Liten blidmask

Empalie

Trådstartare
Hej! Hittade 3 lilla blodmasken-parasiter idag i bajset. Har aldrig hittat det innan. Nu blir jag lite villrådig. Avmaskade med novomectin för två dagar sedan. Beteshagarna är noga mockade. Vad göra??? Har ej gjort träckprov just nu.
 
De kom väl antagligen ut för att du avmaskade så det är väl inget att oroa sig för.
Är väl bara fortsätta mocka när du byter hagar och ta träckprov på sensommaren.

Är ju bra med träckprov så du vet vad du avmaskar emot och vilka mängder hästen har..
 
@Empalie oavsett vilken mask det nu var så är det ju ändå oavsett så att de säkert kommit ut just pga att du avmaskade för ett par dagar sedan, så det är ju helt normalt.

Ta träckprov i höst så ser du vad/om du behöver avmaska eller inte . Man bör inte avmaska på slentrian utan träckprov först, av flera anledningar.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp