Bukefalos 28 år!

Lite orolig över kroppen

I

ict

(Om jag lagt tråden fel...flytta den gärna!)

Jag har inte börjat rida igen...är dock sugen.

Det som är problem...ryggen/bäcken- men, den kan jag nog få "kontroll" över om jag får in rätt sits osv- jag ska börja med att rida lektioner, inte fritt.

Men. Mina knän. Senaste gångerna jag alls suttit upp...så har jag fått en del ont kring knäna.

Har ni nå bra tips på hur jag kan göra för att inte slita på dom? Jag styrketränar 2 ggr/v, gör en del övningar för rygg och armar...kan jag utöka med något där för att komplettera?

Hur gör ni andra? :confused:
 
Sv: Lite orolig över kroppen

Prova en westernsadel,som passar din rumpa,du skall sitta som gjuten i den.Att du får ont i knäna kan bero på att stiglädren inte är anpassade efter dina bens längd.Med en westernsadeln så kan det bero på att sadeln är relativt ny eller inte formad så stigbyglarna pekar innåt.Det kan få dom friskaste knän att värka.
Sitter man rakt i sadeln och tänker på dom tre H......Så brukar det inte vara några större problem med ryggen.
Sedan skall man undvika vissa grenar innom ridsporten.
 
Sv: Lite orolig över kroppen

Western sadel...får se om det finns.

Vilka grenar tänker du på då? Hoppning ex.vis? Det tror jag mina knän skulle ogilla numera.

Prova en westernsadel,som passar din rumpa,du skall sitta som gjuten i den.Att du får ont i knäna kan bero på att stiglädren inte är anpassade efter dina bens längd.Med en westernsadeln så kan det bero på att sadeln är relativt ny eller inte formad så stigbyglarna pekar innåt.Det kan få dom friskaste knän att värka.
Sitter man rakt i sadeln och tänker på dom tre H......Så brukar det inte vara några större problem med ryggen.
Sedan skall man undvika vissa grenar innom ridsporten.
 
Sv: Lite orolig över kroppen

du kan ju göra lite lätta knä-övningar oxå. man kan t.ex sitta på en stoloch
sträcka ut benet så det är rakt och sedan släppa ner det, och upp, och ner osv jag tycker denna övning är bra för man kan göra den nästan överallt.

//aljan
 
Sv: Lite orolig över kroppen

(Om jag lagt tråden fel...flytta den gärna!)

Jag har inte börjat rida igen...är dock sugen.

Det som är problem...ryggen/bäcken- men, den kan jag nog få "kontroll" över om jag får in rätt sits osv- jag ska börja med att rida lektioner, inte fritt.

Men. Mina knän. Senaste gångerna jag alls suttit upp...så har jag fått en del ont kring knäna.

Har ni nå bra tips på hur jag kan göra för att inte slita på dom? Jag styrketränar 2 ggr/v, gör en del övningar för rygg och armar...kan jag utöka med något där för att komplettera?

Hur gör ni andra? :confused:


Det beror väl på. Hur gammal är du ? Hur dålig är din kropp? Är du uråldrig som jag så nöj dig med att klappa hästar (ironi) är du mittemellan eller ung så analysera dina problem - och återkom ...
 
Sv: Lite orolig över kroppen

Jag är 33 år...gammal eller ung...ingen aning längre...beror väl på hur man ser det.

Ryggen: jag har haft diskbråck, jag har skolios och liten missbildning i centralkanalen- jag är född med den, men fick jag veta först när jag var över 27 år (magnet/skikt röntgen m kontrast), och då red jag inte sen ca 20 års åldern.

Knäna: har jag väl förslitningsskador i. Belastat fel en del kan jag gissa.

Ungefär så.

Det beror väl på. Hur gammal är du ? Hur dålig är din kropp? Är du uråldrig som jag så nöj dig med att klappa hästar (ironi) är du mittemellan eller ung så analysera dina problem - och återkom ...
 
Sv: Lite orolig över kroppen

Oj, jag är ingen läkare eller sköterska, men tycker du skulle tala med en duktig ortoped eller om du har en bra husläkare. Ridning kan ju vara bra för vissa skador och smärtor, annan kan bli bara värre. Men fråga nån som verkligen vet - inte bara tycker.

Och hoppas det går bra - lycka till :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 131
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 214
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 392
Senast: Sasse
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 021
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp