lindor och bett!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare haflinger92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 792
H

haflinger92

hej! vad tycker ni är bäst att ha som arbetsbandage? fleccelindor? ska man ha padd under? undrar också om nån har nåt tips på bett man kan testa på en häst som har svårt att överge sin överlinje och gärna slår med huvudet (beror på vargtänder som hade gjort ont, tog bort dem när vi fick henne ca 2 år sen)... va brukar ni ha för bett? varierar ni??

Sv: lindor och bett!

Själv har jag fleecelindor utan padd under, men är man osäker ska man alltid linda med padd under.
Varierar med fleece, fleece/elastiska och elastiska med padd. Sen får man ju tänka på att utan padd så skyddar ju inte lindan mot slag och så men är lite stödjande i all fall.

Vad gäller vargtandsproblemet skulle jag nog sätta ett ganska milt (tunnt?) bett på hästen och försöka få henne acceptera bettet.Rid lugnt och mjukt.
Du kan ju testa bettlöst men då försvinner ju inte problemet nästa gång ni sätter bett i munnen på hästen ändå.
Har ingen aning om vad din häst trivs på för bett men kanske något som hästen VILL ta stöd på, koppar? äpplesmak?
Ett kort bett ligger oftast bättre än ett långt, det kommer inte åt tänderna lika lätt. Nu menar jag lagom kort och inte för kort. :smirk:

Ta hjälp av en tränare som kan se hästens reaktion från marken när du sitter på så får säkert bättre tips.

Lycka till!

Jag har ALLTID padd under alla lindor, tkr det är att rekommendera oxå, spec om man är lite osäker på att linda.
En fleecelinda ger egentligen inte spec mkt stöd, men jag använder antingen fleecelindor eller lite kraftigare/tjockare halvelastiska vanliga lindor. Jag tkr inte om såna små tunna superelastiska lindor!

det är inte bra att rida med lindor i överhuvudtaget! på med senskydd eller anndra "plast" "läder" skydd..som hjälper bena att vara både fina o ge rätt stöd/skydd. Jag tycker du ska börja rida med Hackamore...nu medans hästen fortfarande tycker de e lite otäckt..en mycket bra början! o sedan gå över till ett bett..gärna 3 delat tränsbet. tänck på att så smalare bett du väljer destå skrpare blir det..men tjocka bett e inte bra för munnen o hästar brukar inte trivas me det..så välj försiktigt! :)

Tigertofflan skrev:
Varför hack om hon ska gå över till tränsbett sen?

Min fråga också...:confused:
Tycker att det är bättre att försöka jobba bort problemet först, sen om man upptäcker att hästen trivs bättre på hack/sidepull/bitless så testar man det.

jag har ridit me vanligt tredelat, äppelbett och eggbett. han har en tendens att rinna iväg ibland, han slår inte väldigt mkt me huvudet, men har lite svårt att slappna av och söka sig nedåt, e ca 11 år och va ganska outbildad när ja fick honom.... så trots att de blivit mkt bättre undra ja om nån testat nått bett som funkat bra på den sortens hästar... (även om alla e olika) :confused:

Då skulle jag nog testa ett tunnt rakt bett med fasta ringar, det blir liksom lite stabilare i munnen.

Lycka till!!

Panikie skrev:
det är inte bra att rida med lindor i överhuvudtaget! på med senskydd eller anndra "plast" "läder" skydd..som hjälper bena att vara både fina o ge rätt stöd/skydd.

Och varför ska man inte rida med lindor?

Du kan ju inte skriva att man inte ska rida med lindor om du inte skriver VARFÖR man inte ska göra det.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 035
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 355
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka