Lösdriftshage

Fredag

Trådstartare
Ni som bedriver lösdrift för unghästar!
Hur stor yta har ni på hagen/unghäst. Hur har ni löst det med underlaget i hagen (som säkerligen blir uselt på vintern)? Gör ni något åt gödselhögarna som blir under vinterhalvåret (även om det inte är direkt bete i lösdriftshagen som blir det väl väldigt parasitrikt till slut)?
 
Nu har jag inte unghästar så den frågan svarar jag inte på men, apropå gödseln så lät jag det ligga under vintern och har tagit bort det med traktorn nu i sommar. Högarna frös i vintras så det gick inte att få bort dem så jag gav upp. Hästarna har inte gått där alls nu i sommar.
 
Vi har dränerat och grusat ett rejält område som rymmer matplatser, foderhäckar och uppvärmda vattenkoppar. Det grusade går även fram till och förbi vindskyddet.
Området är som en egen hage med avstängningsmöjlighet om vi vill att hästarna bara skall gå där, annars leder det vidare till vinterbetet.

Vi mockar området så gott det går under vintern. Nu bor jag i Skåne så även om det fryser ibland brukar vi kunna hålla efter det ganska skapligt under de perioder då det är plusgrader. Vinterbetshagen har samma storlek som sommarbetet så där är ogörligt att mocka, bra avmaskningsrutiner är det som gäller.
 
Vi försöker ha stor rasthage även på vintern trots att det ju förstör vallen. Vi brukar försöka mocka där det blir mycket skit dvs runt ingången till utegångsstallet och där de har sin toalett.

När det är riktigt kallt så är det ju svårt att mocka och jag tror inte parasiterna förökar sig när skiten är djupfryst.
 
Jag har under vintertid två - i år tre hästar i en hage som är 2½ hektar...det är antagligen ganska stort för så få hästar - i gengäld blir det inte så söndertrampat i hagen mer än på de ställen där de vistas mest - runt lösdriften typ. Jag försöker fodra dem på de ställen i hagen som är mest bergigt, förutom i själva lösdriften, och gödselhögarna tar vi bort framåt våren när det inte är djupfryst och om det inte blir för stora högar just där de ska äta förstås, då tar jag bort det undan för undan. Enklast är att mocka bort det mesta ur hagen på våren, när man har flyttat hästarna till annan hage..

/ honung
 
Jeg har bare 2 hester i min løsdrift, en 5-årig newforest og en 1-årig shetlandsponni. Jeg har både gress, skog og hard grus i hagen, og de kan gå inn og ut i stallen som de vil. I stallen har de et lite område med flis, med fra inngangen og frem til vattnet er det betong. Utfodringen skjer i hinkar ute hva gjelder kraftfoder, mens grovfoder blir plassert ut på mange steder så de får rørt seg. Området med grus er ca. 20 x 35 meter, mens gresset er kanskje dobbelt så stort, og skogsområdet drøyt 5 ganger så stort som gresset igjen. Skogsområdet er nå hugget fritt for trær omtrent, men det er masse røtter og kvister igjen.
Jeg mockar gresset og grusen hele året, spesielt noggrant på grusen. I vinter var det veldig kaldt hos oss, og jeg mockade ikke varje dag, men 2-3 ganger i veckan, og spesielt etter litt tøvær, når masse skit kom fram. Brukte skottkärra, grepp og spade og hakket løs i isen!
Men det er klart, med flere hester blir det masse jobb...
Men man slipper jo mocka inomhus og sparer jo tid på det. Man kan ta det litt mer når det passer og måste inte mocka varje dag.
Håper noen forstår min blanding av norsk og svensk...
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
916
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 530
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp