lite frågor om bomlös sadlar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mctucker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 728
M

mctucker

jag funderar på att köpa en bomlös sadel till min häst. har tittat på pfiff bomlösa sadel och på de billigaste modellerna från hööks och börjes. vilken av dom tre skulle ni rekomendera? har ingen erafernhet alls av bomlöst. har aldrig suttit i en. ger dom något stöd alls? har ridit barbacka nu ett tag och börjar bli less på det. så jag tänkte köpa en bomlös tills man har råd till en bättre dyrare bomsadel, och så han får muskla till sig lite mera. vilken padd tycker ni att man ska ha. har hört att paddarna från börjes o hööks inte är så bra. och hur tittar man så att den bomlös sadel sitter bra på hästen. tacksam för svar :bow:

Sv: lite frågor om bomlös sadlar!

Jag vill minnas att folk sagt att Pfiff verkar vara den som har minst tillverkningsfel.
Sedan är det lämpligt att köpa en dyrare pad med skitoinlägg tex.

Den bomlösa passar om det är en fri kanal längs med hela hästens ryggrad, samt att framträets vinkel sammanfallen med hästens. Kort förklarat.

jag har aven hittat en begagnad barefoot cheyenne till bra pris. hur är den jämfört med de andra? det medföljer en torsion padd till den sadeln.

Det tror jag kan vara en bra affär (förutsatt att priset är vettigt). Barefoot har funnits ett bra tag, och ÅF är väldigt kvalitetsmedveten (min uppfattning).

Torsionpadden tycker jag är bland de bästa på marknaden. Hade hellre satsat på detta än en ny "skitsadel".

Jag har en hööks bomlös och det är väl egentligen den jag kan tala för.
Jag har förvisso suttit i en pfiff men inte tillräckligt för att egentligen ha några åsikter.

Hööks bomlösa är inget jag skulle rekommendera, det finns sadlar som är nästan lika billiga men ger lite mer.
Min sadel känns lite... Ja billig. Materialet, framförallt i sadelgjordsstropparna känns inte alls som läder. Det är liksom kantigt o plastigt.

Man har inte så mkt stöd för benen men jag tycker att jag har bra stöd runt rumpan i den, så jag har suttit kvar utan stigbyglar när min häst sprakat bakut (en annan häst bet honom).
Med en frampommel som är hård (tex den som följde med) känns sadeln helt ok men när jag fyllda med handdukar, vilket jag inte tyckte var det lättaste) föll sadeln liksom ihop eller hur man ska säga.
Nu har jag stoppat hela det facket tvärfullt med svampar istället, det känns bättre.

Jag har inte haft den så länge men den ser redan sliten ut (jag har sett och ridit i en Knight (stavning?) som gått MÅNGA MÅNGA MÅNGA mil fler än min och den är inte alls lika sliten som min)

För övrigt har jag fått lagt i fler paddar i padden (gjort av gamla liggunderlag) och fått skaffa mig en svängd jord eftersom stropparna sitter så långt bak på sadeln.
Padden har jag fått sy om och fästa med bultband, annars glider den bak och tar med hela sadeln bakåt (och det är också en anledning till svängd gjord)
Tanken är att jag ska skaffa SKITO-pad att ha under sadeln sen. Just nu fungerar det här, men överlevnaden är int den högsta på liggunderlag och så roligt är det inte att skära till dem. Skito ska ju, om jag förstått rätt, vara bland det bästa oxå.

Jag har inte paddat upp sätet i min sadel men har planer på att göra det.

Nu har jag inte världens lättaste häst att lägga en sadel på, så jag kan tänka mig att någon annan häst inte hade behövt all denna "omgörning"...
Men själva kvaliten på sadeln får mig att avråda dig, visst, du ska inte ha den så länge men nja...

Såhär betedde sig sadeln innan jag gjorde om den. Hä rpå bilden är sadeln fortfarande ganska ny. Idag kan man bla se en tydlig fåra där stiglädren ligger emot när jag rider

Senast ändrad:

jag har aven hittat en begagnad barefoot cheyenne till bra pris. hur är den jämfört med de andra? det medföljer en torsion padd till den sadeln.
Jag har en barefoot cheyenne (begagnad) som jag trivs jättebra med. Trevlig och mjuk sadel som ändå ger stöd och inte glider. Skulle hellre köpa en sån än någon av dem du nämnde (gjorde precis det valet för ett tag sen ;) )

Nu var det ett par år sedan jag såg en Barefoot live, men DÅ hade den iaf bättre kvalitet än Hööks.

jag har hittat en beganagnad hööks modell för 1200 kr med alla tillbehör(använd i 2 veckor). padden kanske inte är den bästa men funderar på att köpa en ny om den inte verkar vara bra. tycker du att de är värt de?

Ja det kan vara värt det, OM du är medveten om att du köper grisen i säcken.
Jag har hört att en del av Hööks sadlar har tillverkningsfel, bla att de är ojämnt sydda.

Men du kanske har möjlighet att kolla sadeln och även prova den innan köp?

Jag kan förbereda dig på att känslan är att man sitter väldigt brett (för du hade väl aldrig ridit bomlöst innan?)
Min syster satt upp på min häst (arab) och såg ut såhär:eek:
"oj vad rund du var"
När han i själva verket är som ett staket när man sitter barbacka

Jag har ridit fjording innan och är nog van att ha benen rätt ut;)

Och ja just det:Förvänta dig inte att få tillbaka pengarna vid en ev försäljning av sadeln.

när sadeln är blå är de någon äldre modell, eller kan man välja olika färger. har sett att dom sadlarna som säljs nu är svarta eller bruna, har aldrig sett en blå barefoot. är de någon skillnad på de äldre modellerna? har hittat en jätte billig hööks bomlös använd i 2 veckor för bara 1200 kr inklusive allt. vilken skulle du rekomendera? planerar inte att använda den hur länge som helst. baar tills man har råd att skaffa en dyrare bomsadel.

jag har också hört det. men jag frågade hon som sålde den och hon sa att de inte är något fel på den. jag har aldrig ridit i en bomlös :p min häst är ju också ganska så smal, så lite bredare skadar ju inte. känner mig som en nybörjare på det här.

känns de nästan som att rida med en bomsadel? har du någpn bil på den? fast påhästen och när man sitter i den?

Barefoot känns INTE som en bomsadel. Har en själv och den är :love: men BRED!!!
BF är betydligt bättre än Hööks. Tyvärr kan hööks sadel ge hästen problem med ryggen om man har riktig otur.

köper mest troligt hööks modellen. den mindre är det, får se hur den känns. fick så bra pris på den och den ser ju skön ut. ska mest troligt byta till en bättre padd.

Okej, gör det du, men ha i åtanke att den faktiskt ÄR bland de sämsta. pfiff och bf är betydligt bättre.

fick så bra pris på den och den ser ju skön ut. ska mest troligt byta till en bättre padd.

Nu kanske det finns fler kriterier än pris och utseende för att sadeln ska vara ett bra köp (att den passar häst och ryttar t ex).

Tänk också på att en ny padd (t ex TN eller Skito) ofta kostar lika mycket som en billig sadel. Vilket gör att det är en bättre affär att köpa en begagnad kvalitétssadel med bra padd, än en ny budgetmodell som du ändå får köpa en dyr padd till.

jag ska testa hööks sadeln jag fick den så billigt. har aldrig sutttit i en bomlös tidigare så om både jag o hästen tycker om det, så kanske man köper en begagnad sadel av bättre kvalite lite senare. får säkert sålt den för samma pris som jag köpte den för :D o köper då en dyrare.

jag ska testa hööks sadeln jag fick den så billigt. har aldrig sutttit i en bomlös tidigare så om både jag o hästen tycker om det, så kanske man köper en begagnad sadel av bättre kvalite lite senare. får säkert sålt den för samma pris som jag köpte den för :D o köper då en dyrare.

Problemet med detta är ju att jag starkt betvivlar att du gillar Höökssadeln. Såhär gör väldigt många och hatar sen ALLA bomlösa modeller bara för att de inte gillar hööks sadel.. typ som att hata alla bomsadlar när man provat Hööks sadel för 1000 kr :grin:

de är de jag har tänkt också. men jag va tvungen att köpa en sadel nu. har ridit utan nu i flera veckor. o den va den enda jag hade råd till, men ska spara till en bättre. om de nu blir en bomlös eller en bomsadel. :laugh:

vad tyckte du om knights sadeln? har beställt en sådan nu, blev ingen hööks sadel.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 157
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
641
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 299
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka