Lite frågor

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Cämz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 429
C

Cämz

Hejsan!

Är helt lost i western världen men tycker det verkar vara mycket intressant! Tror det skulle kunna passa både mig å hästen rätt så bra!

Är det "för sent" att skolan om en 15 år gammal häst?
Så hur kommer man igång?;)
Vart hittar man bra tränare - för totala - nybörjare (NV Skåne)?
Vilka är bra på att prova ut sadlar?
och i ungefär vilken prisklass får man upp i om man vill ha en bra sadel? Behöver ju inte vara i värstingklass men en bra sadel i bra kvalité.
Förstår ju att man inte behöver byta sadel för å rida western men man kanske vill så småningom om man testat och fastnar för de! :)

Annat man bör tänka på?

//Camilla

Sv: Lite frågor

Hejsan!

Vad roligt att du fått upp ögonen för westernridningen! :)

Till att börja med i jakt på tränare; kolla på wras hemsida efter den westernförening som finns närmast dig, de flesta föreningar har regelbundna träningar för erfarna tränare - Du är garanterat välkommen där!! (Oavsett sadel!)

Det är då verkligen inte försent att skola om din häst, vårt första halvblod skolades om som 20 åring och uppskattade det verkligen!

När det kommer till sadelutprovning; ta kontakt med en butik som säljer sadlar och be att få hjälp! :)

Prisklassen då.. jadu, du kan hitta en bra sadel begagnad för ca 4000, sen beror ju allt på märke, blingnivå, osvosv. Men akta dig noga för "billighets sadlar" som har ojämn bom! Det finns väldigt många "billiga" sadlar som folk gärna pratar gott om, men många av dom har dåliga bommar. DoubleC sadlarna brukar vara ett ok alternativ, bra bommar meeeeeen lite sämre kvalité på lädret, man kan behöva byta stigläderna efter något år, de töjs lite om man rider mkt.

Lycka till och välkommen in i westernvärlden! Var ifrågasättande, kritisk, läs allt du kommer över och ha Förbaskat kul!!

Klart man ska sitta korrekt även i westernridning! Däremot ska man inte sitta som en anka som man gör när man rider dressyr (alltså man ska sitta på arslet, inte svanka). Kan ju säga att "westernsitsen" har gjort underverk för min rygg, dressyrsvanken var svår att vänja sej av med men nu känns det mycket bättre!

Det finns en westernklubb i NV skåne WINS gå in på vår sida och se mer information.
Vi anordnar lite träningar och träffar :rofl:

Den 19 april kommer vi anordna träningstävling, kom gärna och titta :banana:

mjaaaa... alltså, lodrät och lodrät, det beror ju helt på vilken sadel man sitter i! :idea:

Man eftersträvar känslan av lodrät, men vissa sadlar skjuter fram skänklarna en bit beroende på sätets vinkling och hur fendrarna är satta - ex. min Älskade, älskade simco skjuter fram ens skänklar något, emedan en pleasuresadel hjälper till rejält att få en ordentlig lodrät sits.

Snarare kan man väl säga att man eftersträvar en bekväm sits där axlar och höfter är lodräta och skänklarna skall hänga avslappnade med ett lagom stöd i stigbyglarna, balansen är ju det man eftersträvar - eller kanske känslan av den snarare... men det är inte heeeeelt schysst att säga "lodrät" eftersom vissa av "våra" sadlar är uppbyggda på ett sätt som gör dom till "beartraps" där man sitter med skänklarna lite längre fram i ett djupare säte att i en sådan sadel försöka sitta lodrät är nästan en omöjlighet och gör att man inte riiiiktigt kommer ner i sadeln.. (Nu rör jag till det igen tror jag, förlåt!)

Jag föredrar "beartrap" sadlar med djup sits, något frammåtvinklade fendrar och bra "swells" (lärde mig precis namnet på det, woho!) så jag sitter där jag sitter framför en flackare, slickforked sadel med planare säte. Alla har vi olika smak, och mkt beror ju på vilken inriktning vi har på sadeln och ridningen ..och Rumpan! :rofl:

Tackar för era svar! :D
Förstår att det här med sadel är ett lika svårt kapitel inom westernvärlden som inom de "vanliga" ridandet...
Speciellt när man har en rund, bred häst med kort rygg:crazy: Vill inte hamna hos nån som kallar sig utprovare å att det sen blir katastrof :o Vilket ju inte är alls ovanligt när det gäller engelska sadlar... tyvärr...

WINS känner jag till lite då jag varit med på träningar för Linus Andler som dom arrangerat!
Lite bekant med ordf. fru oxå. Hittade hennes mailadress på wins hemsida så jag har mailat iväg till henne för å se om hon har några bra tips till mig!:)

Lånar en knapp...

JAg är också helt novis inom westernridningen och har väl kanske inte heller tankarna på att satsa helhjärtat på det heller men har fått hem en häst till stallet med medföljande utprovad westernsadel (Crates 2180). Har ridit i denna ett par gånger nu och undrar - var exakt i sadeln ska man sitta? Dum fråga kanske men sitter jag längst bak mot den upphöjda delen av sätet känns det som att jag kommer för långt bak och benen vill komma längre fram. Sitter jag längre fram mot hornet (eller vad jag ska kalla det, är mer som ett stort handtag) så känns det bättre och benen blir mer lodräta men då är sätet stenhårt. Jag vet inte vad storlek sadeln har på sätet men det är ingen stor sadel.

Trevligt att få lite sällskap i HF tråden sen då :D;).

Säger som dom andra, det är klart du kan börja att omskola din häst trots åldern. Mitt sto började jag omskola när hon var 15 och oftast lever "di gamle" upp lite när dom får göra något nytt.

Angående sadel så rekommenderar jag att kolla på de som har arabbom/haflingerbom. De är vidare fram vid bogen vilket "våra" hästar oftast behöver.

Är det någon speciell gren/grenar som du tycker verkar roligast?

Välkommen till gänget och jag ser fram emot att följa er. Du får uppdatera i HF tråden ;)

Det beror ju lite på hur sadeln ser ut men oftast hamnar man på rätt plats när man sätter sig i den. Att "leta" rätt plats i sadeln och försöka hålla sig kvar där under ridning ger dig en spänd sits. Slappna av och sitt där du hamnar så att säga.
Funderar...om det är så att du kan "justera" dig så i sadeln så kanske sätet är för stort för dig?

Ha ha nä du jag har inte hunnit sätta mig in så mycket i dom olika grenarna än-ska läsa vidare lite på dom olika hemsidorna jag hittat! :)

Kommer nog aldrig bli nån tävlingsmänniska vad det än gäller så det blir i så fall enbart för "hemmabruk"... Kul och prova något nytt!:)

Ska se om jag får hjälp att lokalisera en bra nybörjar tränare här i trakterna först -så får vi se vart vi hamnar!

Men jag lovar att rapportera hur det än blir :laugh:

Hej alla,
tänkte också låna tråden lite.. Jag har precis börjat med western på lite mer 'seriös' nivå. Alltså, jag tränar för att kunna komma ut på ngn 'prova-på'-tävling till hösten. För ett par veckor sedan var jag därför och kollade på en liten tävling i närheten av där ja bor. Bland annat såg jag en pleasure-klass. Då stod en tant på läktaren och ropade och pratade med ett av ekipagen. Hon försökte också höja uppmärksamheten hos en av hästarna med hjälp av olika ljud. Får man verkligen göra så? Jag köpte regelboken under samam dag och såg då en paragraf om att det INTE var tillåtet att ta hjälp från läktaren. Jag blev genast lite rädd att jag kanske inte alls skulle våga mig ut och tävla. Jag skulle bli jättestressad av sånt...
Jag undrar även hur högt upp i klasser man inte behöver westernutrustning. Förstod inte riktigt regelboken... Tack på förhand!

Självklart är det inte tillåtet att hjälpa ekipage på banan, där skulle domaren reagerat.
Beträffande utrustning så kan kanske din tränare hjälpa dej? Annars är du välkommen till vår klubb ;)

*knapplåneri*

Jag har just fått hem min häst, en 14 årig varmblodsvallack. Jag funderar starkt på att ta upp mitt westernrideri igen, red mycket western när jag var yngre, 94-98 och hade koll på det mesta, red i klubb och vi hade träningar och sånt.men nu när jag börjar läsa om western igen, så märker jag att jag glömt precis allt, hur fan kan det bli så? som att det gått in genom ena örat och hållt sig kvar tills jag la av, sen ut genom andra :crazy: Hoppas att det kommer tillbaka när jag väl börjar. :d Kan vara riktigt svårt att hitta sadel som passar, jag hade en hel del problem med det då jag skaffade åt min förra häst, en travare som jag hade svårt att hitta sadel som sat bra på. Men jag ska höra med förra ägarna vad dom ska ha för sin, dom hade en arabsadel som dom hade använt på hoom, förhoppningsvis så sitter den bra på honom. SÅ slipper jag ju börja leta om på nytt, har svårt att hitta vanlig sadel som passar på honom också, har testat en del sadlar på honom, och ingen vill passa. Tunn travare med kort rygg, men får jag tag i en westernsadel så får ni vara beredd på att jag kommer bomba med frågor och trådar ;)

lycka till med hästen och western trådskaparen :bow:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 868
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 147
Senast: Calmiche
·
Tjatter Ibland når de automatiska översättningarna på Facebook nya höjder. Jag fastnade med blicken på en kaka som såg trevlig ut och som... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 633
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 352
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31