lite funderingar..

" Vi har ett bett i munnen för att det fyller en funktion."
Jag har inget bett i munnen :)
 
"Om hästen börjar skjuta på baktill istället för att bära med bakbenet kommer det resultera i ett ökat tryck i handen framtill."
Nä, bara huvudet kan öka trycket mot handen.
 
Men, lilla vännen, det är sagt att inga sånna påhopp ska ske på listan.
 
Skulle det vara du då eller?? För någon annan tyrann finns här inte.
Eftersom inte du har något att säga till om så undrar jag fortfarande om du är dum på riktigt eller inte vet bättre :devil:
 
Hmm, nu måste tyrannen (kallade sig sälv för det) ingripa och tala om för dig att sånt språk får man inte använda på listan. Andra får ju inte det.
 
Vadå sådant språk :confused: Jag undrade i all välmening om du är dum på riktigt, hmm det finns ett annat ord för det, eller inte fattar bättre , vilket kanske är samma sak.

Iallfalll så är det ju synd om dig isåfall att du inte är mentalt kapabel (vilket är jätteinne just nu) ;)

Det är pga min stora empati för dig som jag undrar, inget annat :angel:
 
Låt mig sköta modereringen Antti! Om du ägnar dig att diskutera sådant som hör till ämnet så agerar jag tyrann här på forumet.
 
Himla bra förklaring! :bow: I bland har man fått intrycket att det är förbjudet att använda tyglarna, och att man ska samla hästen genom att endast tippa bäckenet. Fösök det på en häst som lärt sej springa med huvudet i luften och med spänning i nackkotorna? Min upplevelse är att när jag har börjat att visa min häst böjning och framåt nedåt (Jo genom att använda tyglarna!)och hon har förstått poängen, så behöver jag knappast använda tyglarna alls, då räcker det med att vrida kropen eller flytta vikten, för då är hon avspänd och lyhörd för mina signaler. Så användning av tyglarna för att visa hästen börjar ju så att säga innan samlingsarbetet. Nu föll polleten ned för mej också :banana:
 
Nä, bara huvudet kan öka trycket mot handen.

Jag har inte sagt något annat heller, du får ta och läsa ordentligt. ;) Jag skriver att bakbenets påskjutande resulterar i att trycket i handen ökar. Visst är det huvudet som trycker, men källan till den muskelspänningen som måste till för att trycka med huvudet kommer ifrån nack- och halsmusklerna, som samverkar med ryggmusklerna, som i sin tur samverkar med bakbensmuskulaturen. Och denna muskelspänning måste ta vägen någonstans, vilket då blir nedåt-bakåt i bakbenet. Försök själv ställa dig framför en vägg och trycka med handen mot väggen. Ett visst tryck kan du lägga dit utan att flytta fötterna, men vill du öka trycket måste du flytta ut fötterna från väggen för att få ett mothåll för ditt tryck.

Så, genom att först känna av att trycket i handen ökar, kan man konstatera att ett bakben inte gör det jobb det ska göra, och genom att se till att bakbenet slutar skjuta på och börjar bära så försvinner även trycket i handen.
 
Nä, vad du känner är en saknad eftergift.
Hela kedjan vad vad du kallar spänningar är resistans och saknad av eftergivenhet. Lös det och saken är klar.
Och sköt modereringen då så jag slipper :)
Förklaringsmodellen haltar rejält. För att den ska stämma så ska du stå på marken och hålla i tygeln, vara väggen.
Vore väggen friktionsfri så hände det inget.
Så lös resistansen först.
Det gamla uttrycket, rida in hästen i handen betyder inte att man ska få ökad tryck i tygeln.
Samling är just att hästen kan ta i utan resistans. Endast då är det riktigt. Långsamt tempo är inte samling fast AR tycks betyda det för dom flesta. Med hästen i handen kan ökningar göras utan minsta höjning av tygeltrycket.
Hur stort tygeltryck man har är endast framkallat av den som håller tygeln. Hästar är medgörliga och toleranta, rid med ton i handen och hästen tror att det ska vara så. Rid med gram och hästen tar det också.
 
Ok, kalla det en saknad eftergift då. Du säger att jag ska lösa det, jamen, det är ju det jag gör genom att aktivera bakbenet så att det bär istället, så snart hästen mjuknar framtill ger man efter. Voilá - eftergift. Prova nästa gång du rider ska du få se. Lite praktik i all denna teori, som du ju så gärna själv förespråkar.

Det är inte antingen eller, det kan ibland vara befogat med tygeltag istället för skänkel, det måste man avgöra från gång till gång. För att kunna avgöra det är det viktigt att man läser av vad som händer i hästens mun.

Men vad är det egentligen du opponerar dig emot? Att jag förespråkar en känslig hand som inte bara ger signaler utan också tar emot dem?
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 333
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp