• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Skorpan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 961
S

Skorpan

var på hopptävling i onsdags och då var det massor av ekipage som hade benlindor. Vissa runt om, vissa bara fram och vissa bara bak. Är det till för att skydda bättre, ge emr stöd, elelr för att det ser snyggt ut? Finns det andra orsaker att ha det?

Själv skulle jag inte våga hoppai benlindor, iaf inte fram, tänk om hästen slår sig själv och lixsom drar av lindan med bakbenen. Hard et någonsin hänt?

Sv: Lindor

Kom på en till fråga/fudnering. Hur skulle det se ut om man kom in med vita benlindor på prisutdelningen, alltså så som man har i dressyr? Jag tkr att det är snyggt med vita benlindor men passar det på en hoppprisutdelning? även om man inte har det under själva hoppningen?

Kan ju vara tusentals anledningar till att man har benlindor i stället för skydd, själv skulle jag aldrig linda min hästs ben, rider hellre helt utan skydd då, tycker riskerna är större än fördelarna. Sen att rida in på hopprisutdelning med vita benlindor... hmn skulle nog se liiiite konstigt ut :crazy:

okej! JA, asås ist för lindor finns det ju amssor av olika soretes skydd som verkar 100 ggr säkrare jag mtk hellre skulle använda! Okej, det ska ja komma ihåg, inga vita benlindor på prisutdelingen, även om jag tkr det är snyggt!

Kan ju vara tusentals anledningar till att man har benlindor i stället för skydd, själv skulle jag aldrig linda min hästs ben, rider hellre helt utan skydd då, tycker riskerna är större än fördelarna. Sen att rida in på hopprisutdelning med vita benlindor... hmn skulle nog se liiiite konstigt ut :crazy:

du tog orden ur min mun:bow:

Min gammeltant hade ALLTID lindade ben bak pga ev en mkt svår och envis kotledsinflammation i bak som gjorde att hon efter det krävde lindor bak för att inte bli halt igen, dessutom på Helsingborg-vets inrådan.

Hon hade lindor bak och senskydd fram, mest för att hon hävdade bestämt att hon var tidshoppare och hoppade snabbt med mkt lite luft, mkt små marginaler, oavsett om det var 80 eller 140 cm. Lindorna åt upp den marginalen, onödig rivningsrisk med andra ord.

Lindar man rätt, vet vad man gör och tejpar utanpå spännen (hööks har smarta säkerhetsremmar nu för tiden) så är det ingen fara, har aldrig varit med om att lindor har gått upp och jag har lindat många ben för alla olika tillfällen...

Jag brukar linda min bak ibland när jag hoppar, p.ga att hon har en förmåga att få sår på sina bakben hela tiden och lindor skaver inte på samma sätt som skydd.

Lindar man rätt och sen tejpar ovanpå är det inga problem. Har dock varit med om lindor som gått upp inne på hoppbanan (inte min häst och inte jag som red), men då har de varken varit lindade korrekt eller tejpade.

Under en period när min ponny hade fått skav av bakskydden så var vi tvungna att linda eftersom hon inte kan hoppa utan något slags skydd, fö att hon alltid lyckas få sår på bak...
Men egentligen är jag inte så possetiv till lindning av olika skäl, så jag lindade endast under "sårperioden".

Många hoppar med lindor för att deras vanliga skydd har gett skav. Många har även lindor som de är eller under de vanliga skydden för att om en häst som är jättekänslig om sina ben inte ska bli ännu mer försiktig och hoppa konstigt eller inte hoppa alls.

Jag lindar endast bak. Om dom skulle lossna så har jag eltejp runt om dom vid änden :P

Jag har hellre skydd runt om än lindor vid hoppning, eftersom skydden är slagtåligare. Skulle han ha skav däremot så lindar jag.

Har ibland lindor dels för att det är (enligt mig iaf behöver ingen annans åsikt i frågan) snyggt och dels för att det ger ett bra stöd och slagtålighet på större yta på benet än vad vanliga skydd ger (speciellt låga skydd i bak samt senskydd i fram). Speciellt bra om hästen haft problem med ngt.

Har dock alltid skydd över lindorna = håller dem på plats/minskar risken för att de lossar av ngn anledning och om jag inte har det så tejpar jag dem.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 654
Senast: Liten
·
T
Utrustning Var på hopptävling idag och upptäckte att alla hade senskydd i fram på sina hästar men väldigt få hade i bak. Kom själv på att jag...
Svar
7
· Visningar
1 034
S
Hästmänniskan För några års sedan så hade jag en foderhäst med toppen stam inom hoppning hemma. Jag skulle ha hästen hemma i 1 år och sen fick jag... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 723
Senast: Judelaw
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är... 2
Svar
21
· Visningar
3 398
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10