Hovproblem: Ärftligt, miljö eller "ljusa hovar är känsligare"?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och funderade på det här med hovproblem, och orsakerna till dessa. Herr Häst har haft risig hovkvalité alltid. Det blev betydligt värre när han började skos och reds in, men redan som föl och unghäst hade han problem till och från och behövde extra kunniga hovslagare. Hans problem är tvådelat: Dels är hans sulor på framhovarna kraftigt förtunnade och mjuka. "Som ett tunt skickt modellera". Detta kräver plastplattor. Dessutom är han extremt plattfotad, runt om. Och dels är kvalitén på hornet dåligt. Det blir väldigt lätt "kexchoklad" och hålväggar. Det har också hänt att "lagren flisar upp", alltså att hornlagren liksom "delat på sig" (om någon förstår?). Tappskor har varit mycket vanligt återkommande problem i hans liv. Minst några stycken/år har han alltid tappat. Förra sommaren var dock någon slags bisarrt rekord då han tappade 10 skor på 8,5 vecka - varav 7 st på en och samma hov, vilket tillslut gjorde honom halt. :(
Normalt skointervall för honom är ungefär var 5e-6e vecka, 7 veckor som absolut max. Mer klarar han inte, då kommer tappskorna som ett brev på posten.
Tack vare underbara TinyWiny och hennes precisa foderstatsberäkningar har hans hovar blivit mycket, mycket bättre. Han har inte alls lika mycket tappskor och hornets kvalité känns mycket bättre. Men fortfarande är hans hovar inte i samma klass som "normala hästars".

Så jag började fundera lite - var kan hans hovproblem komma ifrån? För trots optimala förutsättningar nu med exakt foderstat, hovtillskott, och en synnerligen skicklig klinikhovslagare som kommer var 5,5e vecka, är ju inte hovarna "som normala hästars".
Alla hans hovar är ljusa/vit-gula - och jag har hört att ljusa hovar är mer känsliga. Men det känns inte som hela förklaringen? Miljön - han har optimala förutsättningar på alla vis, så vet inte vad som skulle kunna vara fel/saknas där? Då kvarstår arvet. Hans mamma har helt okej hovar. Inget skolboksexempel på "perfektion", men absolut inom ramen för "den normala hästen". Hans pappa är ju okänd även om jag vet rasen (Irish Cob), men de är mig veterligen inte kända för att ha hovproblem? Och de exemplar jag träffat, ca. 10 st, har ingen haft några sådana tendenser.

Så, vad tror ni? Var kommer hovproblemen ifrån - hos honom som individ och i allmänhet?
 
Att ljusa hovar skulle vara känsligare har jag för mig är en myt? Som allt annat beror säkerligen hovproblem på BÅDE arv och miljö. Vad har hovslagaren för teorier?
Skönt att det har blivit bättre med en väl anpassad foderstat i alla fall :) !
 
Min tinkerkorsning har vita hovar men med väldigt bra kvalité säger min hovslagare, hon har inga skor. Hon var dock plattfotad och omfotad innan jag bytte till ny hovis så där ser man vad viktigt det är med "rätt hovis". Om du ganska nyligen har gjort en bra foderstat med mineraler osv kanske det tar tid innan det märks på hovarna, det kanske blir bättre med tiden!
 
Att en ras i stort inte är känd för hovproblem betyder inte att det inte finns individer med mindre bra hovar. Jag håller på med islandshästar, de har i regel bra hovar, men jag har stött på en hel del med dålig hovkvalitet också och i de allra flesta fall handlar det om arv, precis som resten av hästens exteriör.
 
Det låter precis som min häst. Limmet i lagren i hoven håller inte ihop utan det släpper.
Även han har tunna sulor men kan inte ha plastsula för sömmen håller inte för det då det blir extra friktion på hovväggen.
Min hovslagare säger att hovkvalitén kommer alltid att vara dålig på honom, han är född så. Däremot har jag fått det under kontroll.
Jag läste mycket om connemaraponnysarnas hovsjukdom HWSD (hoof wall separation disease) då det liknar min häst väldigt mycket. Just att limmet i lagren i hovväggen inte håller ihop.
De menar att hovarna blir sämre om de är blöta ute och sedan står inne i torr bädd, eller tvärtom. Dessa hovar mår bäst av att antingen vara fuktiga hela tiden eller torra hela tiden.

Då inga vanliga metoder för att få hovarna bättre hjälpte på min gjorde jag precis som ägarna till dessa ponnyer, jag försöker hålla hans hovar helt torra. Spolar aldrig och han får aldrig stå i vatten eller väta ute, borstar de rena varje dag. Och det har fungerat. De spricker inte längre, man kan inte ens se på hovarna att de är urusla i kvalitén längre. Använder inga oljor längre och gav upp hovtillskott. Det enda han får är stöpta linfrön och viktigt att magen hålls i trim.
Nu har jag eget stall så jag kan välja utifrån väderlek vart han ska gå i hagen och är inte anvisad till en plats.
Min hovslagare säger "if you want better feet, buy a new horse"
 
Hovkvalitén kan förändras enormt, det är inte statiskt.

Uppe vid kronranden sker tillväxten och "ihopklistrandet" av ytter- och inner hovvägg. Den påverkas av hästens generella mående, stimulans från marken, foder, väder, vind, tidigare skadors ärrvävnad osv. Vissa connemaror har ett genetiskt fel som stör ut klistrandet (Hoof wall matrix enl KC La Pierre:
).

Om någon säger åt er "hästen är född sån, kommer aldrig att ändras" gällande hovkvalité så tycker jag att ni ska ta in second opinions. Levande djur är aldrig statiska.

Till TS: om hästen fick sämre kvalité sen ni började sko, vad säger det om skoningen?

Börja med miljö och foder. Bra att du har fixat mineraler, är det lågt socker + stärkelse och tillräckligt med protein i foderstaten?

Hur ser hagen ut?

Sen kanske du kan leta efter någon i ditt område med erfarenhet av hovrehab. Om hästen har så tunna sulor som du beskriver (och jag hoppas att hovis inte karvar i dom!) så kan du inte sko av hästen utan att omedelbart sätta på alternativa hovskydd. Rehabboots typ Soft Rides, plastgips eller vanliga boots med rehabsulor.

Men jag tror att du behöver något annat än traditionell skoning för att få fart på din hästs hovtillväxt. Tillväxten styrs av stimulans men hämmas av för hårt tryck på utkanten av hoven.

Det finns en anledning till att det står i gamla hovslagarböcker att hovarna behöver vila från skoningen regelbundet.

Skor man året runt, år på år, så finns risken att tillväxten blir sämre.
 
Välkommen till operation barfotahäst :D

Din story låter som min häst. Din häst har nog precis som min en väldig undermålig hovmekanism (platt, ingen sula, kass kvalité)? Jag tänkte ge min häst 3 månaders barfotarehab. Inte ens min hovis trodde eg det skulle funka så bra, men att det skulle vara välbehövligt. Så stor skillnad det blev på kortare tid än så övertygade mig direkt om att denna rehaben får ta hur lång tid som helst så länge det sker förbättringar. Det är min häst värd efter hela sitt liv med dåliga hovar.

Än så länge har det inte inverkat på vår träning utan han fungerar fint på nästan alla underlag med boots och ridhus o ridbanor utan grus barfota. Funkar även barfota i hagen utom när det är fruset. Han som blev blockhalt av en tappsko innan...

Så snabbt som hovarna började skåla sig och sulan började tuffa till sig var riktigt coolt! Nu har han ju HOVAR att stå på, inte ett frasigt skal :love: Trakterna fram (han har varit supertrång) breddar sig sakta men säkert dessutom, la ut bild på insta senast idag (har för mig jag sett dig där?).
 
Tack för alla svar! :bow:

Liten allmän reflektion bara:
Googlade/bildgooglade på det här hoof wall separation diseases. Och det ser definitivt ut som att Herr Häst fått sin beskärda släng av det. :nailbiting:
Men som jag förstått det är det en utpräglad "Connemara-sjukdom"? Och alltså, H.H har Connemara i sig, ja. Men han är ju allt annat än renrasig. Enligt uppgift ska han vara E: Tinker U: "Korsningsponny" UE: Connemara UU: Welsh Mountain x Arab alt. Eng. Fullblod (något fullblod iaf). Detta gör ju att han bara är 25% Connemara. Kan han ens ha den sjukdomen då? :confused:
 
Hovkvalitén kan förändras enormt, det är inte statiskt.

Uppe vid kronranden sker tillväxten och "ihopklistrandet" av ytter- och inner hovvägg. Den påverkas av hästens generella mående, stimulans från marken, foder, väder, vind, tidigare skadors ärrvävnad osv. Vissa connemaror har ett genetiskt fel som stör ut klistrandet (Hoof wall matrix enl KC La Pierre:
).

Om någon säger åt er "hästen är född sån, kommer aldrig att ändras" gällande hovkvalité så tycker jag att ni ska ta in second opinions. Levande djur är aldrig statiska.

Till TS: om hästen fick sämre kvalité sen ni började sko, vad säger det om skoningen?

Börja med miljö och foder. Bra att du har fixat mineraler, är det lågt socker + stärkelse och tillräckligt med protein i foderstaten?

Hur ser hagen ut?

Sen kanske du kan leta efter någon i ditt område med erfarenhet av hovrehab. Om hästen har så tunna sulor som du beskriver (och jag hoppas att hovis inte karvar i dom!) så kan du inte sko av hästen utan att omedelbart sätta på alternativa hovskydd. Rehabboots typ Soft Rides, plastgips eller vanliga boots med rehabsulor.

Men jag tror att du behöver något annat än traditionell skoning för att få fart på din hästs hovtillväxt. Tillväxten styrs av stimulans men hämmas av för hårt tryck på utkanten av hoven.

Det finns en anledning till att det står i gamla hovslagarböcker att hovarna behöver vila från skoningen regelbundet.

Skor man året runt, år på år, så finns risken att tillväxten blir sämre.

Det var alltså när han började skos som 3 åring det blev värre. Sen har det varit mer/mindre "lika illa" since then. Det har alltså inte blivit direkt ännu värre.

Ja, skulle aldrig ge honom något foder med mer än 10% socker eller stärkelse. Främst för att jag aldrig skulle klara av att rida honom då. Det steg honom bokstavligen åt huvudet, märkte jag när jag gjorde det misstaget en gång för typ 2 år sedan. :p Han äter avsockrat betfiber (Kwiki/Speedibeet) ca. 250 gr + Lusernblandning med ca. 7% stärkelse/5 % socker ca. 300 gr.

Hagen är bra. Lite mjuk, "torr" lera fläckvis i ett hörn, annars jord/gräs/mossa.

Det var uppe på tal förra året efter "tappsko-helvetet". Men både jag och min dåvarande hovslagare (var tvungen att byta i vintras pga. hastig stallflytt) kom överens om att han aldrig skulle klara att gå utan skor. Alltså, han är så ömfotad att han blir halt av tappskor. Särskilt fram kan det gå riktigt illa om han tappar en sko. :( Med tanke på att han har artros och ringbandsförtjockning i nedersta glidleden ena bak också, och därför måste ha vissa vinklar på skorna m.m. så är inte barfota något alternativ tyvärr, som jag förstått det :( Min nya hovslagare är förövrigt en klinikhovslagare från en mycket välrenommerad stor klinik, så jag hyser stort förtroende för honom. Även min gamla var mycket skicklig, och hade jobbat som hovslagare i typ 20 år. Så jag litar på deras ord.
 
Tack för alla svar! :bow:

Liten allmän reflektion bara:
Googlade/bildgooglade på det här hoof wall separation diseases. Och det ser definitivt ut som att Herr Häst fått sin beskärda släng av det. :nailbiting:
Men som jag förstått det är det en utpräglad "Connemara-sjukdom"? Och alltså, H.H har Connemara i sig, ja. Men han är ju allt annat än renrasig. Enligt uppgift ska han vara E: Tinker U: "Korsningsponny" UE: Connemara UU: Welsh Mountain x Arab alt. Eng. Fullblod (något fullblod iaf). Detta gör ju att han bara är 25% Connemara. Kan han ens ha den sjukdomen då? :confused:
De veterinärer som forskat fram att detta är en genetisk sjukdom i USA misstänker att även andra raser kan ha en liknande genetisk defekt. De vill börja testa varmblod och jag har mailat till veterinären där och skickat bilder på min hästs hovar och sagt att jag gärna vill testa honom när det är möjligt. Det är ju inte samma "gener" men samma problem.
Denna sjukdom får connemarorna när de har två positiva föräldrar, så jag vet inte hur det fungerar när det är blandade raser, men som sagt, problematiken finns hos flera raser så inte omöjligt. Tydligen vanligt även hos Harflingerhästar. Olika individer är olika mycket drabbade.
Om din häst liknar HWSD ponnyerna, prova att hålla hovarna ständigt torra eller ständigt fuktiga, det sägs hjälpa hästarna med denna sjukdom. Det har definitivt fungerat på min.
 
Välkommen till operation barfotahäst :D

Din story låter som min häst. Din häst har nog precis som min en väldig undermålig hovmekanism (platt, ingen sula, kass kvalité)? Jag tänkte ge min häst 3 månaders barfotarehab. Inte ens min hovis trodde eg det skulle funka så bra, men att det skulle vara välbehövligt. Så stor skillnad det blev på kortare tid än så övertygade mig direkt om att denna rehaben får ta hur lång tid som helst så länge det sker förbättringar. Det är min häst värd efter hela sitt liv med dåliga hovar.

Än så länge har det inte inverkat på vår träning utan han fungerar fint på nästan alla underlag med boots och ridhus o ridbanor utan grus barfota. Funkar även barfota i hagen utom när det är fruset. Han som blev blockhalt av en tappsko innan...

Så snabbt som hovarna började skåla sig och sulan började tuffa till sig var riktigt coolt! Nu har han ju HOVAR att stå på, inte ett frasigt skal :love: Trakterna fram (han har varit supertrång) breddar sig sakta men säkert dessutom, la ut bild på insta senast idag (har för mig jag sett dig där?).

Det där låter väldigt bekant, ja. Har sett eran utveckling på Insta (har ett ovanligt förnamn och ett kort "engelsk-klingande" eg. gammalsvenskt efternamn), och det är verkligen sjukt imponerande! :) :up:
Tyvärr är ju hovarna inte H.Hs enda problem, utan han har också artros med ringbandsförtjockning i nedersta glidleden ena bak, vilket kräver vissa vinklar m.m. på skor :( Så iaf de hovslagare jag pratat med sa att det är viktigt att han har skor...
 
De veterinärer som forskat fram att detta är en genetisk sjukdom i USA misstänker att även andra raser kan ha en liknande genetisk defekt. De vill börja testa varmblod och jag har mailat till veterinären där och skickat bilder på min hästs hovar och sagt att jag gärna vill testa honom när det är möjligt. Det är ju inte samma "gener" men samma problem.
Denna sjukdom får connemarorna när de har två positiva föräldrar, så jag vet inte hur det fungerar när det är blandade raser, men som sagt, problematiken finns hos flera raser så inte omöjligt. Tydligen vanligt även hos Harflingerhästar. Olika individer är olika mycket drabbade.
Om din häst liknar HWSD ponnyerna, prova att hålla hovarna ständigt torra eller ständigt fuktiga, det sägs hjälpa hästarna med denna sjukdom. Det har definitivt fungerat på min.
Intressant! :up:
Och tack för tipset!
 
Visste du att artros kan förvärras av vibrationerna som blir på skodda hästar? Jag skulle aldrig vilja sko min gammelman, och är noga med att ha stötdämpande sulor. Han gick skodd fram hela livet och när jag köpte han i höstas hade han artros, ringkotor och navicular (smärta i bakre delen av hoven). Understuckna trakter och utflutna anknäbbar till hovar. Vi var beredda på att låta han somna in om han inte snabbt blev bättre, men oj vad det gick fort.

Nu rids han och är nöjd och glad med livet. Artrosen blir vi ju aldrig av med, men så länge han trivs med livet så håller vi igång han.

Det finns jättebra boots numera, ett tjugotal olika märken, och många olika slags sulor. Det går att hitta något som passar alla.

Kunskapen är dock låg i Sverige men det finns en klinik vars hovis jobbar med bland annat Equine Fusion boots. Kanske hör med dom?
 
Visste du att artros kan förvärras av vibrationerna som blir på skodda hästar? Jag skulle aldrig vilja sko min gammelman, och är noga med att ha stötdämpande sulor. Han gick skodd fram hela livet och när jag köpte han i höstas hade han artros, ringkotor och navicular (smärta i bakre delen av hoven). Understuckna trakter och utflutna anknäbbar till hovar. Vi var beredda på att låta han somna in om han inte snabbt blev bättre, men oj vad det gick fort.

Nu rids han och är nöjd och glad med livet. Artrosen blir vi ju aldrig av med, men så länge han trivs med livet så håller vi igång han.

Det finns jättebra boots numera, ett tjugotal olika märken, och många olika slags sulor. Det går att hitta något som passar alla.

Kunskapen är dock låg i Sverige men det finns en klinik vars hovis jobbar med bland annat Equine Fusion boots. Kanske hör med dom?

Intressant! :up:
Har dock testat såna där "hovskor" vid några tillfällen när H.H haft tappskor. Han får bara skavsår i karlederna av de tyvärr :(
 
Aldrig hört talas om. Vart finns det forskning på det som man kan läsa?

Börja med denna bok ( http://www.adlibris.com/se/bok/feet-first-9780851319605 ). Ena författaren driver Rockley Farm, en rehabanläggning för sporthästa som får kunder på remiss från veterinär. Dom använder ofta dr Bowker som källa.

Sen se hur mycket av Bowkers material du kommer åt (du behöver inlogg via universitet eller andra prenumerationstjänster för vetenskapliga tidsskrifter): https://cvm.msu.edu/research/faculty-research/equine-foot-laboratory

Går även att titta på Bowker lite via Epona TV.

Jag ska se om jag kan gräva fram undersökningen om vibrationerna.
 
Börja med denna bok ( http://www.adlibris.com/se/bok/feet-first-9780851319605 ). Ena författaren driver Rockley Farm, en rehabanläggning för sporthästa som får kunder på remiss från veterinär. Dom använder ofta dr Bowker som källa.

Sen se hur mycket av Bowkers material du kommer åt (du behöver inlogg via universitet eller andra prenumerationstjänster för vetenskapliga tidsskrifter): https://cvm.msu.edu/research/faculty-research/equine-foot-laboratory

Går även att titta på Bowker lite via Epona TV.

Jag ska se om jag kan gräva fram undersökningen om vibrationerna.

Jag har varken inlogg via universitet eller lust att köpa någon specifik litteratur, Seriös forskning brukar bara tillgänglig via nätet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hörde detta idag, att ljusa/vitare hovar skulle vara känsligare för div. åkommor som sprickor, hålväggar m.m. just för att de var vita...
Svar
6
· Visningar
1 464
Senast: skuggi
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp