Lockig bredvid manken?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare caramelle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 810
C

caramelle

Har ridit en häst som har ganska markerad manke och är lite svankig. Hästen går för tillfället med en MoN dressyrsadel. Hästen har varit lockig i pälsen precis vi manken, vad kan detta tyda på? Sadeln ligger extremt i bakvikt också, är den då för smal? Eller kan det ha att göra med att hästen är så svankryggig? För MoN sadlarna passar väl bäst raka ryggar? :confused: Upplever också att sadeln åker fram vid ridning. (Förövrigt ska sadeln vara utpassad av sadelutprovare:cool: )

En fråga till, kan en sadel vara "baksutten" så att den ligger i bakvikt? Eller måste det då vara så att den är för smal? Eller kan det vara så att den är för rak?:confused::crazy:

(har inga bilder)

Sv: Lockig bredvid manken?

den sadeln passar garanterat inte en svankig rygg! förmodligen är den för trång också, att den är för rak brukar inte resulterar i bakvikt.

Den kan vara baksutten men det syns ju på stoppningen.Troligtvis är den alldeles för rak och för smal.

Svarar båda

Då hade jag alltså skäl till mina misstankar. Ska prata med ägaren så fort som möjligt.

De andra frågorna har du fått svar på redan, men lockigheten vid manken pekar på att sadeln inte ligger an där. Dvs den ligger mest troligt i bakvikt och släpper fram.

Och M&N är som redan sagts raka i sin bom. Är den baksutten, vilken den visst kan vara, för stor rumpa i för liten sitsstorlek, eller sitsfel hos ryttaren t ex, även om den är rak i bommen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 968
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 608
Senast: super
·
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 668
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka