minns än hur den veterinären lät i lokalradion när han sa vad han tyckte om inspektören!
I allafall så åkte veterinären ut till stallet i fråga och ålade omgående inspektören att ta bort alla hästar från ägaren. Inspektören struntade i det hela och gick tre veckor på semester. Vilket ledde till att en häst dog. Dog av svält.
 
Sv: Lindesbergare dömd för hästplågeri

Och det värsta är att om hon får djurförbud kan hon precis som många andra djurplågare flytta till en annan kommun och skaffa nya djur.
 
Sv: Lindesbergare dömd för hästplågeri

Jag blir så j*vla förbannan när jag hör sånt här.. Jag vet inte hur många vatten hinkar jag bärt ut till uttorkade hästar, hur många boxar jag mockat åt hästägare som fullständigt skiter i hur deras hästar har det, Hur mkt hö jag gett åt olika människor att ge sina hästar bara för att de inte ska dö i svält och hur många telefon samtal jag ringt till djurskyddsinspektörerna för att få ett stopp på vanvården av djur (framförallt häsatr har jag lagt ner min själ i). åså läser man om sånt här, och att detta händer i Sverige år 2007! Skulle jag vara chef över den djurskydds inspeektören hade den åkt ut illa kvickt, sånt här ska inte hända, rättare sgat det får inte hända!
 
Sv: Lindesbergare dömd för hästplågeri

det räcker inte med 30 dagsböter á 30 kr för ett sånt brott...

jag skulle ha satt henne i fängelse

om 30 dagsböter är nog kan man förstås diskutera, att de är på 30 kr visar bara att kvinnan har log/inge inkomst/förmögenhet. Jag vet inte om domen blivit bättre om brottslingen varit en rik knös så varje dagsbot blivit 1000 kr...

Ni har visst hoppat över det där med villkorlig dom? Vi har ett system där man ofta får det i sin första dom. Sköter man sig slipper man sitta inne, döms man igen får man sitta av både dom 1 och dom 2. Jag tycker det ruskigt smart uttänkt!
 
Sv: Lindesbergare dömd för hästplågeri

Så vidare ruskigt smart tycker jag inte det systemet är..
Sätt åt dom där det känns!! Villkorligt för att du plågar en annan levande varelse till döds.. Hade det varit en människa hade det varit fängselse direkt.. Håller med föregående talare, detta frå ske 2007?!?!?!
 
Sv: Lindesbergare dömd för hästplågeri

Herregud. När jag och några vänner försökte stoppa avverkningen av ett skogsområde med 13 rödlistade arter genom att helt enkelt stå i vägen för maskinerna (civil olydnad) fick vi 40 dagsböter, alltså mer än vad en kvinna som medvetet misshandlar två hästar till döds får. Vårt samhälle är underbart!
 
Sv: Lindesbergare dömd för hästplågeri

ja...det sätter ju perspektiv på saken.. :3
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har fått djurförbud, då hon inte sett till att hennes hästar fått den vård de behövde. Efter en anmälan hittade...
Svar
13
· Visningar
1 676
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Hästnyheter Två fall av den mycket smittsamma och obehagliga hästsjukdomen EHV-1 har konstaterats i ett privatstall i Lindesberg. – De två...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En 47-årig kvinna frias av hovrätten från djur-plågeri och brott mot djurskyddslagen sedan hon väntat med att avliva en 29-årig häst...
Svar
0
· Visningar
945
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vid en oanmäld kontroll av djurhållningen hittades två vanskötta hästar. Den ena var i så dåligt skick att den avlivades omgående...
Svar
0
· Visningar
701
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp