Lösdrift vs box- hur tänka?

Grenar i hagen är toppen, när dom inte har bete. Ger bra sysselsättning för få kalorier. Och så måste man såklart lägga dom rimligt, inte som skaderisk.

Men iom att du inte trivs så borde du såklart flytta, jag hade själv blivit tokig på stängslet.

Men tänk på hästen också, speciellt iom unghäst. Inga grusrutor utan kompis :).
Jag lägger in grenar vintertid, men bara stammar. Sågar av alla utstickande grenar som så lätt kan bli vassa. Vill inte ha en pinne i hästens ben😅
 
Är det bara på vintern hästen går in 17? Det låter inte som en dålig grej faktiskt... nu vet jag inte vart du bor men där jag bor består vintrarna av slask, blankis, blåst (stallet ligger mitt ute på plattmark dvs inga vindskydd) och delvis lera. Jag ser inget som helst värde i att hästarna går ute dygnet runt i det. Snarare tvärtom. En av mina hästar fick stora problem med hovarna en lerig höst då jag hade lösdrift utan tillgång till vettig box. Så att komma in och torka upp är definitivt inte en nackdel.

Man får sällan välja det optimala, om man inte har eget eller väldigt många stall att välja på. Jag ser alla gånger hellre en bra boxplats framför en dålig lösdrift. Det verkar inte som att denna lösdrift är så himla kul...

Hur gammal är hästen?
 
Är det bara på vintern hästen går in 17? Det låter inte som en dålig grej faktiskt... nu vet jag inte vart du bor men där jag bor består vintrarna av slask, blankis, blåst (stallet ligger mitt ute på plattmark dvs inga vindskydd) och delvis lera. Jag ser inget som helst värde i att hästarna går ute dygnet runt i det. Snarare tvärtom. En av mina hästar fick stora problem med hovarna en lerig höst då jag hade lösdrift utan tillgång till vettig box. Så att komma in och torka upp är definitivt inte en nackdel.

Man får sällan välja det optimala, om man inte har eget eller väldigt många stall att välja på. Jag ser alla gånger hellre en bra boxplats framför en dålig lösdrift. Det verkar inte som att denna lösdrift är så himla kul...

Hur gammal är hästen?
Håller med. Inte alla hästar som ens uppskattar att vara ute länge i tråkväder på vintern.
 
Mina hästar går på lösdrift och har möjlighet att fly och ta skydd för insikter, sol o regn 24/7, (stor sval ligghall)
Däremot alla hästgrannar här som står på box så rusar deras hästar i vild panik när de inte kan ta skydd mot alla bromsar.
Hjälper inte dessa hästar ett dugg att de står inne vinterhalvåret och ute utan skydd på sommaren, och i bästa fall tas in någon gång i veckan för rykt och ridtur. Vidrig hästhållning som jag hoppas blir förbjuden att låta dem gå utan skydd på sommaren.

Ja det är helt obegripligt att det är tillåtet att ha utan nåt som helst skydd under sommaren när de vistas ute dygnet runt. Jag personligen tycker sommaren är den mest plågsamma tiden för hästar att vara ute dygnet runt. Är det inte stekig sol så är det insekter och elände.
Tackolov är det ju inte svartvitt, det finns bra stall med bra hagar och det finns bra lösdrifter med. Och dåliga varianter av båda.
 
Grenar i hagen är toppen, när dom inte har bete. Ger bra sysselsättning för få kalorier. Och så måste man såklart lägga dom rimligt, inte som skaderisk.

Men iom att du inte trivs så borde du såklart flytta, jag hade själv blivit tokig på stängslet.

Men tänk på hästen också, speciellt iom unghäst. Inga grusrutor utan kompis :).
Personligen ser jag dock ingen vits i att ha gamla torra grenar i hagen, hästarna har inte tuggat på dom sen dom togs från trädet. Dessutom är det i beteshagen som har massor med gräs. Dom är bara slängd in & massor med små grenar med.
 
Är det bara på vintern hästen går in 17? Det låter inte som en dålig grej faktiskt... nu vet jag inte vart du bor men där jag bor består vintrarna av slask, blankis, blåst (stallet ligger mitt ute på plattmark dvs inga vindskydd) och delvis lera. Jag ser inget som helst värde i att hästarna går ute dygnet runt i det. Snarare tvärtom. En av mina hästar fick stora problem med hovarna en lerig höst då jag hade lösdrift utan tillgång till vettig box. Så att komma in och torka upp är definitivt inte en nackdel.

Man får sällan välja det optimala, om man inte har eget eller väldigt många stall att välja på. Jag ser alla gånger hellre en bra boxplats framför en dålig lösdrift. Det verkar inte som att denna lösdrift är så himla kul...

Hur gammal är hästen?
Ja bara på vinter tid. Hästen ifråga är 5 1/2 år gammal.

Stallägaren bryr sig mycket om hästarna & tävlar själv på hög nivå i nya stallet, dom har aldrig haft en häst med kolik till exempel. Så tror hästarna trivs, folk flyttar sällan därifrån & av ren slump hade dom en ledig plats nu när jag kontaktade dom.

Desto mer jag har grubblat över allting, desto mer känns inte gamla stallet som det passar oss på vinter tid.

Vi hade blivit lovade vissa saker med lösdriften, som dock tyvärr inte riktigt stämmer överens med verkligheten, så hoppades på det skulle bli bättre. Det har det dock tyvärr inte blivit.
 
Ja bara på vinter tid. Hästen ifråga är 5 1/2 år gammal.

Stallägaren bryr sig mycket om hästarna & tävlar själv på hög nivå i nya stallet, dom har aldrig haft en häst med kolik till exempel. Så tror hästarna trivs, folk flyttar sällan därifrån & av ren slump hade dom en ledig plats nu när jag kontaktade dom.

Desto mer jag har grubblat över allting, desto mer känns inte gamla stallet som det passar oss på vinter tid.

Vi hade blivit lovade vissa saker med lösdriften, som dock tyvärr inte riktigt stämmer överens med verkligheten, så hoppades på det skulle bli bättre. Det har det dock tyvärr inte blivit.

En häst som är 5,5 år lär ju ridas ganska mkt, då hade jag lätt prioriterat bra underlag och träningsmöjligheter. Det är ju ändå inte ett dåligt stall du verkar ha hittat.
Jobbar du dessutom dagtid, som de flesta gör, så kommer hästen ju att ridas på kvällarna och då är att gå in 17 inte så mkt att haka upp sig på. Jag hade provat :)
 
Utan att ha läst igenom tidigare kommentarer hade jag nog valt att flytta i ditt läge. Ditt nuvarande stall låter väldigt mycket som stallet där jag ridit de senaste 6 åren, slarviga hagar och trots att det finns lösdrift (vilket jag inte alls har något emot, tvärtom) hade jag föredragit att sätta hästen på box om hagarna är i bättre skick. Är så otroligt trött på staket som välter, spikar som står ut, eltrådar som dras in i hagen, balplast i den knädjupa leran och ingen som gör något åt det… då har jag hellre box. Alla hagar i stallet är extremt leriga och mockas aldrig (typ 1-2 ggr om året med traktor) och är skönt om hästarna kan komma in en stund och låta benen vila från leran. Den ena jag rider får mugg varje höst/vinter/vår/lerig period men kommer in till natten under höst/vinter/vår och den andra som går på ”lösdrift” får röd och irriterad hud samt glesare päls i karlederna när han står i leran dygnet runt.

Kanske går det att hitta en hästkompis i nya stallet vars ägare kan gå med på att ha hästarna ute längre på kvällen om ni tar in dem själva? Eller om det finns tillgång till större hage med vindskydd så att hästen kan gå ”på lösdrift” och bara komma in de nätter det känns som att det behövs? Tycker det är skönt att ha en egen box även om hästen går på lösdrift/sover ute så man kan ta in om vädret är dåligt eller varmt och mycket insekter om sommaren. Och om hästen är svettig efter ett ridpass och man vill låta den stå inne och torka någon timme medan man pysslar med annat, eller hela natten om det behövs. Om boxen är stor kan ju hästen röra sig lite där också och behöver inte stå som fastspikad iallafall.

Också den biten med ridhus/ridbana låter bättre på nya stället, hos oss är ridbanan och manegen också väldigt ojämn i underlaget, ridbanan lutar alldeles för mycket så när det regnar lite mer bildas en stor sjö på nästan halva banan i den lägre änden. Det märks även tydligt på hästar som är lite svagare i t.ex galoppen att de tappar takten och bakbenen i det hörnet… plus fullt av stenar som aldrig tar slut hur mycket man än plockar. Hästarna snubblar allt oftare och oftare både i manegen och på banan för det är så ojämnt och djupt/löst underlag. Dammar något förskräckligt på sommaren också. Blir själv väldigt frustrerad när det inte går att träna ordentligt pga underlaget eller att hästarna är halta/har diverse problem med ben och hovar pga leriga hagar och farliga staket…

Hade inte tvekat att flytta till det nya stallet i ditt fall.☺️
 
Utan att ha läst igenom tidigare kommentarer hade jag nog valt att flytta i ditt läge. Ditt nuvarande stall låter väldigt mycket som stallet där jag ridit de senaste 6 åren, slarviga hagar och trots att det finns lösdrift (vilket jag inte alls har något emot, tvärtom) hade jag föredragit att sätta hästen på box om hagarna är i bättre skick. Är så otroligt trött på staket som välter, spikar som står ut, eltrådar som dras in i hagen, balplast i den knädjupa leran och ingen som gör något åt det… då har jag hellre box. Alla hagar i stallet är extremt leriga och mockas aldrig (typ 1-2 ggr om året med traktor) och är skönt om hästarna kan komma in en stund och låta benen vila från leran. Den ena jag rider får mugg varje höst/vinter/vår/lerig period men kommer in till natten under höst/vinter/vår och den andra som går på ”lösdrift” får röd och irriterad hud samt glesare päls i karlederna när han står i leran dygnet runt.

Kanske går det att hitta en hästkompis i nya stallet vars ägare kan gå med på att ha hästarna ute längre på kvällen om ni tar in dem själva? Eller om det finns tillgång till större hage med vindskydd så att hästen kan gå ”på lösdrift” och bara komma in de nätter det känns som att det behövs? Tycker det är skönt att ha en egen box även om hästen går på lösdrift/sover ute så man kan ta in om vädret är dåligt eller varmt och mycket insekter om sommaren. Och om hästen är svettig efter ett ridpass och man vill låta den stå inne och torka någon timme medan man pysslar med annat, eller hela natten om det behövs. Om boxen är stor kan ju hästen röra sig lite där också och behöver inte stå som fastspikad iallafall.

Också den biten med ridhus/ridbana låter bättre på nya stället, hos oss är ridbanan och manegen också väldigt ojämn i underlaget, ridbanan lutar alldeles för mycket så när det regnar lite mer bildas en stor sjö på nästan halva banan i den lägre änden. Det märks även tydligt på hästar som är lite svagare i t.ex galoppen att de tappar takten och bakbenen i det hörnet… plus fullt av stenar som aldrig tar slut hur mycket man än plockar. Hästarna snubblar allt oftare och oftare både i manegen och på banan för det är så ojämnt och djupt/löst underlag. Dammar något förskräckligt på sommaren också. Blir själv väldigt frustrerad när det inte går att träna ordentligt pga underlaget eller att hästarna är halta/har diverse problem med ben och hovar pga leriga hagar och farliga staket…

Hade inte tvekat att flytta till det nya stallet i ditt fall.☺️
Det låter väldigt likt stallet vi står i & jag har tröttnat. Så vi kommer flytta till hösten. Kändes som en sten från mitt bröst när jag väl tog beslutet, så det skall nog bli bra. Senast i veckan hittade jag en tråd som låg inne i hagen, som hade gått av. Hästarna hade lätt kunnat fastna i denna, men ingen som bryr sig förutom jag. Hittar även plast i hagen hela tiden. Känns som det blir mitt ansvar att kolla trådarna och stängslet då ingen av dom andra hästägarna bryr sig om detta. Så att flytta blir bästa lösningen.
 
Blir säkert bra med en flytt...:). Min häst är uppväxt med box, hade box när jag tog hem henne men när min gamla häst fick fara vidare flyttade jag henne till lösdrift, sedan blev det en flytt till nuvarande stall och jag upplever att min häst föredrar box! Jag har två hönnät upphängda i boxen med halm och lite hö i för hon hon ska ha lite sysselsättning, funkar prima för oss :).
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 795
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 905
Senast: Tilde789
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: Tulle_2022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp