Löpankor, vädertålighet samt allmänna tips.

Cocos

Trådstartare
Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär mig, planerar samt snickrar på deras kommande hus och rasthage.
Men en sak blir jag inte klok på, hur köldtåliga är olika ankraser?
Jag är sugen på ett gäng löpankor då de känns lagom i storlek på vår tomt, äter sniglar, värper bra samt är så charmiga! Men jag finner ingen information om hur köldtåliga de är. Bor i Västernorrland och visst är det inga supermega vintrar men det är kallt December-Mars/April ca 10-15 minusgrader några kortare perioder har vi 20-25 minus, oftast bara 1-3 dygn i sträck. Vi bor nästan mitt på en åker så det blåser en hel del men det är även söderläge så det ordentligt varmt när solen är framme på sommaren.

Att ha ankorna instängda några dagar vid -25 ser jag inte som nått problem då de kommer bo på ca 15kvm. Tänkte ha 6-8 ankor så det känns okej på den ytan men jag kanske tänker galet?

Ute kommer de först ha som ett vindskydd direkt utanför dörren (gammal vedbod med glest mellan plankorna men ved på båda sidorna), där kommer jag bädda med halm. Sen får de en rastgård på ca 45kvm och när vi är hemma och ute (flertalet ggr i veckan) får de ränna runt på ca 1000kvm tomt.
I rastgården kommer vi ha en plastpool på ca 500liter på vår-höst sen på vintern blir det mindre gummibaljor.

Känns detta som ett vettigt upplägg?

Och är det något som kan funka för löpankor eller är det smartare att satsa på svensk gul anka? Peking gillar jag men de är så stora :D

En till grej är att vi planerar att slakta en del ankor för mat så köttet får gärna va bra.
 
Har löpankor fast bara ett gäng hanar nu. De är väldigt köldtåliga men blir inlåsta vid kallare än -20 fast med tillgång till sin "voljär" som jag då ströar upp. De klarar kylan bra och jag har även en värmelampa jag kan knäppa på om jag vill men de klarade sig utan den i vintras.
När jag hade honor värpte de bra, nästan ett ägg varje dag per anka men de brukar sluta värpa vintertid vaf jag hört men mina värpte ganska bra vilket jag tror berodde på att de hade värmelampa då.
 
Har löpankor fast bara ett gäng hanar nu. De är väldigt köldtåliga men blir inlåsta vid kallare än -20 fast med tillgång till sin "voljär" som jag då ströar upp. De klarar kylan bra och jag har även en värmelampa jag kan knäppa på om jag vill men de klarade sig utan den i vintras.
När jag hade honor värpte de bra, nästan ett ägg varje dag per anka men de brukar sluta värpa vintertid vaf jag hört men mina värpte ganska bra vilket jag tror berodde på att de hade värmelampa då.
Å vilket uppmuntrande och informativt svar! Jag har ett blivande ankhus som är en gammal byggbarack, den fryser en aning på vintern men jag kommer självklart ha värmekälla. Både lampa direkt vid ankorna och element där de inte är (brandsäkert såklart).
 
Kan tillägga att de slabbar ner nåt oerhört så de får numera alltid mat och vatten i voljären för att det ska vara fräscht i ankhuset.
 
Kan tillägga att de slabbar ner nåt oerhört så de får numera alltid mat och vatten i voljären för att det ska vara fräscht i ankhuset.
Jag har blivit varnad för just det :eek:
Men jag har en dörr på varje sida av baracken så kommer dela av där inne och lägga plastmatta i halva delen med en kant emellan. Då kan jag skotta ut från mat och vattendelen genom dörren som sitter högre så går att bara ösa ner i skottkärran och dumpa 10 meter bort. Tänkte använda lite lite kutterspån där samt kutterspån och halm i resten av huset.
Sen har de som en ”sluss” ut i ankgården. Är en del av en vedbod som är byggd med glest mellan planken. Där blir det också nån typ av matta så stannar förhoppningsvis en del strömaterial där samt inte all lera kommer in i huset.
Jag lär märka vad som funkar men vill gärna slippa de värsta misstagen :D
Funderar mycket på hur man smidigast gör för att tömma deras pool. Kommer vattna med det så vore fränt med nått system där man tömmer i en behållare som jag sen kan köra runt på en kärra och vattna med i trädgården :cool:
 
Kan tillägga att de slabbar ner nåt oerhört så de får numera alltid mat och vatten i voljären för att det ska vara fräscht i ankhuset.
Jag har blivit barns för slaskandet! Kommer dela av ankhuset så halva är med gummimatta som går att sopa av ut genom en dörr rätt ner i skottkärran. Sen blir det ett litet fartgupp mellan gummimattan och resten av ankhuset.
Är rädd att göra dumma misstag men hoppas lösningen ska funka hyfsat.
Deras pool ute är däremot något jag är tveksam på, vill helst kunna tömma den ner i en behållare som jag kan vattna med. Men känns orimligt att tömma ner i vattenkannor så behöver fixa nått bättre. Sen vet jag inte hur jag ska bygga så poolen får lite höjs så jag ens kan tömma den utan pump :down:
 
Jag knölade mycket med pooler och lyckades inte få till någon ergonomisk tömning av dem när jag hade ankor (bland annat löparskor). I efterhand fick jag se att många hade ibc tank och det verkade oerhört smidigt! Då kan man kapa den hur grund/djup man vill ha den och tömma med kran. :)
 
Jag knölade mycket med pooler och lyckades inte få till någon ergonomisk tömning av dem när jag hade ankor (bland annat löparskor). I efterhand fick jag se att många hade ibc tank och det verkade oerhört smidigt! Då kan man kapa den hur grund/djup man vill ha den och tömma med kran. :)
Vet du att bara nån timme efter jag skrivit svar här i tråden om hur man löser pool grejen så ringde grannen och sa han ställer en gammal tillknöcklad IBC tank på vår uppfart och sen kan vi troligtvis få en till som är helt slät. De är båda hela så tänkte den knögliga går bli pool som fylls på från den andra via slang. Sen ställer jag pool-tanken (avsågad såklart) på några lastpallar så kan jag nog komma åt att tömma den med. Men jag lär bli krokryggigare på köpet..
 
Borra ett hål på lägsta punkt och bygg ihop ett ’avlopp’, sätt en grov slang så det går att tömma en bit bort eller i en traktorskopa (el liknande). Viktigt att göra nog stort hål annars kloggar det igen, tror vårt var 5cm i diameter liksom slangbiten.


Så har vi i dammen där vi hade ankorna (har ej kvar pga mycket rovfågel)

Vet du att bara nån timme efter jag skrivit svar här i tråden om hur man löser pool grejen så ringde grannen och sa han ställer en gammal tillknöcklad IBC tank på vår uppfart och sen kan vi troligtvis få en till som är helt slät. De är båda hela så tänkte den knögliga går bli pool som fylls på från den andra via slang. Sen ställer jag pool-tanken (avsågad såklart) på några lastpallar så kan jag nog komma åt att tömma den med. Men jag lär bli krokryggigare på köpet..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp