Lösdrift eller box

Jag hade känt likadant! Hade förmodligen ställt in min häst på box första gången det hände :laugh: :angel:
Har du möjlighet att testa och sen ångra dig om det visar sig att hästen inte trivs på box?
Det beror på om det kommer in någon ny häst på lösdriften "under tiden" skulle jag tro. Det brukar bara vara 4 där som max. Lämnar jag ifrån mig boxen (som jag i nuläget har) tar det nog lång tid innan jag får chans att ställa på box igen. Jag vet att stallägaren har kö in och det är ett stall inte många flyttar ifrån ☺️
 
Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod han på box.

Han fungerar bra på lösdrift men det är en lite stökig flock och min kille är typ lägst i rang av fyra hästar. Det resulterar i ganska mycket småsår och blämmor. När det spöregnar är han den som ofta får stå utanför ligghallen för de andra inte släpper in honom.

Nu har jag en möjlighet att ställa in honom på box istället. Jag blir dock osäker på hur jag ska tänka. Jag ser fördelar och nackdelar med båda.

Lösdrift
+ Mycket rörelse
+ Väderskydd både sommar och vinter
+ Frigör mer tid i stallet då vi bara har ansvarsvecka var 4e vecka. De veckor vi har ansvar tar dock stallet nästan 1h extra om dagen.

Box
+ Inga pass utan bara mocka min egen box. Mer jämn arbetsbelastning.
+ Jag kan styra intaget av foder själv, då han blir lite tjock ute.
+ Alltid torr om jag kommer och ska rida på kvällen, och lättare att anpassa täcke efter väder.
+ Jag tvingas ut till stallet även om jag inte ska rida, vilket jag mår bra av.

Hade det varit en lugn flock hade jag nog inte funderat på box även om jag själv gillar att ha en häst på box och få det dagliga stallpysslet. Nu känns det dock inte helt 100 i flocken. Han ska förhoppningsvis komma igång ocj träna och tävlas mer nu vartefter, och då ser jag också en fördel med box. Boxarna som tillhör lösdriften ska helst bara användas kortare stunder.

Hur skulle ni tänka med dessa förutsättningar?
Inget snack om saken för min del. Hade ställt hästen på box. Lösdrift är bra men inte för alla anser jag. :)
 
Det beror på om det kommer in någon ny häst på lösdriften "under tiden" skulle jag tro. Det brukar bara vara 4 där som max. Lämnar jag ifrån mig boxen (som jag i nuläget har) tar det nog lång tid innan jag får chans att ställa på box igen. Jag vet att stallägaren har kö in och det är ett stall inte många flyttar ifrån ☺️
Jag tycker isåfall att du skall ta boxen, det är svårt att hitta bra stall. Dock tycker jag personligen att gå in kl 16 är för tidigt för min smak om jag skulle ha häst på box och jag hade personligen kollat efter en lösning kanske med några stallkompisar om att samsas om att ta dom in senare, men när man inte har eget stall så får man ju anpassa sig om det inte går att lösa :)
 
Jag tycker isåfall att du skall ta boxen, det är svårt att hitta bra stall. Dock tycker jag personligen att gå in kl 16 är för tidigt för min smak om jag skulle ha häst på box och jag hade personligen kollat efter en lösning kanske med några stallkompisar om att samsas om att ta dom in senare, men när man inte har eget stall så får man ju anpassa sig om det inte går att lösa :)
Det är ju under de mörkaste månaderna de går in så tidigt. Halva året har de längre utetider. Jag var lite skeptisk till hagtiderna när jag flyttade till stallet för över 10 år sedan. Mitt sto älskade dock stallet så där fick jag helt enkelt inse att det man själv prioriterar med stall inte alltid är det hästen prioriterar ☺️.
 
Jag är stort fan av lösdrift, tycker att så naturligt som möjligt är bäst. Men jag hakar ändå på de andra i tråden och säger box i det här läget!
 
Jag skulle nog testa box i ditt läge, i alla fall om du brukar vara i stallet på eftermiddag/kväll så hästen får röra på sig mellan kl. 16 och 08. Annars vet jag med mig att jag skulle ha lite dåligt samvete över att träna hästen under den tiden som egentligen skulle vara "hagtid" och låta den stå på box helt tills nästa morgon (men det är jag, jag är nog överdrivet nojjig vad gäller mest möjligt utevistelse). Nu som han är 5 kan han ju tränas 5 dar i veckan, och kanske få komma ut lite i hagen medan du mockar dom andra dagarna? Då tycker jag hagtiderna är acceptabla.

Mitt äldsta sto är en sådan som kan bli lite klaustrofobisk och ofta står på utsidan av lösdriften, märks stor skilnad på henne utifrån hur stora/många ingångar det finns (har haft henne på 3 olika lösdriftar). På nuvarande stall har jag boxar så jag kan ta in dom vid dåligt väder och då håller hon hullet betydligt bättre genom vintern. (såg dock att din var högt i hull trots lösdrift)
 
Inte ska dom få blemmor och sår och inte kunna sova, låter som en väldigt dåligt fungerande flock, oavsett vad anledningen är.

Jag föredrar lösdrift, men det låter ju inte som att just den lösdriften är ett alternativ för din häst överhuvudtaget. Om det är just 1 häst som hackar på din så kan det finnas möjlighet att det går att "mäkla fred" genom att aktivera dom mycket tillsammans, uteritter och så vidare, men det är ju inte säkert.

Jag hade valt boxen medans jag letar efter en lugnare lösdrift.
 
Inte ska dom få blemmor och sår och inte kunna sova, låter som en väldigt dåligt fungerande flock, oavsett vad anledningen är.

Jag föredrar lösdrift, men det låter ju inte som att just den lösdriften är ett alternativ för din häst överhuvudtaget. Om det är just 1 häst som hackar på din så kan det finnas möjlighet att det går att "mäkla fred" genom att aktivera dom mycket tillsammans, uteritter och så vidare, men det är ju inte säkert.

Jag hade valt boxen medans jag letar efter en lugnare lösdrift.
Han går in och sover när de andra är ute, men just när alla vill vara inne pga väder/insekter blir det ofta stök. Hästen som är bråkig är mest hagprydnad och därmed väldigt understimulerad. De perioder han ridits har det varit mycket lugnare. Hur andra hästar rids/aktiveras är nog svårt att styra dock 🙈.

Jag trivs lite för bra i stallet för att vilja söka mig någon annanstans. Om han inte trivs får jag såklart tänka annorlunda, men har stått där i över 10 år så det tar emot att flytta.
 
Han går in och sover när de andra är ute, men just när alla vill vara inne pga väder/insekter blir det ofta stök. Hästen som är bråkig är mest hagprydnad och därmed väldigt understimulerad. De perioder han ridits har det varit mycket lugnare. Hur andra hästar rids/aktiveras är nog svårt att styra dock 🙈.

Jag trivs lite för bra i stallet för att vilja söka mig någon annanstans. Om han inte trivs får jag såklart tänka annorlunda, men har stått där i över 10 år så det tar emot att flytta.
Kör på box!
Din häst skall givetvis inte känna sig ängslig eller få sår och så vidare i vardagen.
Kanske finns möjligheter till långt sommarbete?

I så fall så kompenserar betestiden en del av den "tråkighet" som boxen innebär under perioden september till när ni nu släpper dem på bete.

Vi har precis skaffat egen gård, och jag gillar idén med lösdrift och jag har för avsikt att göra en slags hybrid.

Lång tid utomhus året runt (med möjlighet till skydd i en stor hage), men ändå intag på kvällen så var och en äter sin giva och får vara ifred, oavsett rang.

Jag vill gärna ha både ock, och i ditt fall så hade jag valt boxen. Du kommer tycka att det är bekvämt också utifrån skötseln.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 890
Senast: Fiorano
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 619
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Anläggning Hur resonerar ni kring detta? Tre hästar ska gå i samma lösdrift, en unghingst och två valacker. Häst A. En valack, ranglåg och snäll...
Svar
4
· Visningar
1 248
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp