Litet akvarium

G

Gelatin

Jag har ett par frågor till er som kan.


*Kan man ha ett så litet akvarium som 5-8 liter och ändå ha lyckliga fiskar?
Räcker dte med att byta vatten till dem en gång i veckan då?


*Kan man ha en kampfiskhane med två-tre honor?
Kan man ha en-ett par malar med där som rensar i akvariet?


* Mår en kampfiskhane bra av att ha andra fisksorter bland sig (om man inte har några kampfiskhonor)?


*Vilka växter vill kampfisken och de andra fiskarna som passar med den helst ha?


*Behöver man en vattenpump till ett sådant litet akvarium?
 
Sv: Litet akvarium

Kanske ska lägga till: Jag vill absolut INTE odla!
 
Sv: Litet akvarium

Jag tycker det är för litet. Det är skitsvårt att hålla en bra vattenkvalitet där. Jag kör ibland 12-25 litersburkar, och dom är på gränsen att man reder yngel i dom med stora vattenbyten OCH pump.
 
Sv: Litet akvarium

Ett så litet akvarie hade jag nog satt någon form av insekt i istället för fisk (gjort om till terrarie). Bönsyrsa eller liknande :)
 
Sv: Litet akvarium

Alldeles för litet. I ett sånt akvarium är det omöjligt att hålla en jämn och bra vattenkvalitet.

Det allra minsta jag rekommenderar för en nybörjare är 100 liter.

Är man en van akvarist kan man ha litet mindre typ 50-60 liter. Men ju mindre kar ju svårare är det att få fiskar att trivas och därmed i längden överleva.

/KT
 
Sv: Litet akvarium

Det kommer inte att fungera, speciellt inte om du är nybörjare.

Vill du ha fisk som lever och är lycklig så köp ett stort akvarium, och läs på en massor om ALLT innan du börjar. Det är jättemycket lättare att få fisk att trivas i stora akvarium, minst 100 liter så som KungTulle säger. Vet av egen erfarenhet, jag började tyvärr med ett 54 liters. Vilket orsakade flera fiskars död, helt i onödan.

Det är att köpa sig problem och det kommer bli en mardröm när fiskarna blir sjuka, ph't hoppar upp och ner och man försöker med allt man kan men det blir bara värre. Att ha fiskar ska vara kul, att börja med ett litet akvarium förstör allt.

Du kommer absolut inte kunna ha fler än en kampfisk i ett sånt akvarium heller, jag anser att det är djurplågeri överhuvudtaget att hålla fisk i ett så litet akvarium. Har för mig att de behöver rätt stort utrymme för att fungera tillsammans, honorna och hannar.

Kampfiskhannar kan vara lite kluriga, mina har inte gått ihop med guramis, svärdbärare eller mollys (det är kampfisken som får sönderbitna fenor). Däremot har de inte brytt sig om glasmalar eller småtetror. Malen har det inte varit några problem med heller.

De är underbara och personliga fiskar i övrigt för att inte tala om vackra. De är värda ett bra liv!
Lycka till!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 537
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 266
Senast: QueenLilith
·
Övr. Djur Tänker skaffa akvarium och undrar vad ni har för tips för att det ska bli så bra som möjligt! Planen var en kampfisk i ett mindre...
Svar
18
· Visningar
2 834
Senast: cute_beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp