Bukefalos 28 år!

Livsfarlig väg i Flyinge oroar ryttare och bybor

Sv: Livsfarlig väg i Flyinge oroar ryttare och bybor

Jag är inte förvånad över vägverkets agerande. Här hemma har vi en liknande situation p g a tät trafik, även av bussar, till Skånes Djurpark. Vägen är smal och man har med nöd o näppe dragit ner hastigheten till 50 på vissa sträckor ( det borde vara 30 ) och nekat både skyltning och vägbulor hittills. Jag har varit med om två olyckor med hästar inblandade under åren och nära nog en till för ett par månader sedan. Säger samma sak som i artikeln - väntar ni på en dödsolycka innan ni får tummarna loss eller???

Här har de satt upp varningskyltar som varnar för grodor istället:cool: Jag har inget emot grodor men är det inte viktigare med människoliv ändå?

De är däremot jättepigga på att göra en cykelbana, skövla naturen längs sidorna, ta ner stenmurar m m. Vi vet ju alla vilken tillgång hästekipage brukar få till cykelbanor... Är man dessutom ett körekipage blir man än mer utsatt genom att bilisterna inte förväntar sig varken cyklister eller fotgängare längs vägen och följdaktligen blåser på ännu fortare! Vi är många utövare av denna sport och jag är trött på att det inte tas hänsyn till hästekipage i trafiken:mad:
 
Sv: Livsfarlig väg i Flyinge oroar ryttare och bybor

Kan bara hålla med! Vet inte vilken myndighet som "ska" agera, men förvånas ständigt över den flathet som verkar råda när det gäller hästsport och trafik. Har min häst 15 min skrittväg från Ringsjöortens RF. Jag får då skritta längs en smal, backig väg där hastigheten är satt till....70 km/h!:eek: Ingen belysning vintertid. Bilisterna kör ofta för fort med tanke på att sikten mestadels är begränsad, och jag förvånas ofta över att de vågar! Området är hästtätt runt ridhuset, så att det dyker upp en häst på vägen är en vardaglighet.

En annan farlig situation är när vi vill passera väg 13 över till Fogdarödsskogen. 90 km/h och raksträcka. Många bilister väljer att köra om här, och det finns inte ens en skylt som varnar för att hästar är vanliga här.

Där finns mycket att göra om det ska bli någon nollvision i trafiken...:grin:
 
Sv: Livsfarlig väg i Flyinge oroar ryttare och bybor

Asså jädra vägverk säger jag bara , Är samma här det är en rakstrecka mitt på landet och husen är precis brevid vägen , är 70 här , men bilarna drar ju på som fan ändå bara för det är rackstrecka , asså det är massa små barn som springer på vägarna , hästar hundar, katter , Massa katter som blivit överkörda , min pappas syster blev påkörd och avled pgr att dom kommer i fart(är längesen då , hon var 15 ) ! Har vart flera gånger våra hästar har rymt upp på vägen då hage är på andra sidan. Och det värsta är ju att lastbilarna tar den vägen istället för motorvägen där man får åka snabbt , Är massa av grannar som har klagat till vägverket, och dom bara säger , men vi kan inte göra nått åt det:eek: Tillslut tog en granne och sätte ut sånna där krukor så man måste åka sicksack precis utanför dom , Men dom skällde ner dom och sa att nån kunde skada sig om dom kom i fart , men hallå dom bryr sig om bilarna och dom där jävla lastbilarna som racear ! Men inte om folket som bor där :mad:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (NSK) SM-guld till Brink och Briar – igen. I helgen skrev Tullstorps stjärnekipage historia. Ingen annan ryttare har vunnit sju SM-guld...
Svar
2
· Visningar
899
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Flyinge är redan ett Mecka för hästnäringen. Nu förstärks den positionen ytterligare. Det finns långtgående planer på att göra...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) En häst med ryttare gick ner sig i en torvmosse i Havraljunga vid 12.30-tiden på torsdagen. Räddningstjänst larmades till platsen...
Svar
0
· Visningar
862
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Snapphanarna står i fokus nu till helgen. På flera ställen i Göingebygden hålls en rad evenemang som minner om livet i...
Svar
0
· Visningar
698
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp