Lite klädseltips

L

lul

Jag tänkte få mig lite tips på färgval till tävlingskläder i dressyren/precisionen!

Min häst är fux, med ljus man, har en svart rockard. mina handskar är bruna (hittade jättefina mörkbruna skinhandskar på jacson) jag har en grå/svartmelerat yllekörförkläde. så frågan är nu vad ska jag matcha ihop det med?
förut på tävlingar har jag haft svarta byxor, svart ridkavaj o vit skjorta, och svart ridhjälm.
men nu vill jag ha lite mer "klassiska" kläder. typ en fin kavaj och hatt, min groom vill jag då ha "ryttarklädd". passar detta tror ni till ett shettisekipage?

hornpassering.jpg
 
Sv: Lite klädseltips

Kläder i brunt och beige borde passa. och kanske lite klassiskt engelskt rutigt?
Jag känner en som körde dressyr med stor häst och hon klädde upp sig riktigt kvinnligt, med brun kavaj, beige snäv kjol (med ridbyxor under) och stram knut i nacken med en elegant hatt till.
Det var riktigt flott, det tycker jag absolut du vågar göra!
Stilpoängen kommer bara ramla in. :)

Många gånger bygger ju körklädseln på hur männen såg ut förr.
(även för kvinnor)
Men är man kvinna tycker jag gott man kan få klä sig som
flottare kvinnor gjorde förr när de skulle köra el. rida.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite klädseltips

Varför inte kombinera svart och brunt, det finns ofta mycket kavajer i brunt i second handbutiker som är i ylle eller annat grövre material. En kråsig blus el skjorta med hög hals blir snyggt till. Byxor el lång kjol. Jag tycker att formen på kläderna är lika viktigt som färgval. Man skall ju inte se bylsig ut. Kavaj som är figursydd och inte för lång passar det ofta bra att sitta i. Värst är att hitta en hatt som är snygg och passar till klädseln. Jag har även figursytt mitt förkläde så det inte bylsar sig när man sitter.
Tänk på att kläderna även skall matcha stilen på de kläder som gromen har.
Jag har köpt en uppsättning gromkläder för att slippa krongla varje gång. Brun hjälm, brunridkavaj, gulbruna ridbyxor, ridstövlar el jodphurs.
/M
 
Sv: Lite klädseltips

aah vad smart att figursy körförklädet! hur gjorde du det .. sydde du in det vid midjan/höfterna?

försöker också hålla min groom med kläder, som tur är så är ändå de flesta groomar ryttare och har just ridtävlingskläder själva.

blir till åka till myrorna imorgon. en hatt känns som ett stoort projekt att hitta ..
har funderat på kjol, men jag tror att ett par svart byxor är mer praktiskt att ha .. sedan så syns de inte så mkt under förklädet.
 
Sv: Lite klädseltips

Vad är det för rockard? *nyfiken*
 
Sv: Lite klädseltips

Japp det är bara att sy veck uppe vid midjan. Nåla och prova tills det blir bra.
Jag letade hatt länge! Fille hittade en i en hatt affär i Uppsala som han tyckte var snygg, så han köpte den till mig och jag gillade den och den passade. Du kan ju anlita honom han verkar ha känsla för vad man skall ha.
/M
 
Sv: Lite klädseltips

Det är en tidaholmsrokard vet inte numret på den men det vet nog lul.
/M
 
Sv: Lite klädseltips

då har jag lite sypyssel ikväll!

hälsa fille att han får fixa en hatt åt mig, gärna innan helgen, så han har ungefär en dag på sig om den ska kunna hinna hit också :)

fjunet .. det är som M skrev en tidaholmsrockard nr 202.
 
Sv: Lite klädseltips

ojojoj...nu blir jag ju pressad! haha. Jag har också gått och tänkt på att fixa ordentliga kläder för både mig och groomen men antingen har utbudet eller pengarna vart dåligt. Jag har i alla fall en beiget förkläde (nåt att börja med ;) ). Kan kusken vara klädd i brunt men groomen i svart eller ser det konstigt ut? Bättre att ha svart groom då? Kläder är jobbiga....
 
Sv: Lite klädseltips

haha, var på myrorna igår och gjorde värsta kapet.

Vi hittade två sammetskavajer, med väst till. Både jag o min groom är korta o lite runda och så hittar vi två likadana passande kavajer Helt hysteriskt roligt hade vi oxå, till råga på allt. :)

De hade en hel del bruna nyanser, både på möbler o kläder :)

/jenny
 

Liknande trådar

Utrustning Räknar med att försöka att komma ut på lokaltävling med min lill skrutt :) antingen nu i höst eller till våren, lite beroende på hur...
Svar
7
· Visningar
3 112
J
Utrustning Snart är det dags för nya tävlingskläder.. men :idea: tänkte kanske beiget istället för vitt.. Alltså, beiga ridbyxor och polo...
Svar
4
· Visningar
701
Senast: jojjo_blondin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp