Linfröolja, extra E-vitamin lr inte?

Shixle

Trådstartare
Som rubriken lyder.
Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs.
Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut.

Vad finns det för argument att köra på den med extra E-vitamin i? Håller den längre?
Två travare på 15 å 17 år som mest skruttar i hagen, så inte direkt 'tävlingshästar' 🙈
Dom kommer väl få typ 0.5dl var lr så.

Tänker att bag-in-box borde ha längre hållbarhet än på dunk?
Men å andra sidan så kommer 10l räcka fett länge..så kanske bättre att hälla över i en ogenomskinlig 5l dunk med pump ist?

Nån som har erferenhet av bag-in-boxen? Hur funkar den att hälla ur?
 
Kan du hälla över i någon mindre flaska, typ 0,5-1 liter, istället för en stor dunk?
5l dunk på diskbänken i sadelkammarn har funkat ok förr. Haft svårt att hitta pumpkork till mindre flaskor?

På slutet har fått fått rapsolja, köpt såndär 2l flaska. Men det är sååå drygt att hålla på med matskedsmått som blir geggiga 🙈

Har som sagt en 5l dunk som har stått typ tom i ett hörn i typ 2 år som jag tänkte ge mig på att diska upp 🙈🫠
 
Jag tänkte mest att hållbarheten borde bli bättre om det är en mindre mängd du häller över. Men du kan så klart ta mindre än 5 liter åt gången i den stora dunkten också. (inser jag när jag tänker lite längre :rolleyes:)
 
Jag köper 10l BiB från Gunnarshög. Den har mycket lång hållbarhet, längre än oljan på dunk. Skillnaden är ju att i BiBen så fylls det inte på med syre vilket det gör i dunk. Det är syret som oxiderar oljan. Det är mycket praktiskt och enkelt att hälla upp från BiBen. Har tidigare köpt med extra e-vitamin för hållbarheten, men denna gång blev det utan extra. Svårt att veta om det hjälper med den extra mängden.
 
Jag köper 10l BiB från Gunnarshög. Den har mycket lång hållbarhet, längre än oljan på dunk. Skillnaden är ju att i BiBen så fylls det inte på med syre vilket det gör i dunk. Det är syret som oxiderar oljan. Det är mycket praktiskt och enkelt att hälla upp från BiBen. Har tidigare köpt med extra e-vitamin för hållbarheten, men denna gång blev det utan extra. Svårt att veta om det hjälper med den extra mängden.
Låter ju lovande! Hur stor blir boxen? Kanske måste frigöra nån hylla att jobba från. Eller har den handtag så man kan bära den till foderbyttorna isf för tvärtom? (Eller snarare ta blötlucern-byttorna till oljan..)

Pump tillför väl oxå syre? Kanske mindre än att öppna å hälla ur dunk, men ändå lite? Inte upplevt att dom dunkar jag haft blivit dåliga innan dom tog slut. Med då litar jag inte 100 på min näsa när jag inte haft härsken olja å nosa på 😅
 
Låter ju lovande! Hur stor blir boxen? Kanske måste frigöra nån hylla att jobba från. Eller har den handtag så man kan bära den till foderbyttorna isf för tvärtom? (Eller snarare ta blötlucern-byttorna till oljan..)

Pump tillför väl oxå syre? Kanske mindre än att öppna å hälla ur dunk, men ändå lite? Inte upplevt att dom dunkar jag haft blivit dåliga innan dom tog slut. Med då litar jag inte 100 på min näsa när jag inte haft härsken olja å nosa på 😅
I en bib blir det ingen syre när du pumpar ur det.
 
Jag köper 10l BiB från Gunnarshög. Den har mycket lång hållbarhet, längre än oljan på dunk. Skillnaden är ju att i BiBen så fylls det inte på med syre vilket det gör i dunk. Det är syret som oxiderar oljan. Det är mycket praktiskt och enkelt att hälla upp från BiBen. Har tidigare köpt med extra e-vitamin för hållbarheten, men denna gång blev det utan extra. Svårt att veta om det hjälper med den extra mängden.
Jag brukade köpa samma (BiB med e-vitamin) och var aldrig med om att den blev gammal. Har för mig att jag ringde dem första gången jag skulle handla och då var det den som rekommenderades just för hållbarheten.
 
Låter ju lovande! Hur stor blir boxen? Kanske måste frigöra nån hylla att jobba från. Eller har den handtag så man kan bära den till foderbyttorna isf för tvärtom? (Eller snarare ta blötlucern-byttorna till oljan..)

Pump tillför väl oxå syre? Kanske mindre än att öppna å hälla ur dunk, men ändå lite? Inte upplevt att dom dunkar jag haft blivit dåliga innan dom tog slut. Med då litar jag inte 100 på min näsa när jag inte haft härsken olja å nosa på 😅
BiBen ser ut som en vinBiB bara större. Finns handtag. Storlek, tja 10 liter är 10 liter.

BiBen är ju en plastpåse som drar ihop sig så volymen minskar efterhand som man tar olja. En dunk krymper inte så det fylls på med syre efterhand som oljan minskar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp