Lite om P.R.E-hästar.

T

Thindra

Jag befinner mig i en dröm om att införskaffa ett litet stoföl i ovannämda ras. Reser mycket i spanien och har i många år varit och hälsat på på en del stuterier där. Har alltid varit faccinerad av liknande raser. Har tidigare i mitt liv varit stolt ägare till lipizzaners.

Men som allt annat jag gör i livet vill jag att det ska kännas bra och vara genomtänkt. Jag vill sätta mig in i rasens själ innan jag bestämer mig. Allt för att ge den lilla individen ett så bra liv som möjligt.

Jag har besökt http://www.swedishprehorses.com/ och läst igenom det lilla som står där.

Vad jag undrar över är lite om hur den svenska P.R.E - aveln fungerar? Finns det liknande till halvblodens kvalitetstävlan? Finns det avelsråd? Är de svenskföddaP.R.E-hästarna av god kvalitet? Fins det någonstans man kan läsa sig till mer information?

Är det någon som har ett hum om vart priset för ett årsföl ligger här i sverige? Jag har räknat med att det kan ligga runt 50.000kr, kan det vara ett riktpris?

Är det någon av er här som har en P.R.E?
 
Min uppfattning är att det inte händer så mycket i Sverige. Föreningen anordnar besök av spanjorerna för att skriva in hästarna, annars verkar den mest bara vara till för ordförandens egen nytta. Känner flera som gått ur föreningen därför.
Om du reser mycket i Spanien varför inte titta på häst där istället. Finns trots allt så mycket mera och bättre att välja på. Uppfödningen i Sverige är fortfarande så liten och av varierande kvalitet.
Det står mycket om rasen på www.equiandalusian.com, och där finns även många saluhästar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Sommarföräldrar 2024
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp