Sv: Livrädd för vatten av alla dess slag.
Seabaz skrev:
Och vattenpölar - har du provat att rygga hästen ner i en vattenpöl? Det gjorde min kompis. Hennes häst stegrade framför en vattenpöl, i och för sig ganska stor men i alla fall. Då ryggade hon ner i den och plötsligt stod hästen med alla fyra benen i en pöl och då fick den gå frammåt.
Men den var lika envis/rädd nästa gång, men det var lite kul att den gick ner baklänges ändå!
Håller med om nästan allt du skriver och tycker det är ett mycket gott råd utan ovanstående. Min häst har också enorm fobi över att gå över vattenpölar. Mycket irriterande för min del då jag tävlar dressyr och under utomhussäsongen så förkommer det onekligen att det regnar i Sverige och att det bildas vattenpölar på banan.
Sist jag tävlade gick det kalas första klassen. Var placerad. Lagom till nästa klass börjar det naturligtvis ösregna och när det var dags för min start hade det bildats ett antal pölar och en mindre sjö i ena hörnet. Min söta pålle startade med att föröka hoppa över pölarna vid inridningen. Vi fick med andra ord en ganska orginell hälsning på domaren med mn hjälm hängandes över nästippen och hästen förskräckt stirrandes i backen med alla fyra hovar på ett ställe Vid sjön i hörnet förökte hon sig istället på taktiken att galoppera på stället. Denna tävling är faktiskt första gången jag har fått små teckningar på protokollet av domare föreställande små regnmoln som ler. Ja, ja kul att man kan roa någon
Den tävlingen fick mig att inse att jag faktiskt måste göra något åt detta. Började med att ta reda på orsaken att vissa hästar är så fobiska mot vatten.
Hästar gillar inte att kliva i något som de inte ser botten på eftersom att det finns nedärvt att de kan fastna i tex ett kärr. Att då tvinga hästen genom diverse metoder förvärrar oftast bara problemet (ungeför som vid lastning).
Jag satt av min häst istället och ledde henne över en vattenmatta o dyl. När hon knatade efter mig var som helst så ledde jag henne över vattenpölar också. Om hon stannade vid pölen så skällde jag inte utan stod lugnt kvar med ett mjukt tryck på huvudlaget. Eftergift så fort hon tog ett steg framåt. Tog inte många minuter innan hon knatade över vattenpölen.
Nu försöker jag göra samma uppsuttet. Går hyfsat i skritt och trav, men bläk för att galoppera över dem

. Tids nog kommer hon säkert att göra det också. :smirk:
Nu är ju inte min så extrem som trådskaparens häst, men vi har också haft våra stunder när det gäller vattenpölar och spolspiltor. Med tålamod så löser man det mesta. Numera kan jag duscha hela hästen utan problem. När jag köpte henne kunde jag inte ens spola av hovarna eller svampa henne.
Lycka till Aterix