Liten grävare

Sleepy

Trådstartare
Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa och sådär fyra, fem cm i diameter. Det ligger en liten hög på ena sidan om hålen, så det är ingen som sprätter vilt. "Fält" med kanske tjugo hål på olika ställen i trädgården. Har inte lyckats se några fotspår i jorden. Har googlat förr men inte lyckats identifiera den lilla grävaren. Fåglar? Igelkott? Antar att det är mask som eftersöks.

Stilla min nyfikenhet, kära Buke. :)
 
Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa och sådär fyra, fem cm i diameter. Det ligger en liten hög på ena sidan om hålen, så det är ingen som sprätter vilt. "Fält" med kanske tjugo hål på olika ställen i trädgården. Har inte lyckats se några fotspår i jorden. Har googlat förr men inte lyckats identifiera den lilla grävaren. Fåglar? Igelkott? Antar att det är mask som eftersöks.

Stilla min nyfikenhet, kära Buke. :)
Jag skulle gissa på sork.
 
Alltså jag är totalt miljöskadad vid det här laget!

Efter att ha läst i "gnäll-ekonomi-tråden", där det pratas om gårdar och bilar och traktorer och hur det är att ha egen gård, och att det är så dyrt, så misstolkar jag såklart trådrubriken till att det absolut måste handla om "liten grävare" i betydelsen "köpråd om mindre grävmaskiner"!

Och en sådan vill jag ha! Det finns massor med diken som borde rensas, en dräneringsslang som borde grävas ner, och en brukningsväg som borde fixas...

Något mindre vill jag att grävlingen ska göra en serie "trattar" på gräsmattan...
 
Min gissning är också grävlingen. Brukar vara små grävling trynen som letat efter larver i gräsmattan när det händer här.
Ah, de bökar med nosen? Får nog nästan ta ett nattvak och sätta mig på span i trädgården. Det här är olidligt spännande. :rofl:

Jag ser ju vintertid när det är snö att det är mycket trafik i trädgården, av både stora och små. Skulle kanske ha någon slags naturkamera och fånga alla på bild. Sleepys Naturfilm. :p
 
Alltså jag är totalt miljöskadad vid det här laget!

Efter att ha läst i "gnäll-ekonomi-tråden", där det pratas om gårdar och bilar och traktorer och hur det är att ha egen gård, och att det är så dyrt, så misstolkar jag såklart trådrubriken till att det absolut måste handla om "liten grävare" i betydelsen "köpråd om mindre grävmaskiner"!

Och en sådan vill jag ha! Det finns massor med diken som borde rensas, en dräneringsslang som borde grävas ner, och en brukningsväg som borde fixas...

Något mindre vill jag att grävlingen ska göra en serie "trattar" på gräsmattan...
Rekommenderar varmt en Fäfer för såna uppdrag; jag pekar och han gräver glatt. Gräver diken, rensar löv ur diken och hjälper till att dra upp småsly med rötterna. Kan även hitta tappade spikar i gräset, hämta hammare, bära virke, leta reda på borttappade saker och allt annat en kan önska. Ovärderlig vapendragare på en gård. :love:
 
Sällar mig till de som säger grävling.
Hade en familj som "betade" här på kvällarna någon månad ett år, och jag fick lite små trattar.
Jag uppskattade att se dem där istället för att störa mig på att de gjorde hål. Söta djur.

Såhär gör de hålen:
DSC_0581.JPG
 
Alltså jag är totalt miljöskadad vid det här laget!

Efter att ha läst i "gnäll-ekonomi-tråden", där det pratas om gårdar och bilar och traktorer och hur det är att ha egen gård, och att det är så dyrt, så misstolkar jag såklart trådrubriken till att det absolut måste handla om "liten grävare" i betydelsen "köpråd om mindre grävmaskiner"!

Och en sådan vill jag ha! Det finns massor med diken som borde rensas, en dräneringsslang som borde grävas ner, och en brukningsväg som borde fixas...

Något mindre vill jag att grävlingen ska göra en serie "trattar" på gräsmattan...
Jag tänker exakt samma :rofl:
 
Sällar mig till de som säger grävling.
Hade en familj som "betade" här på kvällarna någon månad ett år, och jag fick lite små trattar.
Jag uppskattade att se dem där istället för att störa mig på att de gjorde hål. Söta djur.

Såhär gör de hålen:
Visa bifogad fil 120224
Ja, mig gör det inget. Det trampas till av hästarna sen när de sköter gräsklippningen. :p

Grävlingar är så vackra djur. :love:
 
Ja. Du får spana efter dem i/nära skymningen. Det avarter då jag såg mina.
Tyvärr blev det ju då lysögon på bilderna, som jag inte lyckas redigera bort. Men är glad att de var orädda nog för ganska bra foton.
Historier om att grävlingar skulle vara så farliga var inte korrekta här. Om man inte tränger dem extremt mycket..
De här lommade iväg om de tyckte jag kom för nära. Men det klart jag närmade mig försiktigt (och hade avståndsobjektiv) för att inte tränga eller störa.

Har dock inte sett dem senaste åren.

DSC_0599.JPG
 
Alltså jag är totalt miljöskadad vid det här laget!

Efter att ha läst i "gnäll-ekonomi-tråden", där det pratas om gårdar och bilar och traktorer och hur det är att ha egen gård, och att det är så dyrt, så misstolkar jag såklart trådrubriken till att det absolut måste handla om "liten grävare" i betydelsen "köpråd om mindre grävmaskiner"!

Och en sådan vill jag ha! Det finns massor med diken som borde rensas, en dräneringsslang som borde grävas ner, och en brukningsväg som borde fixas...

Något mindre vill jag att grävlingen ska göra en serie "trattar" på gräsmattan...
Jag blir också helt pryl-galen av små grävmaskiner. (och jag bor i lägenhet :o )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp