Ägare får djurförbud efter vanvårdade hästar

En kvinna i Dalarna har fått djurförbud, då hon inte sett till att hennes hästar fått den vård de behövde. Efter en anmälan hittade länsstyrelsen två hästar med kraftigt förväxta hovar på kvinnans gård - hästarna var i så dåligt skick att de avlivades samma dag.
 
Det ligger ofta personliga tragedier och psykiska sjukdomar bakom och inte att man inte bryr sig om eller vill djuren illa.
Ja jag förstår inte att man tror att folk som hamnar i de här situationerna på något sätt är hemska individer som njuter av att djuren mår dåligt. Hur kommer det sig att man tror något sådant? Handlar det om att ifall de är hemska vidriga människor som njuter av att plåga djur så kan man själv inte hamna i situationen? Alltså att man alienerar dem för att skydda sig själv.
 
Så kan det vara. Tyvärr har jag sett fall där man helt enkelt inte bryr sig också, så jag är väl färgad av det.
Eller så har du sett någon som försöker hålla upp skenet - det är inte lätt att se vad som rör sig i folks inre. Det är rätt udda att skaffa djur för att man inte bryr sig.
 
Eller så har du sett någon som försöker hålla upp skenet - det är inte lätt att se vad som rör sig i folks inre. Det är rätt udda att skaffa djur för att man inte bryr sig.
Jag skulle uppskatta om jag själv får tala om vad jag sett eller inte sett. Jag tror att jag vet det bättre än du eftersom jag var där. Ledsen att säga det men det finns faktiskt ansvarslösa, hemska människor där ute även om de flesta inte är det.
 
Jag skulle uppskatta om jag själv får tala om vad jag sett eller inte sett. Jag tror att jag vet det bättre än du eftersom jag var där. Ledsen att säga det men det finns faktiskt ansvarslösa, hemska människor där ute även om de flesta inte är det.
Jag talar om vad man inte kan se utan vad som finns under ytan, inte kan jag uttala mig om specifika fall utan att veta vad du syftar på, det har du rätt i. Det är klart det kan finnas en och annan som köper djur i avsikt att negligera och misshandla dem, men det verkar vara slöseri med pengar och är psykiskt friska så saknas oftast det intresset.
 
Jag skulle uppskatta om jag själv får tala om vad jag sett eller inte sett. Jag tror att jag vet det bättre än du eftersom jag var där. Ledsen att säga det men det finns faktiskt ansvarslösa, hemska människor där ute även om de flesta inte är det.
Menar du att det skulle vara vanligt eller har du råkat stöta på ett av de få fallen som sker?
 
Psykisk sjukdom/tragedi ligger ofta bakom. Men brist på pengar/ovilja att ta djuret till veterinären pga att man är rädd för att det ska avlivas är OCKSÅ vanligt. Sen är det inte heller ovanligt med vanlig ignorans 🤷

Det finns massor av personer som inte ska ha djur, eller inte klarar av att ha djur. Det enda positiva med såna här fall är att just den här personen inte får ha djur igen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Östergötland såg inte till att hennes hästar fick veterinärvård när det behövdes, och vid flera kontroller har länsstyrelsen...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra året hittade länsstyrelsen fyra hästar som självdött och fem magra, levande hästar, på en gård. Nu får gårdsägarna djurförbud...
Svar
0
· Visningar
564
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Enligt ägaren hade de kraftigt vanvårdade hästarna lämnats kvar på gården av en tidigare sambo. Nu har hästägaren dömts för djurplågeri...
Svar
3
· Visningar
1 136
Senast: fejko
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp