LIVSFARLIGT!! Tv4??

Jadu

Trådstartare
Har ni sett att de använder fårstängsel till hästarna i farmen? De kan ju fastna med hovarna!
 
Jag tycker inte det är något stor grej. Hade en häst som klättrade över fårnät i somras, nätet gick av och hästen var utan en skråma. Har haft betydligt värre skador med elrep inblandat.
 
Jag tycker inte det är något stor grej. Hade en häst som klättrade över fårnät i somras, nätet gick av och hästen var utan en skråma. Har haft betydligt värre skador med elrep inblandat.

Jag har dock varit med om häst i mitt stall som i panik kutat in i fårstaket som inte gav vika. Hästen välte över staketet ut på en väg och bröt nacken.
Efter det är jag väldigt restriktiv med att sätta häst i sån hage.
 
Jag har dock varit med om häst i mitt stall som i panik kutat in i fårstaket som inte gav vika. Hästen välte över staketet ut på en väg och bröt nacken.
Efter det är jag väldigt restriktiv med att sätta häst i sån hage.

Fast det måste ju kunna hända med ett trästaket också?

Jag släpper inte mina hästar på fårstängsel men tror kanske det är mest skodda hästar som är i farozonen.
 
Fast det måste ju kunna hända med ett trästaket också?

Jag släpper inte mina hästar på fårstängsel men tror kanske det är mest skodda hästar som är i farozonen.

Ett trästaket kan ju ibland också gå sönder. Bla min ponny och 2 fjordhästar jag delat olika stall med har demolerat trästaket.
Sen sitter det förhoppningsvis ngt högre än fårstaket. Så om det inte går sönder tar det bara stopp.
Vi hade i ett stall jag arbetade järnstaket, tjocka stolp i det och tjocka slanor i järn. De gav givetvis inte vika.
Jag säg en hel del hästar bra in i dem med full kraft. Ingen välte över iom att de satt i höjd anpassat för häst.
 
Aldrig ens tänkt tanken att ha någon häst i hage med fårstängsel - om vi nu pratar ”metallnät fårstängsel” utifrån tråden.

Mina hästar har gått med får, men då har man stängslat med eltråd innanför fårstängslet för hästarna.

Lite förvånad över motiveringarna i tråden att ”de kan skada sig på andra staket också” osv. Fårstängsel ala metallnät är inte lämpligt stängsel för häst . Enkelt, kort, och gott .
 
Aldrig ens tänkt tanken att ha någon häst i hage med fårstängsel - om vi nu pratar ”metallnät fårstängsel” utifrån tråden.

Mina hästar har gått med får, men då har man stängslat med eltråd innanför fårstängslet för hästarna.

Lite förvånad över motiveringarna i tråden att ”de kan skada sig på andra staket också” osv. Fårstängsel ala metallnät är inte lämpligt stängsel för häst . Enkelt, kort, och gott .

Mitt inlägg var angående att välta över stängslet och bryta nacken...
 
Har ni sett att de använder fårstängsel till hästarna i farmen? De kan ju fastna med hovarna!


Jag har haft en storhäst som tydligt fastnade i fårstängslet Sen 9 tiden. På Em ringer en granne till stallet där vi var inhyrda och säger att hästen stått med ena frambenet utsträckt sen 9 tiden o grannen tror något är fel.

Pappa var hemma och åkte till stallet direkt. Mycket riktigt. Fårstängslets ena tråd hade gått in mellan skon och hoven. Hästen hade inte ryckt eller slitit utan klokt stått helt still i många timmar.
Oj vad hästen var skakis i musklerna. Tur att hästen var klok och orkade stå still!

Vi stängslade med el två meter innan för fårstängslet den kvällen. Så aldrig mer fårstängsel till häst hos mig någon mer gång.
 
Som tonåring hittade jag min medryttarponny med ena bakbenet fast i fårstängsel, såg ut som han kanske sparkat efter någon fluga och sedan hakat i med skon i metalltråden. Ingen aning om hur länge han stått så men han var märkbart lättad att kunna sätta ned benet igen. Så nej, tack vare den om än milda upplevelsen så känner jag mig stärkt i att kunna hävda att det icke är lämpligt att hålla hästar i sådan inhägnad, kan såklart underlätta om hästarna är barfota men kan ändå tänka mig hemska skador om häst med fart trampar igenom stängslet. Fattar att farmen inte kan ha eltråd såklart men tycker ändå att de kunde gjort ett lämpligt trästaket på vettigare vis
 
Har ni sett att de använder fårstängsel till hästarna i farmen? De kan ju fastna med hovarna!
Deras stängsel är ju helt åt xxxx. Hur många gånger har de inte fått bygga upp hagen?! De vet de nog inte ens själva. Första året vad jag vet då de låter fåren och hästarna gå ihop. Undrar varför då det är samma gård som förra året.
Då kom iofs hästar (och andra djur) lösa stup i kvarten och eftersom de inte får ha el så kör de nån fuskvariant iår.
De hade kunnat använda flera slanor istället för fårstängslet.
Vad det ens vanligt med den typen av fårstängsel på 1800-talet?
 
Deras stängsel är ju helt åt xxxx. Hur många gånger har de inte fått bygga upp hagen?! De vet de nog inte ens själva. Första året vad jag vet då de låter fåren och hästarna gå ihop. Undrar varför då det är samma gård som förra året.
Då kom iofs hästar (och andra djur) lösa stup i kvarten och eftersom de inte får ha el så kör de nån fuskvariant iår.
De hade kunnat använda flera slanor istället för fårstängslet.
Vad det ens vanligt med den typen av fårstängsel på 1800-talet?

Ja, helt sjukt dåligt stängsel. Enligt djurskyddslagen får man inte ha inredning eller stängsel som hästen kan fastna i... Hade en vän som fick nedslag på det vid en prövning av stall, när hon byggde om. Hon hade en fångponny som gick med får i en hage med fårstängsel.

Och exakt. Vem hade sånt stängsel på 1800-talet liksom...
 
Jag fattar inte att någon ens kan överväga släppa hästar med fårstängsel :confused: Höjden av snålhet/lathet?

Det är väl okunnighet känner jag snarare än lat/snålhet .

Fårstängsel har ju dessutom tendens att böja /vika sig i botten, så gräs växer gärna över det böjda stängslet och lätt då att hästarna fastnar.

Tillochmed får fastnar i detta stängsel - fast då för att de trär huvudet igenom rutorna .

Det har blivit vanligare sista årtiondet att man även för ren fårhållning väljer treradigt lågt elstängsel för fåren .
 
Jag tycker inte det är något stor grej. Hade en häst som klättrade över fårnät i somras, nätet gick av och hästen var utan en skråma. Har haft betydligt värre skador med elrep inblandat.


Din förhållning till det hela är förvånande och i linje med hur märkligt det är för mig att någon hästägare öht skulle tycka att fårstängsel är lämpligt att hålla häst bakom.
 
Det är väl okunnighet känner jag snarare än lat/snålhet .

Fårstängsel har ju dessutom tendens att böja /vika sig i botten, så gräs växer gärna över det böjda stängslet och lätt då att hästarna fastnar.

Tillochmed får fastnar i detta stängsel - fast då för att de trär huvudet igenom rutorna .

Det har blivit vanligare sista årtiondet att man även för ren fårhållning väljer treradigt lågt elstängsel för fåren .

Jag vet det, men det kanske inte var riktat som info till mig?

Jag har mkt svårt att anta att det är okunnighet, vem som helst borde ju kunna inse att det inte är lämpligt! Räcker ju med att veta hur stor en hov är och titta på stängslet, kan jag tycka.
 
Jag vet det, men det kanske inte var riktat som info till mig?

Jag har mkt svårt att anta att det är okunnighet, vem som helst borde ju kunna inse att det inte är lämpligt! Räcker ju med att veta hur stor en hov är och titta på stängslet, kan jag tycka.


Jag tror det är mer okunnighet än snål/lathet som sagt 👍
 
Jag har haft hästar på fårstängsel, med eltråd över. Stallägaren jag hyrde av då var kommunens djurskyddsinspektör (medan kommunerna fortfarande skötte den biten).
Det är nästan 20 år sedan jag flyttade därifrån. Men eftersom jag har haft får, så har jag en sträcka ut mot en väg där det sitter fårstängsel. Där är även eltråd draget innanför, med distansisolatorer.
På alla dessa år har jag aldrig haft en stängselskada som haft med fårstängsel att göra. Däremot hade jag en ponny som satte ett bakben på fel sida om elstängslet och skalade av en stor bit av huden på skenbenet.

Frågar man försäkringsbolagen så är det elrep som ger de värsta stängselrelaterade skadorna.
Det har blivit vanligare sista årtiondet att man även för ren fårhållning väljer treradigt lågt elstängsel för fåren .
För att det är enklare och mycket billigare att sätta upp. Inte nödvändigtvis lika bra...
 
Jag har haft hästar på fårstängsel, med eltråd över. Stallägaren jag hyrde av då var kommunens djurskyddsinspektör (medan kommunerna fortfarande skötte den biten).
Det är nästan 20 år sedan jag flyttade därifrån. Men eftersom jag har haft får, så har jag en sträcka ut mot en väg där det sitter fårstängsel. Där är även eltråd draget innanför, med distansisolatorer.
På alla dessa år har jag aldrig haft en stängselskada som haft med fårstängsel att göra. Däremot hade jag en ponny som satte ett bakben på fel sida om elstängslet och skalade av en stor bit av huden på skenbenet.

Frågar man försäkringsbolagen så är det elrep som ger de värsta stängselrelaterade skadorna.

För att det är enklare och mycket billigare att sätta upp. Inte nödvändigtvis lika bra...

Förstår nog inte vad du citerar mig för i sammanhanget eftersom du har avskiljning med eltråd på ditt fårstängsel . Det är ju precis det man behöver ha isåfall vilket jag konstaterat 👍
 
Frågar man försäkringsbolagen så är det elrep som ger de värsta stängselrelaterade skadorna.

Det är inte konstigt för de flesta hästar går väl på någon form av elrep och ganska många på dåliga. Om nu nära alla hästar gått på det fårstaket som nämnts i tråden skulle såklart det staketet ligga högst i statistiken.

Samma som taggtråd på sin tid.
 
Jag skulle inte rekommendera fårnät som stängsel till häst, även om mina aldrig skadat sig på det.

När jag var liten så hade vi fårnät kring en del hagar. Min gamla hästs första rymningsförsök gick sådär, intrasslad med båda frambenen stod han och väntade tills vi trasslat loss honom. Han trasslade aldrig in sig igen, men gick igenom fårnätet som om det inte fanns. Funkar bara med el till honom.

Hans hagkompis var inte riktigt lika smart och fastnade ofta. Ibland så intrasslad att han hade alla fyra fötterna i flera hål vardera. En dag fattade vi varför, hade precis fått loss honom och han gick direkt tillbaka och lekte igen. Han stod alltså och sparkade i nätet med flit och såg tämligen nöjd ut under tiden. Då försvann det sista fårnätet från hagen.

OBS detta hände för mer än 20 år sedan
 

Liknande trådar

Fritid Jag är väl knappast den enda som tittar på True Crime här? Jag har förstås Discovery+(ID), tittar även på TV4, Netflix och Viaplay...
Svar
4
· Visningar
237
Senast: snorp
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 283
Senast: Morces
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp