Bukefalos 28 år!

lite nybörjar frågor

T

Tant Gredelin

Ja nu har jag haft katterna i runt en månad och lite funderingar har växt fram :)

För det första, det här med barf :crazy: Just nu gör jag så här

*på morgonen får de torrfodret (blötlagt) som de åt innan de flyttade hit

*till lunch får de varsin halv kycklingvinge

*och till kvällsmat får de 50g var av en blandning jag gjort som består av lika delar blandfärs (80/20) lever (nöt) hjärta (gris) sen har jag hällt i lite grönsaker i det (ärtor, majs och findus sommarblandning)

ser det hyfsat ok ut?

Jag har provat ge dem broskben från gris men det klarade de inte av, går det bra att köra dem i matberedaren eller klarar den inte av det?

om det går bra att göra så med broskbenen funderar jag på att helt ta bort torrfodret och ersätta det med grytbitar och broskben varannan gång

Är det något vitalt som fattas i den här kosten? eller är den helt felbalanserad (jag kämpar verkligen med det här men desto mer jag läser desto mer förvirrad blir jag :crazy: )

Just det, jag är ganska dålig på att blanda olika köttsorter, kör mest på gris (billigast) är det jättedåligt?


Ok, och så till övriga saker, de är två vuxna kastrater, sen jag gick över till den här maten är de konstant hungriga, de blir jättehungriga åtminstone en timme innan mattiden, är det bara att vänja sig? eller gör jag något fel? Kan det vara så att de tänker mycket på mat för att de är understimulerade? Det har ju varit en hektisk period för dem med att bli omplacerade till mig, sen efter två veckor åkte jag hem till mina föräldrar över påsk, flytt igen, denna gången till stort hus med massor med folk, ny katt och dessutom en trädgård de fick prova på att springa lösa i. Nu känns de lite uttråkade, tror ni det kommer att lugna ner sig efter ett tag när de vant sig av vid att det ständigt händer nya saker eller måste jag bli bättre på att aktivera dem? tips mottages :bump: Det är ju en aktiv ras (CRX) men de är ju också medelålders kastrater :cool:
 
Sv: lite nybörjar frågor

måste ju visa bild också :)

PICT0016.jpg
 
Sv: lite nybörjar frågor

Jag tycker det ser bra ut. Jag avråder dock från att köra broskben i matberedaren, jag tror inte att den klarar av sådana ben.

Jag skulle även rekommendera lite mer variation. Inte enormt mycket, men kanske byta ut blandfärsen mot lammfärs någon gång eller så.
 
Sv: lite nybörjar frågor

ok tack så mycket! vad skulle vara bra att byta ut pelletsen på morgonen mot? de har börjat spy upp den ganska snabbt efter att de ätit lite då och då nu, inte så mysigt :crazy: Slutar deras magar att tåla torrfoder när man använder barf i övrigt?
 
Sv: lite nybörjar frågor

Jag skulle byta ut torrfodret mot vilket kött som helst egentligen. Det finns många som både BARFar och ger sina katter torrfoder utan problem så generellt kan man nog inte säga att BARF gör katterna känsligare mot torrfoder men katter är ju individer så det är säkert inte omöjligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp