Litteratur

Masqueradee

Trådstartare
Det lutar mer och mer åt att skaffa hund, och är därför ute efter bra litteratur!
Vad för titlar har fått en "aha"-reaktion från er? Vad är värt att kasta i papperskorgen?

Kommer antagligen skaffa en jaktgolden då jag har många inom rasen kunniga personer i min närhet, med mål framförallt att träna spår/liknande. Dock är jag intresserad av all möjlig litteratur för att lära mig mer och få inspiration!
 
Ja, Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt är kanon. Den lägger en jättefin grund för hela er relation. Sedan tycker jag gott man ska unna sig att läsa Per Jensens böcker också: Den missförstådda hunden, Hundens språk och tankar och Hundens hemligheter är några riktigt läsvärda, tankeväckande och intressanta böcker om hunden som art och människovän. Roligt skrivna av en etolog som grundar alla sina resonemang i modern forskning. Eftersom du är nyfiken på nosarbete tycker jag att du ska kika på nosework, till exempel genom boken med samma namn av Helena Lindhe och Britt Nylund.

Värt att kasta i papperskorgen… ptja, jag tycker gott att man kan läsa det som är bra först och sedan läsa det som är skräp, för att skapa sig en nyanserad bild av olika typer av metoder och stärkas i sin egen bild av vad som är rätt! :p I min skräpkategori hamnar t.ex. Mervi Kärkis bok Det goda hundägarskapet och den filosofi som ligger bakom, amichien bonding, som bygger på förlegade och motbevisade teorier om vargflockar och dominansrelationer. Cesar Milan hamnar i samma kategori av liknande anledning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 894
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 483
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp