Lisen Bratt Fredricson om Peder Fredricson: ”Skadad i nacken”

Peder Fredricson fördes till sjukhus under gårdagen – efter ett fall på framridningen.
Nu kommer hans fru Lisen Bratt Fredricson med besked om skadan.
– Han är skadad i nacken, säger hon till SVT Sport.
 
Jag läste i en artikel att Royne Zetterman var en av de första att komma fram till Peder och att Peder direkt hade sagt att han brutit nacken och att de skulle kalla på ambulans. Obehagligt! Hoppas att det inte är alltför allvarligt! Det kan ju vara riktigt illa även utan frakturer tyvärr.
 
Jag läste i en artikel att Royne Zetterman var en av de första att komma fram till Peder och att Peder direkt hade sagt att han brutit nacken och att de skulle kalla på ambulans. Obehagligt! Hoppas att det inte är alltför allvarligt! Det kan ju vara riktigt illa även utan frakturer tyvärr.
Du som verkar kunna och utan att diskutera ett enskilt fall. Vad finns det för allvarliga problem man kan få om man INTE har någon fraktur?
 
Du som verkar kunna och utan att diskutera ett enskilt fall. Vad finns det för allvarliga problem man kan få om man INTE har någon fraktur?
Om vi ska diskutera utan enskilt fall, och orsakat av trauma som inte nödvändigtvis behöver vara fall från häst.
Utan att kunna så mycket så dyker det upp saker i mitt huvud som:
Diskbråck,
Senor och ligament som kan gått av,
Skador på nervsystemet.
 
Jag läste i en artikel att Royne Zetterman var en av de första att komma fram till Peder och att Peder direkt hade sagt att han brutit nacken och att de skulle kalla på ambulans. Obehagligt! Hoppas att det inte är alltför allvarligt! Det kan ju vara riktigt illa även utan frakturer tyvärr.
nej det sa han inte. Han sa att nacken kändes konstig. Och att de skulle ringa ambulans och inte röra honom.
 
Jag håller tummar och tår för, att Peder snart är på benen igen. Han är frisk och vältränad i grunden, vilket oftast ger en bättre läkeprocess.

----------------------------------------------------------------------


När jag blev nockad av häst och förlåt jag minns inte om det är femte eller sjätte halskotan som for ur halskotpelaren och hamnade mot ryggmärgen 1999. Då förklarade jag känslan med att dras ut som ett dragspel, eller när man håller i en kortlek och släpper korten så de singlar ner på bordet, En fruktansvärt obehaglig känsla. Jag var på sjukhuset tre gånger, innan någon tog mig på allvar, jag lyckades jobba en vecka och red två gånger... Innan mitt jobb personlig assistans åt en gravt mutlihanikappad man, som mestadels låg i säng och lyftes med lyftskynke till stol, då var vi oftast två... skickade mig till vårdcentralen, som stirrade på mig och anlitade ambulans och jag fick hård stödkrage, blev liggande på neuroavdelningen i 2 månader med hård stödkrakge och 10 dagar på dunderkortison. Första dagarna hette det "du har svullen nackkota"... efter fjorton dagar kom neurokirurg från Uppsala och förklarade läget och sa att de inte gjorde mycket åt det.

Jag började gå med rullator och kämpade mig till kryckor... och var i stallet på ridskolan men ingen sköthäst just då... När jag fick träffa neurokirurgen ett år senare, sa han. Det här ser ju bra ut. Men tänk på att du kan snubbla och dö eller bli förlamad, så ta det lugnt. Eh, sa jag ta det lugnt jag är i stallet fem dagar i veckan... och räknar med att börja rida. Han såg skräckslagen ut. Det finns operation som görs på formel 1 förare och amerikanska fotbollsspelare... men det är ju mer att steloperera, och misnka risken att något allvarligt händer. Men det är samma här, operationen kan misslyckas 1 av 200 dör och 4 av 200 blir förlamade från nacken och ner. Jag är ingen av dem, sa jag trosvisst. Och han skrev motvilligt upp mig på operationslista. När jag sa, spelar du golf? jaa... svarade han. om jag aldrig får rida mer, och någon skulle tala om att du aldrig får spela golf mer. Då log han och "jag förstår vad du menar."

Jag opererades ett halvår senare och skulle ligga nersövd minst ett dygn, men jag väcktes efter 10 timmar och låg och viftade på tår och händer när neurokirurgen kom på besök på upvaket. Du ser, jag hade rätt. Jag var varken eller.

Ett halvår senare hade vi uppföljning och jag sa, att jag har fått pengar tillbaka på skatten och tänker köpa häst. Då blev han ännu mer förtvivlad. Men sa, jaja... men trilla inte av och hoppa inte. Jag ska försöka låta bli sa jag ärligt. Samma höst köpte jag min vackra vita Fatima, som jag hade i 12 år och vi hade fantastiska år. När hon galopperade vidare upp över regnbågen till Trapalandas gröna ängar, blev jag sämre och sämre i kroppen, dels pga ryggmärgsskadan och dels pga höftledsartros. Så idag går jag bara några steg, med rullator, sitter mest på min arbetsstol inomhus och sparkar mig runt, Manuell rullstol funkar inomhus och på absolut slätmark, men jag har klena muskler och leder sen födseln, så jag orkar inte veva mig runt så värst. Utan min bästa vän ute, är min permobil idag.
 
Du som verkar kunna och utan att diskutera ett enskilt fall. Vad finns det för allvarliga problem man kan få om man INTE har någon fraktur?
Jag fick förvisso fraktur också. Men på mig skadades ligament kraftigt, diskar skadades, jag fick nervskador, jag fick ärrvävnad inne i halskotpelaren. Och jag fick Hortons, så kallad självmordshuvudvärk pga att så många tar livet av sig för att smärtan vid anfall är så enorm. Och fibromyalgi. Och av smärtorna också kronisk, svår sömnstörning.
Jag kan lätt bryta nacken pga de trasiga ligamenten också. Så man vill ju verkligen inte åka av.
Jag fick sämre balans. Men har tack och lov kunnat träna tillbaks den i sadeln. Att gå neråt i trappor är fortfarande svårare även om jag ju fixar det.

Som ryttare med whiplash kan man få väldigt ont av att rida.
Och man kan lättare få låsningar i bröstryggen. Som ryttare bör man kunna ”flexa” lite i bröstryggen för att ta upp rörelse där för bättre sits och följsamhet.
Man får lättare lite gamnacke i sin hållning stående som i sadel.
Viktigt att underhålla med kiro och tänka på.
Man kan också trigga nackskadan mer om man tex har armar och händer högt eller långt från kroppen.
Många får också hjärntrötthet etc.

Kan alltså bli väldigt illa även om man inte får fraktur och släpps hem så att säga. För många smyger sig mer och mer problem fram under ca 1 års tid.

Hoppas han klarar sig lindrigt. Är man vältränad kan man ibland ha lite mer muskelskydd.
 
Jag fick förvisso fraktur också. Men på mig skadades ligament kraftigt, diskar skadades, jag fick nervskador, jag fick ärrvävnad inne i halskotpelaren. Och jag fick Hortons, så kallad självmordshuvudvärk pga att så många tar livet av sig för att smärtan vid anfall är så enorm. Och fibromyalgi. Och av smärtorna också kronisk, svår sömnstörning.
Jag kan lätt bryta nacken pga de trasiga ligamenten också. Så man vill ju verkligen inte åka av.
Jag fick sämre balans. Men har tack och lov kunnat träna tillbaks den i sadeln. Att gå neråt i trappor är fortfarande svårare även om jag ju fixar det.

Som ryttare med whiplash kan man få väldigt ont av att rida.
Och man kan lättare få låsningar i bröstryggen. Som ryttare bör man kunna ”flexa” lite i bröstryggen för att ta upp rörelse där för bättre sits och följsamhet.
Man får lättare lite gamnacke i sin hållning stående som i sadel.
Viktigt att underhålla med kiro och tänka på.
Man kan också trigga nackskadan mer om man tex har armar och händer högt eller långt från kroppen.
Många får också hjärntrötthet etc.

Kan alltså bli väldigt illa även om man inte får fraktur och släpps hem så att säga. För många smyger sig mer och mer problem fram under ca 1 års tid.

Hoppas han klarar sig lindrigt. Är man vältränad kan man ibland ha lite mer muskelskydd.
Beklagar din situation!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Tillsammans har All In och Peder Fredricson vunnit sex mästerskapsmedaljer, bland många andra medaljer. Valacken har beskrivits som en...
Svar
0
· Visningar
125
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson fördes till sjukhus efter en olycka under Stockholm Horse Week. Dagen efter ger hustrun Lisen Bratt Fredricson nya...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson fördes till sjukhus efter ett fall på framridningen under söndagen. Hans fru Lisen Bratt Fredricson kommer med lugnande...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det kommer bli jobbigt för de som står på fel sida, men i längden kommer det bli bättre. Det tror Peder Fredricson efter de många...
Svar
7
· Visningar
1 378
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp