Ljusa/vita hovar känsligare än mörka?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Hörde detta idag, att ljusa/vitare hovar skulle vara känsligare för div. åkommor som sprickor, hålväggar m.m. just för att de var vita. Och att mörkare då skulle vara tåligare mot t.ex. ovanstående och vice versa.

Herr Häst har ju ljusa hovar och är skimmel... Så då kanske ovanstående, om det verkligen stämmer, kan vara en förklaring till hans problem med hovkvalitén (tappskor, hålväggar osv.)?
Men samtidigt trodde jag att det åtminstone i hans fall berodde på hans (antagligen) rätt ansenliga procent xx-blod? För de är ju inte precis kända för bra hovar, inte vad jag hört iaf...

Vad säger ni, stämmer det att ljusa hovar är känsligare, är det bara en myt (slump i detta fall)? :)
 
Skröna anser jag som haft alla möjliga varianter. Bara ljusa hovar, bara mörka. Blandat. Randigt. You name it. Ingen röd tråd ang hovkvalitet.
 
När ska du ge dej?
Dåliga hovar, måste vara fullblodet.
Går inte att rida ut, måste vara fullblodet.
Tittig, måste vara fullblodet.
Mm mm.

Har ett rent fullblod och en med 25% har även haft en med 50% och en helt utan fullblod i sig.
Problem med hålväggar och hovbölder har jag haft med den som har 25% hon med 50% hade lite platta hovar fram annars inget problem med hennes hovar.
 
Alla hovslagare jag har frågat har också sagt att det är en myt att ljusa skulle vara sämre än mörka.
Kallblodskorsningen jag hade, hade ljusa hovar och de var rent förjäkla hårda och tåliga.
 

Liknande trådar

Hästvård Satt och funderade på det här med hovproblem, och orsakerna till dessa. Herr Häst har haft risig hovkvalité alltid. Det blev betydligt...
Svar
18
· Visningar
2 366
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp