Liten stissig körhäst

Fia-Lina

Trådstartare
Har nu fått ordning på rockarden till lilla russet.
Körde första gången i lördags. Då en liten tur på kanske en kvart.
Ut gick bra, lite tittigare än vanligt, men så var grannbarnen ute och smällde eller sköt med något när jag körde hem, så då var hon lite trasslig en stund. Vid halter hoppade hon i sidled och hade gärna vänt, men hem kom vi samtidigt och i god ordning.
Igår var ena dottern med och körde. Lite jobbigt för då blev det bakvikt på nyviktade rockarden, så vi fick sitta framtill på sätet, med mycket vikt på fötterna, s.a.s. Men körningen gick bra, lite tittig men inte så farligt.

Idag, efter fyrverkerierna igår (vilket jag inte fattade förrän efteråt) med en mycket stressad liten häst var jag ut en tur ensam. När vi kommit genom byn och upp en bit på skogsvägen i god ordning såg jag familjen smällare på promenad. (Jättebra grannar för övrig, men inga häst- eller djurmänniskor öht). Vi närmade oss dom så sakteliga, och så i en liten nedförslöpa fick hon syn på dom 100 m längre fram. TVÄRNIT!!! Efter en del smackande och lite petande med spöt några steg, kast åt sidan, förhållning, tvärkast, halv stegring, stopp, fram en bit, kast och hög stegring (i stort sett rakt upp) och stopp efter det. Jag var med i landningen och styrde dit vi skulle, så hon kom aldrig åt att vända runt.
Fick sen kontakt med människorna som sa ett par ord, vi fortsatte 75 m och dom gick också, sen var det stopp igen. Då ropade jag igen, och pappa och lilltjejen stannade och pratade, så under den konversationen tog vi oss förbi.

Efter att hon rest sig och vi fortsatte framåt dansade mina fötter polka i gummistövlarna, av spänningen men händerna var stadiga som tur var.

Familjen passerad, dom forsatte vägen fram och vi tog av till vänster i vägskälet. Travade en bit trots lite slagiga skacklar - då får jag se morsan ute på promenad hon kom oss till mötes, och jag tänkte att nu är det väl klippt igen. Kommer hon att kasta sig ut i tuvmarken till höger, eller ta taggtrådsstängslet till vänster? Inte en min! Men morsan hade visslat innan jag hunnit med att höra det, och den visslingen känner hon ju igen.

Fortsättningen gick skapligt, ända till jag skulle vända hemåt, då hon plötsligt inte ville vända åt höger. Ett par gånger lättade hon i fram, stod mot ett liitet dike med taggtrådsstaket på andra sidan, och jag undrade just hur hon tänkte göra. Framåt funkade, alltså fortsätta vägen fram, men så gjorde jag en ögla och DÅ fattade hon att det var hem jag tänkte.
Hemvägen gick bra med lite taktande, väl hemma går det hur bra som helst att ta ifrån, då är hon lugn igen.

Få se hur det ska gå resten av veckan, då är det mörkt.... Kanske får bli promenader tills vi kan köra när det är ljust i helgen, men känns dumt att bryta av nu när hon är rädd!?!?

Till saken hör att hon annars är lugnet självt, reagerar inte på högtryckstvättade bilar precis bredvid, fordon, radiostyrda flygplan och helikoptrar, barn som leker fastän kompisen tittar en del och kan bli lite stissig så traskar hon bara lugnt vidare. Vid promenad eller riden av småbarn ingen skillnad. Också körd mycket med kälke vintertid utan problem, lika trygg och lugn alltid.

Långt blev det, tar gärna emot tips och råd om fortsättning!
Lotta
 
Sv: Liten stissig körhäst

Nejdå, hon är 19 år nu, och jag vet inte när hon är inkörd. Har henne på foder, och hos oss har hon varit sen nov -04. Vi har kört lite med rockarden i början, men hon gick omkull en gång och vindade till skacklarna och efter det har den stått. (Då reste hon sig pga att hon fick tryck på nacken när jag höll emot för att hon inte skulle rygga då vi var ute och lussade. Jag var dum och höll emot, och hon gick emot osv. Det är något som hon gör i alla lägen, körd eller inte blir hon rädd då huvet sitter fast. Bunden i två grimskaft i gången går bra.)

Vi har sen dess bara kört vintertid med kälke, och det går toppen! Då är hon lika lydig som i all hantering, annars cyklar jag med henne i grimma - inga problem, har henne bredvid vagnen när jag kör - inga problem, handhäst vid ridning - hur bra som helst.
När vi provade rockarden första dagen då den var färdigsvetsad gick hon bra, precis som på vägen ut innan hon fick höra grannbarnens smällande.

Hon blir däremott lätt stressad när hon inte förstår vad jag vill, eller om jag blir arg på henne av någon anledning.
 
Sv: Liten stissig körhäst

Just inom körningen verkar hon lite osäker på sig själv!
Det verkar ju på din beskrivning som om det går jättebra så länge hon har någon jämte sig.

Jag vet en liten kille som under en period blev så där osäker om han gick själv.
Det räckte med att en person gick bredvid honom för att han skulle slappna av.
Det här jobbades bort succesivt och nu går han på själv i alla situationer utan att ta till en massa dumheter.

Hade jag varit dig/er så hade jag övat lite ledarskapsövningar där jag "föste" henne ifrån mig i lina. Dvs du ska driva henne framåt.

Sedan hade jag tagit småturer där hon får bygga upp sitt självförtroende allteftersom.
I början kan ni ju ha någon som går bredvid för att sedan ta ett steg tillbaka osv.

Det är alltid svårt att tolka ett inlägg men jag hade inte gett mig ut själv på körtur med henne någon mer gång.
Risken att någonting händer som gör att hon blir ännu mer osäker är för stor.
 
Sv: Liten stissig körhäst

kör i paddock tills förtroendet är tillbaka. Kanske en ny inkörning, där ni bygger förtroende som trygg sa.

Det är inte värt att riskera hästens och sin egen hälsa, och framför allt inte grannars brevlådor, bilar o barnvagnar.
 
Sv: Liten stissig körhäst

Det är inte "inom körning" som hon är osäker, utan "just nu den här veckan med rockard" om du förstår hur jag menar!
Vi har kört henne mycket med kälke på vintrarna - inga problem. Ensam eller med kompis har jag varit ute på olika vägar, kända och okända - helt lugnt!

Jag misstänker alltså helt att det nu beror på allt smällande runt nyår, och att hon i samband med den stressen, och så det nya med rockarden blev det lite för mycket.
Ska se till att ha sällskap ut ett tag framöver, och så får vi se hur det artar sig. Har promenerat ett par dagar nu, och hon har då verkat mycket lugnare.

Men det skadar ju inte heller att göra om inkörningen s.a.s men kanske lite parallellt :smirk: med körning med sällskap, och lite dressyrträning i paddock! Vi har ju ingen brådska, det ska vara roligt det här!

Och till ledarskapet - hon går utan vidare framför mig ute när jag leder henne, alltså jag skickar fram henne och går strax bakom hennes höft och leder. Jag kan även därifrån styra henne med rösten höger - vänster.

Tack för råd och tips, Trygg och Snigelfarmor!
Lotta
 
Sv: Liten stissig körhäst

M a o så tolkar vi detta att hon är det hon är!

-Ett russ!:p:love:

Som liksom shettisen lever sitt egna lilla liv och med orsaker man inte blir klok på!

Lycka Till med henne!
 
Sv: Liten stissig körhäst

Ja, russ och kärring i en och samma kropp :cry: och den ska jag tampas med :smirk:

Det ska nog gå bra, har bra hjälp (flerfaldig bruks-sm-medaljör) att ta till om det behövs!

Lotta
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 001
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 499
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 775
Senast: manda
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp