Liten hundras som inte är skällig?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare hallontuss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 9 424
H

hallontuss

Jag håller som bäst på att bearbeta gubben att vi ska skaffa en hund till. Jag vill ha en liten "knähund" som är lätt att ha med överallt. Gubben min är väldigt skeptisk och tror att alla små hundar skäller. "Blir det en skällig hund flyttar hunden eller jag". JAg vet att det har mycket med uppfostran att göra, men det vore ju dumt att välja en ras som har benägenhet att skälla mycket. De hundar vi har nu skäller i princip aldrig.

De raser jag gillar utseendemässigt är:
Papillon, chines crested, dvärgpincher, spetsar samt sheltie mm. Ingen krävande pälsvård.
Vilka raser har ni erfarenhet av? Skriv gärna mer om hur ni upplever rasen, inte bara om skälligheten. Även info om blandisar är välkommen!

Sv: Liten hundras som inte är skällig?

Jag har en foxterrier.

Han har aldrig skällt på ett jobbigt sätt.

Kommer det någon på dörren så gläfser han till EN gång för att tala om.
När vi öpnnar ägnar han sig åt att hoppa, inte skälla.

Är det sent och familjen sover, och han hör något, eller om sambon kommer hem sent, så skallar han HÖGT en gång, sätter sig och morrar innan han vet vem det är eller vad som gäller.

Han kan skälla vid dammsugning eller när jag sopar/mockar av upphetsning.
Eller om han skulle få spår och "driva".

Läs på om olika raser - och unvik hundar som använts som "Tjuvlarm" det har varit månag smårasers arbetesupgift att skälal och varna. Och det gör givetvis att de raserna har lättare att ta till skall än andra.

Många "trubbnosar" så som fransk bulldog, mops etc skäller ytterst sällan. Och även förslaget om italiensk vinthund tycker jag låter vettig.
Basenji kanske skulle kunna stämma in.

Dvärgpinscher är en underbar ras, men inte en hund för alla. Dvärgpinschern lämpar sig bäst till en vad beträffar hund relativt erfaren eller en väl påläst/vetgirig ägare.

En Dvärgpinscher är kvicktänkt, intelligent, nyfiken och har ofta en egen uppfattning om hur saker och ting ska göras. Dvärgpinschern är ofta snabb att finna och utnyttja sin ägares svaga punkter om vi inte är uppmärksamma.

.En Dvärgpinscher kan skälla men är absolut inte skällig Den nöjer sig oftast med ett varningsskall för att påkalla sin ägares uppmärksamhet när den anser att detta behövs.

Dvärgpinscher är stolt och vänlig men skulle enligt den tidigare rasstandarden vara reserverad mot främlingar, den ska dock absolut inte vara rädd eller visa aggressivitet! Det är nämligen viktigt att dagens hundar är sociala och vänligt inställda till människor på ett balanserat sätt, för att trivas och må bra i vårt samhälle. Dvärgpinschervalpen är oerhört receptiv och det är således mycket viktigt att den får riktigt med god miljö –och socialträning så att det reserverade draget inte blir för dominant. I första hand fäster sig dock Dvärgpinschern vid den egna familjen och familjens vänner.

En Dvärgpinscher har en mycket stor tilltro på sin egen förmåga och rör sig gärna över stora ytor långt ifrån föraren när den är lös. Varpå rekommendationen är att du som ägare till en Dvärgpinscher tidigt tränar din hund på att den gör säkrast i att hålla reda på dig . . .
Som Dvärgpinscherägare bör man vara väl medveten om rasens krav på att det finns en klar och tydlig rangordning i flocken/familjen. Är man inte ur hundperspektiv en tydlig och rättvis ledare kan Dvärgpinschern snart försöka ta över ansvaret och träda in som flockledare.

Vid all inlärning och träning av Dvärgpinscher är motivation ledordet. Man kan aldrig tvinga en Dvärgpinscher till ovillkorlig lydnad, varför mjuka dressyrmetoder som bygger på kontakt och positivbelöning fungerar bra. När man väl vunnit Dvärgpinscherns förtroende och förtjänat dess kärlek är den oerhört lojal och kan vara mycket samarbetsvillig

En Dvärgpinscher har oftast ett mycket gott självförtroende och tar många gånger plats som ledare tillsammans med andra hundar, trots att de kanske är både äldre och större.

Dvärgpinschern trivs bäst i ett nära samspel med sin familj. Den vill således inte känna sig utanför de aktiviteter familjen förtar sig. Det är därför viktigt att tidigt påbörja ensamhetsträning i mycket, mycket korta doser, gärna flera gånger dagligen. Till en början räcker det med några sekunder, gärna så ofta som möjligt för att successivt utökas.

Dvärgpinschern är lekfull högt upp i åren och mognar sent, först vid 3-4 års ålder kommer den till sin verkliga rätt. Även om Dvärgpinschern redan vid 2 års ålder känns relativt färdig vittnar många Dvärgpinscherägare om att det skett ytterligare en mognadsförändring efter 3 års ålder.

Med barn kan Dvärgpinschern vara helt underbar, men den accepterar ingen orättvis behandling med ojusta tag från någon, vare sig vuxen eller barn. Lämna aldrig barn ensamma med en hund och lär barnen att tyda och respektera hundens signaler och rätt till en fristad.
Dvärgpinschern kräver ett visst mått av såväl fysisk som mental träning för att må bra.

Det är dock viktigt för en Dvärgpinscher att lära sig att koppla av som att få aktivering. En Dvärgpinscher är en hund som ska kunna koppla av när inget händer, men som ger järnet när det gäller.

Många Dvärgpinschrar säljer sin själ för en godbit och i princip finns det inga gränser för vad en Dvärgpinscher kan lära sig. Man kommer emellertid inte lång med monotona träningsmetoder utan riklig positiv förstärkning. Dvärgpinschern vill gärna vara till lags — men, helst på sina egna villkor. Det gäller således att träna en Dvärgpinscher med fantasi och inlevelseförmåga i kombination med ett tydligt ledarskap. Som förare gäller det således att fundera ut olika sätt att motivera hunden för att få den att göra som man vill.

Dvärgpinschern accepterar inte hård och okänslig behandling, vilket absolut inte betyder ett liv utan krav, men kraven ska vara anpassade så att en stolt och vacker varelse som en Dvärgpinscher kan acceptera dessa. En Dvärgpinscher fostras och lär bäst genom omväxlande lek, kel, fasthet, konsekvens, förståelse och en stor dos humor.
Dvärgpinschern är lättlärd och har en snabb uppfattningsförmåga varpå det är lätt att ha för bråttom, vilket kan ge bakslag i form av en rastlös otrygg hund, eller en hund som helt enkelt tröttnar och lägger av. Kom därför ihåg att skynda långsamt och ofta gå tillbaks i träningen samt var alltid generös med beröm och belöningar. Träna aldrig långa pass med en Dvärgpinscher som snabbt kan bli uttråkad. Det är oerhört viktigt att träningen och samvaron med ledaren är så rolig och stimulerande som möjligt! Det är träningen och samvaron med föraren som ska vara det absolut roligaste och ut hundens synpunkt det mest givande i vardagen.

En Dvärgpinscher vill gärna vara med i händelsens centrum och passar därför en aktiv familj bra. Det finns egentligen inget som talar emot Dvärgpinschern vad beträffar dess kapacitet att lyckas inom de flesta av hundsportens grenar.

p1010022_1145918052.jpg

p1010026_1145918204.jpg

p1010012_1143630990.jpg

Jag har faktiskt kikat lite på italiensk vinthund. JAg tror att vinthundarnas sätt passar mig. Men jag har tänkt mig en ännu mindre hund, en som får plats i knät... Men det tål att tänkas på lite till!:)

italienska vinthundar ÄR miniminismå. speciellt när de knycklar ihop sig. då blir de som små kattungar.

Tack för ett superbra inlägg om dvärgpincher! Verkar vara en ras som blir toppen i rätt händer och tvärtom i fel händer...
Din var verkligen fin:love: , jag gillar när de har vippöron!

Ja, de mindre än jag trodde! Läste just att de får vara max 38 cm och väga max 5 kg. Men jag gissar att gubben skriker rakt ut om jag föreslår en sån. Men sättet är ju viktigare än utseendet. Ska definitivt läsa mer om italienarna!

Jag har två Papillon-tjejer och har haft två innan dessa. De är helt underbara hundar, som är mycket lättlärda. Dvs, de skäller inte om man lär dem att inte göra det. Ingen av mina hundar har varit skällig, bjäbbig.
Det är en social, aktiv, intelligent och rolig ras. Mina är med på det mesta: segling, stallet, ridturer etc. De är väldigt lätta att ha att göra med. Väldigt måna om att vara till lags. Och så är det roligt med en så pass intelligent dvärghund. De är väldigt tåliga och robusta. Så jag tycker att de pga intelligens och tålighet är som stora hundar i små förpackningar.
Mina förra var friska hela livet tills de blev gamla och fick tas bort vid 15 resp 18 års ålder.

Här är lite bilder på mina nuvarande damer:

Snyggan.jpg

Lipsill.jpg

IMG_0518.jpg

FlugiProfil.jpg

Det är helt klart en otroligt rolig ras. Killar i regel kan ju vara lite skeptiska mot små hundar men jag vet inte en enda av mina killkompisar (så även min sambo) som ganska snabbt förälskat sig i min hund och tycker att hon är den coolaste som finns.
Kanske just för att hon är ett krutpaket i litet format med mycket egen vilja och gó. Hon är otroligt glad och positiv, men har temperament så det sjunger om det. Behandlas hon på ett sätt hon inte accepterar säger hon ifrån. Men om man bara behandlar henne med den värdighet en liten fröken kräver så har det aldrig varit några problem. Men högljudda människor som tränger sig in på hennes territorium när hon vill vara ifred får ganska snabbt veta att dom passerat gränsen.
Sambon säger att han behöver absolut inte skämmas över att vara ute med en fotknölshund när han går med henne, han tycker att hon är coolast i stan. ;):D

De är jättelätta att ha i knät, väger ingenting och viker som sagt ihop sina spretiga ben till ingenting. :) Du behöver träffa en it. vinthund och inte titta på endast utställningsfoton där de står och ser rädda ut, det är härliga hundar! :love:

Tycker också att italiensk vinthund kan låta som ett bra val...jag har förvisso inte träffat någon, men om de liknar whippets (som jag har) så blir det nog inte så mycket skäll (eller min har börjat skäll ibland nu när andra hundar gårförbi i trädgården och nu är hon fem år...för att få henne att skälla annars måste man verkligen busa upp henne)

Kan tilläggga att tom whippet är utmärkta knähundar (särskilt tikarna) då jag ofta lyfter upp min eller har henne sittade i knäet...(hon väger 11 kg ungefär) ...fast tittar man på höjden är hon som en amstaff tik/liten tolllar eller labbetik...

Och för att falla för en vinthund behöver man träffa dem...jag tyckte de såg hemska ut på kort tills tills jag träffade dem på riktigt...nu tycker jag de är jättesnygga....(även på kort för det mesta)

Basenji däremot skäller förvisso inte (enligt vad jag hört), men de jag har träffat har istället skällylat så de låtit som tuppar, typ Ohhoo OooH ooooh Ooooooooooooo Vilket jag uppfattade minst lika jobbit som skall...

Ååh, du verkar vara insatt i Italiensk vinthund. Kan du inte berätta mer?:bow:

Hej hej!

Som föregående skribet har jag dem inte själv utan har whippets, men en kompis till mig har 2 st. De har stora hjärtan och är stora charmörer, fulla av energi men har ändå utpräglad vinthundsmentalitet dvs säga de är lugna och stilla när omgivningen och man själv är dito. Gå in på rasklubben http://www.sriv.se/ och kontakta närmaste uppfödare och fråga om du kan komma på ett besök. Så gjorde jag när jag skulle bestämma mig för ras och alla var så välkomnande och ställde upp som ambassadör för sin ras!

Lycka till!

Basenji, dom kan inte skälla

Men den är väl ingen sån dära hund som man kan apa ut och ha i väska, men otroligt söta. Vet dessvärre inte ngt om deras psyke eller ngt om den mentala biten men det borde ju en raskunnig människa kunna ge svar på.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 988
Senast: lilstar
·
L
Övr. Hund Mina krav: Liten (max 40 cm) Lättlärd och följsam Inte för skällig Pigg men inte för aktiv och krävande Inte stressad och nervös...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: LuddeLump
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31