Sv: Lösdriftsfunderingar
Alla hästar kan i regel gå ute dygnet runt, med undantag för vissa individer och förstås sjuka/skadade hästar som av fysiska anledningar inte kan gå ute, alt. hästar med beteendeproblem. Jag blir alltid lika glad när fler bestämmer sig för att göra slag i saken och förbättra sina hästars livssituation.
Hur stor är din hage?
Man rekomenderar ju att man har en hage som till stl är 2 hektar för första hästen och sen 1 hektar/häst. Dvs 3ha för 2 hästar, 4 ha för 3 hästar osv. MEN, det är bättre att ha hästarna på en liten hage än att ha dem i varsin box, om man kan få det att fungera ändå. Ränka dock med att hagen kommer att behöva mockas om den är liten, den kommer också att behöva vila under tex sommarhalvåret då hästar trampar sönder en hel del. En fördel är att ha en skogshage, där är marken oftast tåligare.
Det är några saker som man måste tänka på när man har lösdrift och det är ju förstås:
1. Ligghallen. Jag föredrar en hall med jordgolv så att kiss och väta rinner ut direkt i marken och bäden håller sig torr på egen hand. Ett tips när du bygger, lämna springor mellan brädorna eller en öppning längs taket. Då minskar turbulensen i luften och snö och regn yr in in i hallen. Jag föredrar sen att ha halm i hallen för då finns även att tugga på förutom maten.
2. Vattnet. Du bör ja nån form av el-uttag i närheten av hagen så att du kan koppla in en thermobar eller hemmagjord anordning som hindrar vattnet i hagen från att frysa. Det är viktigt att hästarna har vatten dygnet runt för de dricker väldigt mycket vintertid efter som att de äter mycket grovfoder. De dricker minst lika mycket som på sommaren.
3. Sjukbox. Det måste finnas en sjukbox i närheten. Jag råder starkt att ha en box som står färdig och klar så att man slipper böka med det om ngt händer mitt i kalla vintern, kanske sent på kvällen när det är mörkt. Man kan också vilja ställa in tillfälligt pga andra orsaker som inte är allvaliga.
När det gäller utfodring behövs inga häckar eller liknande alla gånger. Det viktiga är att höet inte ligger i lera och dy, ffa inte längre stunder. Om man har en bergshäll i hagen kan det räcka bra om man utfodrar varje dag så att höet inte ligger i flera dagar i väta. Om du ändå vill göra häckar är ett tips att ta en lastpall och sen två pallkragar på varandra. Då får du en utmärkt hölåda som gör det möjligt för vatten att rinna igenom höet och ut under pallen. Du behöver inte ha tak eller liknande. Se till att hästarna alltid har fri tillgång, hösilage eller hö går bra, men fodra gärna varje dag för hand om du har möjlighet istället för att lägga ut jättestora mängder. Då har du hela tiden koll på kvaliten på fodret samt hur mycket som går åt. Har du möjlighet är det bra att kunna flytta matplatsen också, då blir det mindre slitage på marken. Hästarna bajsar ofta i närhet till maten så ha den gärna på lättmockat ställe. Ha inte maten i anknytning till hallen om du inte måste. Hallen blir då lätt en toa och dessutom finns risken att någon av hästarna inte kan ta skydd eller blir trängd pga riveliteten.
Tänk på att ha många täcken om det är så att hästarna inte ska gå nakna. Jag föredrar att ha ett undertäcke och ett regntäcke över, då är det mestadels det billiga regntäcket som slits ut och måste köpas nytt (=billigare) och dessutom kan du då byta täcken ofta/variera tjocklek. Viktigt att täckena har bra passform om de ska gå med dem dygnet runt också. Ha flera ombyten för det händer att täcken blir blöta och då måste man ha torra alternativ på plats att sätta på hästen direkt.
Salt kommer att behövas i hagen/hallen.
Vid ingången och kring maten kommer det att bli som mest upptrampat. Jag brukar slänga på halm med jämna mellanrum som binder leran och marken litegrann. Man kan också gräva ett dike som leder bort vatten så att marken hålls torr just där.
Hästar som har för liten hage och fri tillgång på foder kan i vissa fall äta lite för mkt. Då får man lösa det eftersom genom att tex komplettera maten med halm eller utforma en häck som gör det lite krångligare för dem att äta. Men oftast går det bra. En bra ide då är att sätta foder, vatten, salt och hall i olika delar av hagen så att hästarna bjuds att vandra mer.