Lite problem..

Lazio

Trådstartare
Med mitt brunstiga sto. Eller, ja det är väl inte hon som är problemet egentligen.
Märkte i söndags hur en av valackarna som går i samma hage som henne betäckte henne flera gånger. :eek:
Det brukar vara ett sto som hoppar upp på min häst ibland, men jag har aldrig sett valacken göra så.
I alla fall, den dagen skulle vi byta hage, min häst och stoet som betäcker henne ibland skulle gå med en annan valack. Idag när jag kom ut till stallet hade stoet tydligen betäckt min häst igen. Suck. Jag vill inte att alla hästar ska klättra på min, speciellt inte sen när dom är broddade!
Men häst blir så jävla brunstig också, men det kan man ju inte ändra på.
Finns det nåt man kan göra? Jag vill inte att min häst ska gå själv i hagen när hon brunstar och det finns ingen möjlighet att hon kan gå med bara ston då det endast finns ett annat sto i stallet utom det som betäcker. :crazy: :confused:
 
Låter knepigt. Har också ett sto som många valacker gärna betäcker på, men det tillåter jag inte då hon har ett visst avelsvärde, så hon får gå med enbart ston, eller någon valack som absolut inte betäcker även om stoet backar upp i nosen på honom...
Kan inte ditt sto gå med det andra stoet som inte betäckte bara då? Hästar behöver ju inte gå flera ihop om det nu inte fungerar, bara de har någon.
 
nej, stoets ägare vill att hästen ska gå med sin son, valacken som betäcker min häst...så det är verkligen problem. :crazy:
 
Då ser jag enda lösningen att din häst får gå själv de få dagar brunsten är. Den lösningen hade jag tänkt åt mitt sto, som faktiskt inte gärna går själv, ifall det hade behövts i nuläget. Det är några få dagar ensam, mot alla andra i sällskap, det klarar de av. Tycker du ska prova det, risken är annars att endera din häst blir skadad (de kan faktiskt få fel i ryggen av andra hästars klängande, och så på könsdelarna såklart) eller att de andras hästar gör sig illa, de kan halka när de bestiger och bryta benet. :eek:

Skulle som sagt ta ut hästen i egen hage när det var brunst på G... :smirk:
 
ja, det finns några lediga småhagar, där kan hon ju gå :(
hoppas hon inte brunstar lika kraftigt nu när det är höst..
 

Liknande trådar

Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 716
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·
Gnägg Vad har ni för erfarenhet av valack som klättrar/vill betäcka sto som brunstar? Båda hästarna har tidigare gått i blandflock. Valacken...
Svar
2
· Visningar
973
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 718
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp