Linux och Unix

tralala

Trådstartare
kan någon vänlig själ förklara för en väldigt korkad person (:angel: ) vad skillnaden mellan linux och unix är? jag är inte så hemma i de kretsarna men skulle gärna vilja veta :)

Sv: Linux och Unix

Jag saxar lite från wikipedia! :)

Operativsystemskärnan i GNU/Linux, Linux, är inte baserad på Unix utan började utvecklas av Linus Torvalds 1991. Vissa av verktygen som brukar ingå i en linuxdistribution kommer visserligen från BSD, men största delen är GNU-programvara. GNU/Linux är alltså inte en Unix-variant, men brukar ibland beskrivas som ett ”unixliknande operativsystem”.

Unix och Linux är alltså inte så vansinnigt olika, men har lite olika grund.

Sv: Linux och Unix

Kort, och tekniskt sett inte helt korrekt om man ska vara petig med detaljerna:

Unix är namnet på ett (ett!) operativsystem som utvecklades av Bell Labs på 60-talet. I vardagligt tal brukar man dock med Unix mena alla de operativsystem (eller bara kernels i vissa fall) som baseras på Unix.
Linux då, det är en kärna, grunden i ett operativsystem, vars första version skrevs av Linus Torvalds. Det är alltså inte en vidareutveckling av kärnan i grund-Unix utan en nyskrivning av den. På samma sätt som för Unix används dock Linux även som samlingsnamn för alla de operativsystem som har Linux-kärnan i botten.

Liknande trådar

Samhälle Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka och känna, men spontant känner jag mig allt lite rånad, men kanske borde jag känna mig stolt... 2
Svar
36
· Visningar
3 370
Senast: Cambrie
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 809
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill... 2
Svar
32
· Visningar
2 983
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka