Sv: lite frågor om bomlös sadlar!
Jag har en hööks bomlös och det är väl egentligen den jag kan tala för.
Jag har förvisso suttit i en pfiff men inte tillräckligt för att egentligen ha några åsikter.
Hööks bomlösa är inget jag skulle rekommendera, det finns sadlar som är nästan lika billiga men ger lite mer.
Min sadel känns lite... Ja billig. Materialet, framförallt i sadelgjordsstropparna känns inte alls som läder. Det är liksom kantigt o plastigt.
Man har inte så mkt stöd för benen men jag tycker att jag har bra stöd runt rumpan i den, så jag har suttit kvar utan stigbyglar när min häst sprakat bakut (en annan häst bet honom).
Med en frampommel som är hård (tex den som följde med) känns sadeln helt ok men när jag fyllda med handdukar, vilket jag inte tyckte var det lättaste) föll sadeln liksom ihop eller hur man ska säga.
Nu har jag stoppat hela det facket tvärfullt med svampar istället, det känns bättre.
Jag har inte haft den så länge men den ser redan sliten ut (jag har sett och ridit i en Knight (stavning?) som gått MÅNGA MÅNGA MÅNGA mil fler än min och den är inte alls lika sliten som min)
För övrigt har jag fått lagt i fler paddar i padden (gjort av gamla liggunderlag) och fått skaffa mig en svängd jord eftersom stropparna sitter så långt bak på sadeln.
Padden har jag fått sy om och fästa med bultband, annars glider den bak och tar med hela sadeln bakåt (och det är också en anledning till svängd gjord)
Tanken är att jag ska skaffa SKITO-pad att ha under sadeln sen. Just nu fungerar det här, men överlevnaden är int den högsta på liggunderlag och så roligt är det inte att skära till dem. Skito ska ju, om jag förstått rätt, vara bland det bästa oxå.
Jag har inte paddat upp sätet i min sadel men har planer på att göra det.
Nu har jag inte världens lättaste häst att lägga en sadel på, så jag kan tänka mig att någon annan häst inte hade behövt all denna "omgörning"...
Men själva kvaliten på sadeln får mig att avråda dig, visst, du ska inte ha den så länge men nja...

Såhär betedde sig sadeln innan jag gjorde om den. Hä rpå bilden är sadeln fortfarande ganska ny. Idag kan man bla se en tydlig fåra där stiglädren ligger emot när jag rider