• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare LiselotteA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 712
L

LiselotteA

Hejsan!
Är det någon som har ett bra värmande liniment att rekomendera?

Ha en trevlig kväll! :bump:

Sv: Liniment

Finns ett som finns på apoteket som heter "liniment för tävlingshästar" Det är en genomskinlig flaska och en ganska stark typ av liniment, men jag tycker att den är mycket bra.

En mildare variant är arnika liniment. Ska du använda linimentet för regelbundenhets skull så skulle jag nog rekommendera detta, medan det andra som är starkare är bättre i behandlingssyfte.

Arnika Gel :bow:

arnika_gel.jpg

tillägg: Arnika gelen kan ju också användas och det är faktiskt bara den jag har använt. Men det finns en linimentform också om man hellre trivs med det

Radital heter väl ett?

Haha, jag har det själv, men kan inte komma ihåg om det verkligen heter så:crazy:

Japp, radital heter det :)

Sen finns ju Blue lotion, som man även kan använda lindor ovanpå.

eventuellt KL

Jag har använt blue lotion men måste säga att jag är mycket tveksam till den effekten, finns det någon som tycker den är bra?

Haha okey.

Jag har ett rött liniment också, racing liniment eller något sånt.

Det kan man ha till det mesta, ben, rygg, sår osv...

Det var väldigt bra när min pålle hade mugg och lymfangit iaf.:D

Radital heter väl ett?

Haha, jag har det själv, men kan inte komma ihåg om det verkligen heter så:crazy:

Tack!! :bow:
Radital är det starkare linimentet jag menar! Tappade namnet, men nu när du skrev det så kände jag igen det! Det är ju mycket bra tycker jag!

Ja det är det faktiskt, men det var inte så kul att ha på händerna utan någon möjlighet att tvätta bort det och sen ta på vantar och cykla 4 km hem kan jag ju säga.:crazy:
Trodde mina händer brann den gången:rofl:

Jo, jag vet.. det är oerhört starkt faktiskt! Står på att man ska akta huden! Ajja bajja som inte lyder råden! ;)
Säger jag som använt den direkt på min rygg när jag hade muskelproblem där :angel:
Men det funkade finfint! :bump: :banana:

Finns ett som finns på apoteket som heter "liniment för tävlingshästar" Det är en genomskinlig flaska och en ganska stark typ av liniment, men jag tycker att den är mycket bra.

En mildare variant är arnika liniment. Ska du använda linimentet för regelbundenhets skull så skulle jag nog rekommendera detta, medan det andra som är starkare är bättre i behandlingssyfte.

Ja, min ET vill att jag ska ha det på bakknäna efter varje pass.

Hon var hos mig igår, och hittade ingenting större att anmärka på.. Krävdes inget återbesök.. utan vi ska ses igen när han är i full kondition...

Han var lite stel i höger bog, och musklerna kring bakknäna tyckte han var lite surt när hon pysslade med.. så vi ska hjälpa honom lite på traven...

Så det är ett liniment som jag i stort sett ska kunna använda varje dag så att säga jag är ute efter...

TACK! för all hjälp!

Då skulle jag rekommendera arnikan.. Den i gelform som det visades bild på här uppe är lättare att massera in, den andra i vit flaska är mer "rinnig", men kanske är mer effektiv, det vågar jag inte uttala mig om.
Lycka till!

Jag tycker att Blue Lotion funkar prima. Vi har använt bl.a. den i många år på både trav och ridhästar, fast den är ju dubbelverkande så i enbart värmande syfte hade jag nog valt ett annat liniment.

Mvh Jate Volim

Av all liniment jag har provat på både mig själv och hästen så tycker jag att Radital är bäst. Det fungerar utmärkt att använda varje dag. Ett tips är att hälla över det i en annan flaska eftersom det är så lättflytande. Jag använder en gammal linsvätske-flaska som är enkel att spruta ut en liten mängd med, andra har det blomsprutor.

De allra flesta är ju dubbelverkande. Tror att arnikas liniment är det också, kanske inte den i gelform dock, men den vita förpackningen tror jag är det.

Okej, det kanske kan ha induviduell effekt. Eller så var min känsla bara fel. Svårt att säga eftersom man sällan märker nån direkt effekt.. Men Då vet jag iaf att ngåon tycker den är bra! Vet nämligen ingen mer än jag själv som prövat den!

Jag var och köpte den här idag faktiskt... verkar bra men luktar lite mysko :)

Satte den på bakknäna efter skritt-turen idag.. Lilla pollen var jätteseg efter ET besöket igår.. så vi tog det lungt i skritt i 20 min eller nåt.

Hur blir era hästar efter ET-besök?

Ha en bra dag!

Senast ändrad av en moderator:

Min blir hängig i ett par dagar efteråt..Det händer ju en del i kroppen så det är inte så konstigt.Jag blir rätt slö jag med efter att jag varit hos liknade och fått kroppen behandlad.
:)

Radital har föresten en värmekräm..Luktar helt underbart gott och värmer rejält..(provat på mig själv)

Senast ändrad:

Min blir hängig i ett par dagar efteråt..Det händer ju en del i kroppen så det är inte så konstigt.Jag blir rätt slö jag med efter att jag varit hos liknade och fått kroppen behandlad.
:)

Radital har föresten en värmekräm..Luktar helt underbart gott och värmer rejält..(provat på mig själv)

Ja, jag såg att de hade en sådan kräm.. Vart lite sugen på att köpa den faktiskt, men det var på nätet, och jag behövde på en gång, men nästa gång kanske det absolut blir en sådan.

Hur lägger du upp det? Låter du hästen stå efteråt? ET sa igår till mig att han skulle stå igår, alltså samma dag när hon var här, och att jag kunde skritta idag, och så blev det ju...

Imorgon är hans vilodag ändå, så då blir det bara en promenad för hand, och sedan till helgen så hoppas jag att vi kommer igång lite...

Sov så gott!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har varit svullen hasen vid spetsen i ca en vecka. Hon går själv i hagen, finns inga stenare eller träd i hagen, inte...
Svar
3
· Visningar
398
Senast: Sirap
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det... 10 11 12
Svar
237
· Visningar
20 360
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 122
Senast: MayGrace
·
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
408
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31