S
sinner
hur bär man sig åt egentligen? min ena häst är helt galet rädd för pisken, har testat alla de klassiska tipsen, men han blir galen om jag bara lägger eller ställer en pisk i närheten av honom.. tips någon?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du får lägga några spön på marken mellan stallet och hagen och leda hästen som vanligt utan att göra någon stor grej av det.
Hihi, kan du inte knyta en morot i änden på en piska och hålla framSå förknippar h*n det med ngt positivt!
För det första - har man en spörädd häst så använder man inte spöet på hästen. Svårare än så är det ju faktiskt inte..
Jag är dock av den åsikten att Mina hästar ska inte vara rädda för spöet, så jag ser till att vänja dem vid det och förknippa det med något positivt.
Nu är inte min häst så att hon kryper ur skinnet om jag rider med spö, men hon ställer sig längst bort i boxen om jag höjer ett (långsamt och bara visar det) utanför boxen, och hon hoppar till varje gång någon klatchar till sin häst med det på banan exv.
Låt bli att använda den.
Norrland