Bukefalos 28 år!

Litar ni på er sadelprovare?

Lotus

Trådstartare
Är medveten om att tråden inte är helt på rätt ställe - men det rör ju utrustning och tillpassning, så jag chansar...

Har som så många andra inte funnit rätt sadel åt min häst, och har på egen hand provat några olika märken och storlekar(vidder), och kunnat konstatera vad som är helt galet, men inte vad som är helrätt, allt är liksom halvrätt.... Har därför införskaffat en liten handbok som heter "sadeln och hästen" och läser denna flitigt, får reda på nya saker att ta hänsyn till osv.


Har idag haft ute en sadelprovare och blev förvånad - det enda hon tittade på var om sadeln låg i rätt nivå i förhållande framvalv-bakvalv och att det inte var för stort utrymme kvar ner till manken. Vad jag såg tittade hon inte på något annat, typ kände under bossorna hur de låg an eller något. Hon konstaterade att de sadlar jag hade med som objekt låg lite i bakvikt och att de inte var nog vida åt min häst. Hon tyckte att jag skulle leta en sadel med vidd 34-35, och det tycker jag är skumt för när jag kollar på nya sadlar på nätet och i kataloger finns bomvidderna 30-31-32 nästan alltid - ofta inget annat.

Jag förstår att det är jätteviktigt att att sisten är horisontell så attman inte sitter i fram- eller bakvikt, men jag kände att jag nog faktiskt inte köpte det här helt och hållet. Min häst är enligt mig ganska rund över ryggen emd liten manke, men inte expetionell på något vis. Hon tyckte att han nog hade en del manke, och jag kan ju ha fel, men jag tror snarare att det beror på att han stod med huvudet mycket uppåt och stilade när hon var där, och att han svankade i och med detta. Alltså - hon kan ha helt rätt - men jag blev bara så förvånad och isåfall har jag väldigt mycket att lära mig, inser jag.....

Nä - hörni - har ni litat fullständigt på era sadel provares råd och om ni har provat flera - har de gett samma råd?

Tar tacksamt emot tips om sadelprovare/säljare av begagande sadlar norr om Stockholm - Uppsala-trakten....
 
Det låter lite som en, tyvärr, en "lyckosökare". Du kan ta kontakt med Svenska sadelmakarkåren om du är osäker på sadelprovaren eller gå på ryktet om personen. Det finns även föreläsningar om hur sadeln bör ligga på hästryggen.
Mera kunskap till folket!!
 
Tack för era svar!

Saken är ju den att jag inte tror att hon försöker lura mig - då hade hon nog sagt att den sadel jag gärna ville ha passade, om hon velat sälja, menar jag. Jag blev väldigt besviken när hon sade att den var för trång, nämligen....
Jag tyckte att den passade men att det var mycket utrymme kvar upp till manken, men med hänsyn till att jag tycker att min häst har en låg manke tänkte jag att det kanske inte gör något så länge sadeln ligger i jämvikt?

Personen säljer sadlar på ett vad jag tycker seriös sätt och ger råd gratis, bra service osv, men jag blev så förvånad över hennes åsikter, det var mest det. Men det är absolut inte omöjligt att jag är riktigt okunnig på området och har jättefel, hon kanske kollade mer än hon sade åt mig, men jag blev inte så mycket klokare själv, faktiskt.

Och i samma veva kommer jag att tänka på en bekant som köpt en dyr märkessadel av en sadelprovare (inte denna) som verkligen gjort stor reklam för sig, och en kort tid senare säger en annan lika känd sadelprovare att sadeln inte alls passar hästen....
 
Jag litar inte heller till 100% på de sadelutprovare som finns och kan inte rekommendera någon. Jag har varit med vid flera tillfällen där sadlar provats och vissa hästar har fått ganska bra sadel, medan andra har fått sadel som inte passar...
Du måste lite till din egen känsla och rida i sadeln och kritiskt känna efter hur din häst rör sig i den. T,ex så ska den ligga still när du travar, och hästen skall självmant vilja sänka huvudet och komma upp med ryggen.
Rid helst utan vojlock och kolla att hårstråna ligger fint på hästen när du försiktigt lyft av den, och det går också att se om sadeln ligger an hela vägen eller bara fram/baktill.
Om du anlitar några olika sadelprovare så kommer du efter några tester fram till den sadel som passar dig, din häst och din ekonomi bäst!

/P
 
det där men bomvidderna har hon nog rätt i.

jag har en appaloosasadel till mitt halvblod med 34 i bomvidd (motsvarar en vanlig 31:a tror jag) och i och med att det är bredare så blir blodcirkulationen bättre i ryggen (vad jag har hört) men det kan lika gärna va ett mode.
 
Ha någon annan att säga sin åsikt.

Vill du förkovra dig ytterligare lär AEs nya video vara väldigt bra.

Vag gäller sadelvidder så är det väldigt olika beroende på märke. JAg har två sadlar, en Stubben på 31 och en Appaloosa på 34 som ligger bra på min häst. De är kollade av två olika sadelmakare som säger samma sak, att de passar bra.
 
Jag litar på tjejen som har passat ut min sadel - dels för att hon inte prackar på nya sadlar, dyrare och dyrare. Utan ger förslag prova med det här så ni slipper lägga ut flera tusen på en ny sadel, han kommer ändå muskla ur den snart.
Och dels för att han faktiskt har musklat på sig något enormt! Han hade gropar vid manken - som bortblåsta! Han arbetar på något så enormt bra med den här sadeln osv. Jag litar på henne :)
 
Min har sålt sadlar i stan i 30 år. Hon är dessutom väldigt mån om att man ska låna de sadlar som passar och provrida sedan hemma i lugn och ro. Försöker inte kränga någon särskilt märke, har eller kan beställa hem det mesta. Även mycket begangat och tar även inbyte! Kan inte bli bättre!
Sen kan man ju faktiskt ta sitt eget ansvar som hästägare och plugga in sig lite på sadelinpassning! Skadar ju aldrig att vara allmänbildad!
 
vi har en jätte bra tjej som vi tar ut lite då å då i stallet.. ja litar på henne till viss del... men man e juh alltid lite skeptisk för man hör juh historier om hur vissa blir totallurade.. de du skrev om bomvidderna att de flesta man ser är runt 30- 31- 32.. tänkt dej då hur ja har de med en pålla med ungefär 42... hon är rund som en boll å ingen manke... å bred vid bogbladen.. tycker hon borde vara lite malare då hon e conemara /xx men inte...
 
Ta kontakt med Mustang. Ligger nästan vid Arlanda. Du får åka dit med din häst, och dom provar ut en sadel som passar. De har ridhus och hindermaterial så du får testa den under arbete. Sen får du komma på efterkontroll inom 3 månader. Har hästen ändrat sig mycket under den tiden, och sadel inte passar like bra längre så provar de ut en ny åt dig.
Jättefint ställe med kunniga männsikor. Har bara bra erfarenheter därifrån så de rekommenderar jag verkligen.
www.mustanghastsport.se
 
Nej. Jag känner min häst och hennes rygg bättre än någon annan (skulle bara fattas efter alla sadelbyten). Hittills har jag varit ganska undrande inför en del råd som jag har fått av s k proffs. Det förvånar mig också hur okunniga många hästägare är när det gäller tillpassning av sadlar. De kan lägga ned både pengar och tid på att hitta täcken och all möjlig annan utrustning men det viktigaste, som verkligen har betydelse för hästens förmåga att arbeta, plockar man ut och lägger på bara. Om inte hästen får trycksår eller tydliga skav verkar det som om alltför många bara kör på..

mvh
Lejonelle
 
min erfarenhet är att sadelprovare ofta bara vill sälja sadlar! jag vet en tjej som är jätteduktig på sadlar men varenda sadel hon har kollat på hos folk jag känner har varit fel på nåt sätt. o det tycker jag låter lite orimligt! ja menar.. alla sadlar kan knappast ligga fel och hon har alltid den perfekta sadeln o sälja till en, en ny för minst 10 000 kr såklart.. hmm.. lite skumt asså..
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
926
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 790
Senast: Mogge
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 687
Senast: caballus
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 831
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp