Bukefalos 28 år!

liten förstahund... chihuahua? nybörjarfrågor

nira

Trådstartare
Nu funderar jag lååångt, långt fram i tiden, men det skadar aldrig att planera :). Jag har aldrig haft hund innan, pga allergier i familjen, men om några år vill jag flytta till något eget. Och eftersom det dröjer att tag tills dess, så hinner jag ju "läsa på" och träffa fler hundar, för att lära mig.
Jag och pojken har länge skojat om att skaffa en chihuahua när vi flyttar hemifrån, men nu har jag börjat fundera allvarligt på en liten hund (ras kvittar) med eller utan pojke :devil:.
Så jag undrar om det finns något som heter bra förstahund, eller om det beror helt på individen?
Och om detta stämmer, passar chihuahua som det?
Tack på förhand
 
chihuahua är en ras som kräver mycke.
jag var også en gång i tiden sugen på en sådann hund,
men fick reda på att hunden är som ett barn,den måste kläs på,bäras,tröstas och inte va ensam alls.
vet dock inte om dom sa dette för att skrämmas.

en annan tjej som hadde en sådan hund sa att det är en stor tuff hund i en liten liten kropp.

tax och papillon är ju også otrolig fina raser.
 
:confused: :confused: :confused: Dit vi åker och rastar våra hundar kommer det ibland ett gäng "vavvor". De är INTE påklädda, skenar omkring som vilka jyckar som helst och verkar generellt vara HUNDAR inte barn (rätt logiskt). Så jag tror att den personen som kom med dessa påstående till dig nog inte hade riktig koll...

Chihuahua har ju snabbt blivit mycket populär och skall man köpa en så får man nog se upp. Det verkar vara en hel del oseriösa hundproducenter som säljer oreggade valpar till hysteriska priser. Dessutom kan man tänka sig att det kommer att bli ett gäng omplaceringar framöver då folk som impulsköpt en hund inser att det är en hund och inte en docka. Så vill man ha en vavva är det EXTRA noga att hitta en bra uppfödare.

Jag tycker att de vavvor jag har träffat varit mycket trevliga. Men det finns ju fler trevliga småraser.

Anneli
 
nej eller hur?jag misstänkte det også, :smirk:
det jag tror mer på äör hon andra som sa dom var en tuff hund i liten kropp,det har man ju sett på animal planet breeding show.

jo,man måste nog se upp ganska på uppfödarna,det har vell blivit mycke som lassie hunden och shäferen,sönderavlat eller felavlat....

lycka till om du väljer en liten hund,själv saknar jag min papillon än idag,men efter kattene tänkte jag köpa en chihuahua faktisk,men det dröyer några år,då min ena katt bara är 6 år,kan inte sätta en så liten hund brevid honom :D
den försvinner ju brevid katten :eek: :crazy:
 
Min vavva är som vilken hund som helst. Dom kräver lika mkt, okej kanske inte lika mkt motion.... men annars.
Min vavva älskar att följa med över allt och är som en stor hund i liten kropp. Jag tror vavva kan vara en bra första hund, men det kan nog många andra raser. Om du tar en liten större ras har du nog lättare om du vill gå kurser osv. :)
 
:eek:Menar du allvar????
Tror du själv på det med att de måste bäras, kläs på osv?? HELT FEL!!!
Det är människan som gör de till bortklemade individer!
Jag har en vavva och hon kläs aldrig i något.Fryser hon så stoppar jag henne innanför jackan.Eller får hon vara hemma.Det är en stor hund i miniformat,men man ska aldrig klema bort dom.Men det är heller ingen leksak!
Det är en hund med alla behov en hund oavsett ras,storlek som helst.
 
som sagt som jag skrev,det var vell första personen som ville skrämma mig lite.
 
Jo jag tror nog också det.Tyvärr så ligger ju rasföreningens prisrek allt för höga dock enligt mitt tycke. 10.000:- för en valp.
Skulle inte falla mig in att ge en sådan summa för någon hund :angel: eftersom jag har dom för sällskap och lite träning. :)
 
så sant som sagt.
dom är dyra,men det går ju säkert å avbetala hos en seriös uppfödare om man absolut vill ha denne ras.
en kompis av mig gav 12000 för sin hund om jag inte minns fel nu,och det är ju värre än en liten vavva.
 
Små kullar + stor efterfrågan =dyrt pris.
Stora kullar + taskig efterfrågan =billigt pris :)

Vet inte riktigt om jag ska tycka synd om eller enbart sucka över de som köpt (nu främst) vavvor på billighetsannonser utan papper eller nånting och blir förvånade (!) när det visar sej att de blivit blåsta och hunden typ dör.
Men jag (som inte har ett korvöre över till en ny hund) skulle också tycka att det vore finfint med hundar som kostar gratis :D
 
håller med dig att det är bättre att ge priset för en hund med papper,då är man säker på att hunden är frisk och garanti på den.

det går ju för dom som inte har råd för en vavve eller hund i huvudtaget att skaffa en som fodervärd,då bruker dom få dom efter några år när uppfödaren är klara med dom.
 
Håller inte med oavsett hundras.Det finns inga papper som gör en hund.Med tanke på alla otrevligheter en vavva har med sig i bagaget med tanke på ögon problem och annat så köper jag inte en enda hund för 10.000:- Sen får ni tycka vad ni vill. Jag som person med liten plånbok och stort djurhjärta tar hellre en hund för mindre köpe summa eller gratis :p och gör vad jag kan för att den ska må bra och ha råd att lägg pengar på eventuella vet besök än att ruinera mig på inköp och sitta där utan pengar vid ex körsbärsöga och ska operera.
Jag anser inte att ett papper garanterar mig en frisk hund.
Okej att man har vissa garantier från uppfödaren men inte sjutton vill jag lämna tillbaka en hund som jag köpt för att få en "ny" som kompensation för den första.Jag kan inte göra så. Köper jag ett djur gör jag det för att behålla resten av djurens liv inte för att ha som staus pryl och byta in vid fel.Min vavva köpte jag för 4 kronor ok, hon var äldre men ändå.Hon är frisk och pigg trots sina 11 år.Jag har vart hos vet 1 gång för sjukdom,men det är också allt.Sanningen är att alla de renrasiga jag ägt med papper har vart sjuka eller på annat sätt dåliga.Peppar,peppar inte stövaren än .Men honom fick jag för 2500 som valp och ändå med fulla papper.Så det där med summan på en valp går att diskutera. :devil:
 
"Jag anser inte att ett papper garanterar mig en frisk hund."
Nä det gör inte jag heller :) Tvärtom så blir det mycket åt det absurda i den kretsen av hund...folk ( :crazy:).
Står det exempelvis i nåns rastandard att man försöker eftersträva att få en hund med så bred panna som möjligt (fånigt exempel) så ser man snart små hundar som springer runt som en enda stor panna och dom får jättefina omdömen.
Många av dagens renrasiga hundar är sjuka, helt sjuka. Därför så har jag inte så värst mycket emot de som föder upp hundar med målet Sund Själ I En Frisk Kropp och skiter i svansföring och räkryggar,plattnäsor och tjockskallar.
Det jag menade med det där var att det ger endå ett visst mått av darrigt intryck (för mej) om nån sätter ut en annons, inte har nån koll på ålder, härstamning eller nånting och man endå ser ut som en fågelholk för att hunden råkar ha ett dolt fel.
Med en pappershund kan man lätt lista ut vad för fel hunden har i förväg ;) :D (skämte tille`tt lit)!
 
kommer ni ihåg när rotweiler och rodhesian ridgeback (sorry förmodligen felstavat) va S.K innehundar, de kostade 10 000 minst o det va ju ändå 10 år sen snart!! undra just vilken hund som blir inne efter chihuahuan? jag skulle gärna se att fokus faller på pudlar i all dess storlekar för de tycker jag är underbara, fast jag vill ju å andra sidan ha en tik samt en hane från varje ras, jag skulle kunna agera noaks ark. :bump:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 340
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 029
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 155
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Jag har bott hemma fram tills dessa att jag flyttade utomlands för att plugga nu en period. Kunde inte ta med mig min hund så hon har...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp