Liniment efter ridning!

M

_Mimmii_

hej hopp! när jag har ridit ett hårt pass vill jag gärna ha på linement efteråt. men vad är eg bäst? värmande/kylande eller både och?

för det borde väl vara så att när man ridit så är blodkärlen öppna och då vill man stänga dom = kylande

vad tror ni om isbalsam (sån där spray linement) efter ett hårt pass?

och finns det något bra värmande liniment att ha på typ rygg? (är arnika värmande?)

tacksam för svar :bump:
 
Sv: Liniment efter ridning!

På benen har du kylande, typ isbalsam, efter arbete för att kyla eventuella små blödningar.
När du har kylt benet vill sedan kroppen värma upp efter ett tag och då blir det värme i benet, vilket ökar blodgenomströmmningen och minskar risken för skador.

På musklerna kan man har värmande liniment, typ Arnika eller Radital (fast tänk på att det är mycket starkare om du har en känslig häst).

Tycker det är bättre med liniment som inte är i sprayflaska så att du kan massera in det. Att bara spraya lite utanpå ger inte så stor efftekt som att gnida in ordentligt.
 
Sv: Liniment efter ridning!

okej! tack så jättemkt för hjälpen! :bow: tänkte ha spray att ha på som uppfriskning efter halvjobbiga pass, efter riktig träning (hopp) har jag alltid liniment i "cremeform" :)
 
Sv: Liniment efter ridning!

förresten ngn som vet hur Eclipse blue lotion funkar? menar om det är kylande eller värmande?

edit: läste nu på deras hemsida att det är kylande först och sedan värmande.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Liniment efter ridning!

Kyla efter hård ansträngning för att minimera risken för skador som ev uppstått under ridningen. Därefter värma och ev bandagera. Enklast är ju att välja ett liniment som först kyler och sedan värmer, ex Blue Lotion. Själv använder jag isbalsam vid hård ansträngning. Väntar några timmar och värmer sedan med arnika eller dylikt och lindar över.
 
Sv: Liniment efter ridning!

förresten ngn som vet hur Eclipse blue lotion funkar? menar om det är kylande eller värmande?

edit: läste nu på deras hemsida att det är kylande först och sedan värmande.

Ja det stämmer, kyler först och värmer sen, alltså bra att använda efter ridning!
 
Sv: Liniment efter ridning!

Någon som vet var man kan hitta liniment på sprutflaska? Har letat men inte hittat något.
 
Sv: Liniment efter ridning!

Annars kan man ta flytande liniment och hälla i sprutflaska :idea: Isbalsam har en flaska med vanligt och en med flytande och sprutkork
 
Sv: Liniment efter ridning!

men en sak, om man typ tar isbalsam på och sedan inte ngt mer, så borde det väl ändå bli kylande/värmande effekt? när isbalsamet liksom försvinner borde det ju bli varmt :idea:

(vågar nämligen inte hålla på och linda och så också... :o)
 
Sv: Liniment efter ridning!

Jo det är klart men linimenten känns alltid så tjocka i konsistensen. Du har ingen lust att skicka ett pm vart man får tag på isbalsam på sprayflaska?:)
 
Sv: Liniment efter ridning!

Jag vet faktiskt inte tyvärr, jag har inte haft det på länge då jag tycker det är bättre med tjock som man masserar in. Men det borde finnas i vanliga ridsportaffärer
 
Sv: Liniment efter ridning!

men en sak, om man typ tar isbalsam på och sedan inte ngt mer, så borde det väl ändå bli kylande/värmande effekt? när isbalsamet liksom försvinner borde det ju bli varmt :idea:

(vågar nämligen inte hålla på och linda och så också... :o)

Ja det är det det blir, därför lite onödigt att hålla på att värma och linda om det inte är så att hästen har någon speciell skada.
Jag är också lite försiktig att hålla på för mycket med en frisk häst, vad ska man då ta till om de skadar sig?
 
Sv: Liniment efter ridning!

Enligt vet. är det bäst att kyla först och värma sedan. Te.x kyla efter ridpasset och dagen efter kan man linda (alltså linda när man rider) Efter hårdare hoppass och tävling brukar jag kyla direkt efter och sedan på med stallbandage över natten. Då föredrar jag att kyla med lera, så det bara är att borsta bort när det torkat och sen på med bandagen.
 
Sv: Liniment efter ridning!

men för bästa effekt skall linimentet masseras in i benen. 1 min om man skall linda utanpå, 3 min utan lindor. Blir inte särskitl stor effekt om man bara sprutar på benen!
 
Sv: Liniment efter ridning!

Jag är lite skeptisk mot att använda sådanna saker och själv inte ha någon aning om vad jag håller på med. Om jag köper linimentet ECLIPSE BLUE LOTION och smörjer på efter varje ridpass, där jag gjort mer än att skritta. Så kan det omöjligen skada hästen ? Räcker det då att bara smörja på detta sen låta hästen gå in i boxen igen?
 
Sv: Liniment efter ridning!

Japp, funkar jättebra att smörja in benen med det. Massera in det länge om hästen inte skall stå lindad också. För bättre effekt vid större ansträngning linda utanpå. Är helt ofarligt och du kan inte göra fel;)
 
Sv: Liniment efter ridning!

Vanliga fleece lindor då?
Hur länge ska de sitta på?
Hur lång tid kan man vänta med att smörja in benen?
Tex vid tävling, in i transporten med transportskydd, hem, smörja och linda. Eller skall det göras direkt efter ansträngning? Och jag antar att vi inte snackar smörja hela benet, utan endast "nederdelen" , skenan? Haha, låter korkad, men är inte såhaj på dethära området. :angel:
 
Sv: Liniment efter ridning!

Om man ska kyla så är det bäst att göra det så snabbt efter ansträngningen som möjligt. Så här gör jag: Kollar så benen är hela och rena, masserar in linimentet (Blue allt som oftast) och lindar sedan transportbandage. Har funkat på både trav- och ridhästar. "Smörj" in hela framknät och ner till hoven fram och hasen och ner till hoven bak och glöm inte bakknäna!
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 158
Senast: Lobelia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 067
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Vad tycker ni om liniment? Funkar det? Har ni värmande eller kylande? Vilket är bäst för hästen av kylande och värmande? Använder...
Svar
3
· Visningar
574
Senast: MayGrace
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp