Bukefalos 28 år!

Lös mage..

MittNyaJag

Trådstartare
Hästarna har gått ute sedan början på juli och ätit gräs och lite havre för syns skull..
Igår stallade jag in dem första natten. Nytt stall och ny hage..
Quarterkorsningen har brukat vara lös i magen om vintrarna och blir fint bajsbrun i svansen och bakbenen..
i vintras gick han ´på hö, havre och lätt fuktad vetekli och jag tyckte han fungerade rätt bra på det. Han var för det mesta torr och ren därbak.
Idag var han geggig i rumpan, varit fin hela sommaren och inte haft några problem.. Vad ska man göra?
Det kan ju vara lite stress att de flyttat och så, men han brukar inte bry sig särskilt om nya platser.
Ska jag ge han en vecka eller nått för att se om det stabileserar sig?
Ngt fodertillskott som kan vara bra?
 
Sv: Lös mage..

Det kan vara att du helt plötsligt bytte hela foderstaten till din häst som jag förstog de. I grovtarmen finns det miljoner mikroorganismer som är exakt anpassade för din häst foderstat. Om den ändras för häftigt rubbas mikroorganismerna som måste hinna anpassa sig för den nya foderstaten. Ca två veckor rekomenderas när det ska presenteras ett nytt foder.

Om du vill ge något tillskott som kan hjälpa skulle det vara lite B-vitamin eftersom B-vit bildas i grovtarmen och när den rubbas så minskar tillverkningen av B-vit också.

Hoppas det blev lite hjälp :)
 
Sv: Lös mage..

nej, förlåt klantigt skrivet av mig isf.

Inget ändrat i foderstaten de äter fortfarande bara havre. samma mängd som i sommar men delat på två mål.
Ny hage och nytt stall bara. pluss att de börjat äta hö, men det har de gjort i ungefär en vecka innan flytten.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 761
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hästen jag haft nu i 2 år har varit lös i magen enda sedan jag skaffade honom, mycket bättre på sommaren då han äter gräs och är ute...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 506
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 676
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Min häst är vääääldigt väldigt känslig i magen! Han fick liiiite lite lösare avföring nu när han vart installad 1/9,men absolut inte...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 440
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp