Bukefalos 28 år!

Lösa tänder,grå hinna...*orolig*

Nikkis

Trådstartare
Ohh idag upptäckte jag att Minst 3-4 tänder hos min tik är lösa framme på underkäken!:eek:
Alltså,inte lösa "lösa" utan dom sitter liksom fast i tandköttet och det är typ hela Det som rör sig-som om det inte fanns ngt rot eller nåt!!??

Har märkt för nåt tag sen att hon redan tappat en tand där (inga märken eller ngt) så jag la inte ner mer tanke på det (hemska mig)- men idag när jag kollade och kände efter så satt dom lösa,fick värsta chocken och blev så orolig!! (Kanske därför hon inte heller ätit upp All sin mat den senaste tiden??,dvs knappa 2 veckor bakåt).

Har även lagt märke till en vääääldigt svag gråaktig hinna på ena ögat,men den är liksom "ojämn" så att säga....Gråstarr??
Hon verkar iaf inte se sämmre eller nåt.

Hon har Aldrig tidigare svarit allvarligt sjuk,hennes tänder är Bokstavligen kritvita och tandsten existerar inte hos henne ens.
Får bra torrfoder,ben och dyl..vad Fan kan det vara?!
Givetvis ska jag kontakta veterinären imorgon så fort jag öppnar ögonen,men vill ändå höra era tankar kring detta.

Kan säga att hon är en Pekingese på 7½ år-så lite underbett har hon,men hon har som sagt tidigare Aldrig haft problem med något-varken andningen,tänderna-ja vad som helst!
Och hon börjar ju ändå blir "ngt till åren",men hon ser heller inte alls ut som dagens fula pekingeser gör-hon är riktigt rastypisk (tro det eller ej,men läs rasstandarden så förstår ni vad jag menar;) )

näe,jag fattar ingenting...

//Nikkis-orolig som f*n.
 
Sv: Lösa tänder,grå hinna...*orolig*

Jag antar att du redan pratat med veterinär men i alla fall.

Alla hundar kan ju få problem med sköldkörteln så det kan det ju vara värt att kolla på.
Min jycke tunnade ut, fick mjuk päls och framtänderna blev ganska lösa.
Vid veterinärkoll togs de vanliga proverna och sköldkörtelprov då jag envisades trots att veterinären tyckte att det var onödigt.
Nåväl, det blev Levaxin för jycken och efter att tag så tog tänderna fast igen.
Jag tolkar det som att de började släppa eftersom han var i så pass dålig form pga obalans i sköldkörteln och när han blev bra igen så "orkade" de fastna igen. Det är några år sedan och han är nu på väg mot sin 12e födelsedag.
 
Sv: Lösa tänder,grå hinna...*orolig*

Tack för ditt svar!

Pratade med veterinären nyss,och hon sa att "ja,finns inte mkt att göra åt saken..":eek:
Men vad kan det Vara frågade jag "ja jag vet inte,tandsten,"åldern",sånt som händer..."

Jag sa att hon har jätte fina tänder mm...Och jag krävde att få göra ett besök,så på fredag kl 13.30 ska vi dit!:D
 
Sv: Lösa tänder,grå hinna...*orolig*

Tack för ditt svar!

Pratade med veterinären nyss,och hon sa att "ja,finns inte mkt att göra åt saken..":eek:
Men vad kan det Vara frågade jag "ja jag vet inte,tandsten,"åldern",sånt som händer..."

Jag sa att hon har jätte fina tänder mm...Och jag krävde att få göra ett besök,så på fredag kl 13.30 ska vi dit!:D

alltså..om jag inte minns fel är din hund gammal? Då tycker inte jag du ska göra så mycket åt saken. Jag lämnade in min gamla westie för tandskrapning en dag och då drog de ut fyra av hans undre framtänder (underkäke alltså) vilket resulterat i att han inte han bara har tänder från hörntänderna och bakåt..Klarar sig utmärkt men det ser ganska roligt ut:rofl: . Det har dessutom resulterat i att hans tunga åker ut jäääättelångt när han sover..hahaha så gpr han omkring så när han har vaknat en stund också..Nyvaken och senil :D .
Det där med gråstarr har han också fått, en svag grå hinna på bägge ögonen men han lider inte ett dyft av det och jag har valt att strunta i det också då min sambos föräldrars 14 åriga bichon hane har ganska långt gången starr och beter sig precis som att han inte hade någon alls. Oroa dig inte!
 
Sv: Lösa tänder,grå hinna...*orolig*

Speciellt dvärghundar får ju gärna problem med tänderna när de blir äldre. 7 år är ju inte jättegammalt. Men för vissa kommer det tidigare.
Mina gamlingar började få lösa tänder runt 11-12 års ålder. De började också bli lite grumliga i ögonen då.
När de dog vid 16 resp 18 års ålder så hade båda tappat några framtänder. Och den äldsta även några kindtänder och såg ganska dåligt sista tiden.
Men jag gav henne uppblött foder som hon bara kunde svälja. Och hon var pigg och kry för övrigt.

Man brukar ju råda ägare till dvärghundar att vara försöktig med deras tänder(borsta, regelbundna skrapningar, tuggsaker och bra foder). Försök ge den hård föda så länge som den äter det och i8nte tunnar ur. Då hålls tänderna igång mer. Lek inga draglekar om tänderna nu börjar bli lösa.
 
Sv: Lösa tänder,grå hinna...*orolig*

Oh,jag hade glömt bort denna tråd hihi:angel:

Kan iaf uppdatera den.

Jo jag avbokade tiden som jag fick hos den första veterinären-gillade helt enkelt inte hennes bemötande på ngt vis:o
Ringde ist. till våran gamla hederliga veterinär som är i stan/brevid min mamma. Han gav mig då några långa förklaringar på vad det kunde vara,åkte sen dit nästa dag.

Han kollade hennes tänder först,och hon har tandlossning,hon kommer inom sin tid att tappa de främre små tänderna som sitter löst,men resten såg fina ut och jag är så stolt över att han inte hittade EN enda tandsten hos sessan min:love: Fick massa beröm för det.
*Jag sa ju att hon har kritvita och tandstens fria tänder:D *

Hur som helst,sen kikade han på hennes ögon,droppade in sån dära grön vätska för att kolla hornhinnan. Eftersom min tjej är en Pekingese så har dom ju en "valk" över nosen liksom,oftast så uppstår det irritation på ögonen då håret på den dära valken sticker in i ögat,men jag vet sen tidigare att hennes valk ändå är så pass liten och håren når inte fram till ögat *tur är väl det*
Så båda ögonen är hela och fina,inget gråstarr ..(?)

Han passade även på att kolla igenom henne helt,hjärtat lät fint,fin i hull och päls och så blev hon samtidigt vaccinerad.

När jag skulle betala förväntade jag mig att få pröjsa en och annan 6-7 hundring med tanke på "allt" han gjorde och vaccinationen och så,men vänner som vi/vår familj är med dem (även stammisar) så kom jag undan med ynka 400 spänn!:eek: :bow:

Inte nog med det så fick jag höra på väg ut en mkt uppskattad komplimang från sköterskan(veterinärens fru),att "alla" (dvs 3 pers :angel: ) i väntrummet vände sig om och kollade efter min fina tjej "hon är så himla vacker och går så stolt" ,sen att hon är så tufft trimmad för att vara pekingese var ju bara "föör häftigt" tyckte dem:p

Så,att få bekräftat att ens hund är fiiin på alla sätt och vis från en för mig Viktig person betyder mkt!

Juste,min lilla tös fyller 8 år i sommar,så hon är inte så himla gammal-ännu mindre beter hon sig som en hund hennes ålder. Så jag Hoppas att hon håller sig frisk många år till,detta var det första "allvarliga" veterinärbesöket någonsin under hennes liv.:bow: :)
 
Senast ändrad:
Sv: Lösa tänder,grå hinna...*orolig*

Vad trodde han att den gråa hinnan var för något då ?
 
Sv: Lösa tänder,grå hinna...*orolig*

Kan du inte lägga in en bild på din trimmade pekinese :) Blev himla sugen på att få se.

Skönt att det gick bra hos veterinären :)
 
Sv: Lösa tänder,grå hinna...*orolig*

Vad trodde han att den gråa hinnan var för något då ?

En "missfärgning" då det är lite grått på ett ställe och sedan "vanligt" på andra ställen...:confused:

Men så länge det inte är ngn fara så är jag lugn,grejen är den också att man knappt ser "missfärgningen" såvida man inte kollar på Jäääätte nära håll och gärna med ngn lampa:D
 
Sv: Lösa tänder,grå hinna...*orolig*

Kan du inte lägga in en bild på din trimmade pekinese :) Blev himla sugen på att få se.

Skönt att det gick bra hos veterinären :)

Hehe ja självklart! Men jag har tyvärr inga bra bilder på det nu,så jag ska ta och bada henne nu och trimma henne lite då det börjar växa ut nu:D
Så när hon är klar lägger jag in bilder.;)
 
Sv: Lösa tänder,grå hinna...*orolig*

Så,nu är hon nybadad och trimmad-så fin så:p

En jämförelse med dom (i mina ögon) jäkligt fula pekingeser.
pekingese_04a.jpg



Min Sessa
Kan börja med att säga att hennes päls är så hära "kort" av naturen,det är faktiskt (tro det eller ej) så här en Riktig pekingese ska se ut,men min hund är inte från Sverige så det förklarar väl en del. Det enda jag gör med henne är att trimma hennes bak-hatar när det är så långt och fult,och så klipper jag även hennes tassar så att dom är runda och fina.

Från sidan
Gobbiprofil.jpg


Baken :D
Gobbisbakdel.jpg


Och så en bonusbild-Haha kolla in tänderna:rofl: :love:
S1031500.jpg


Men hon är faktiskt normal och ser oftast ut så hära-min fina tjej:love:
S1031023.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Lösa tänder,grå hinna...*orolig*

Hej! Jag rtänkte att denna tråd handlar ju om tandsten.. Jag ahr preics köpt en hund... (Föreddeta vanvårdad) Hon är 5 år och har en fruktansvärd tandsten. På djuraffären sa dom att dom inte gör något mer än att peta bort lite, och att jag kunde göra de själv.. men vet ni något bra sätt att förhindra det lite iaf? så det inte blir mer menar jag.. h9on tuggar på ben ibland.. och får bara hård mat.. någon som har haft detta problem?
 
Sv: Lösa tänder,grå hinna...*orolig*

testa sån här plaque off, ska vara bra har jag hört!
googla lite på nätet å se om det verkar vara nåt för er.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp