Bukefalos 28 år!

Lösgjordhet och att bara rida lätt

Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Det blev inte travarrumpan, utan en PRE-rumpa. Men det dög, hon gick bättre än på jättelänge! Mjuk och fin i munnen och vi galopperade till och med ute. Ett par gånger fick hon som red före lägga sig i vägen medvetet, men annars gick det jättebra! Vi travade ganska lugnt vilket fick mig att fundera på om jag inte låter henne ränna iväg för mycket. Kanske bäst att hålla traven relativt lugn nu.

Det du skriver här, att du låter henne rinna iväg, tror jag att du har en poäng i.
Jag rider ett fullblod med lite samma problem och samma situation. Ägaren rider i princip inget, han är en sjysst häst (han skulle aldrig sticka när vi är ute) men är ganska spänd och svår att få lösgjord. Han är också mycket mjukare och trevligare när jag rider ut med andra!
Sist jag red ut (själv) koncentrerade jag mig verkligen på att han skulle trava med takt i det tempo jag ville och att sysselsätta honom ordentligt. Tempoväxlingar, ställa, flytta för skänkel osv. I skritten siktade jag på att rida i varje steg och inte bara åka med, som jag annars gärna gör när jag rider ut.. Och självklart arbeta honom där också, samma som i traven.
En helt annan häst, poletten trillade verkligen ner hos både honom och mig. :D
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Kul att läsa att det funkar på andras! Måste absolut testa på min nu några gånger. Har snart semester i 2 v och kommer väl då rida i princip dagligen. Får se om det ändrar hennes beteende nått.
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Gör det, jag kommer också ha hästen ett par veckor framåt nu då ägaren åker på semester. Vi får väl utbyta tips och lära av varandras misstag :D
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Det jag menar är att ägaren knappast kan vänta sig "mirakel" om bara en person rider dennes häst nån gång ibland. Om man vill att ens häst ska hållas igång så är det ägarens ansvar att se till att hästen får det- inte du. Att du hjälper till och så är ju jättebra, men det är fortfarande ägarens ansvar att ansvara över hästens utbildning mm.
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Men jag har väl aldrig skrivit att ägaren väntar sig mirakel? Ägaren väntar sig inget alls.
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Nej de har du inte skrivit och det påstår jag inte heller, men om det var så. Och jag menar väl mer att det är ägarens ansvar att hålla utbildningsplanen, eller om man bara vill att den ska motionsridas. Vill man bara ha häst att borsta på så är väl de oxå ok. Men då kan man som sagt inte förvänta sig att hästen per automatik ska vara på en viss nivå och inte vara hyperpigg då den går sällan.

Och med "mirakel" menar jag väl egentligen inte just mirakel i den bemärkelsen att hästen är på topp, men att man förväntar sig att det ska vara så mkt bättre utan att man själv ansträngt sig -alltså inga "mirakel".

edit: Sen tror jag att det kommer gå mkt bättre för er sen när du kommer rida henne mer, bara du är konsekvent och inte begär för mkt för snart :).
 
Senast ändrad:
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

En del hästar blir ju stressade och tittiga av att går först. Ofta de som inte är så höga i rang är min erfarenhet. Sedan är kanske en importerad PRE inte så van vid att gå i skogen där man inte ser vad som lurar bakom nästa hörn.
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

I tisdags gick det inte så bra ute. Nu i helgen skulle det varit kurs, men den är flyttad till nästa helg, vilket är bra. Så nu ska jag rida igenom henne på bana lördag-söndag samt onsdag-torsdag (tyvärr kan jag bara rida de 4 dagarna innan helgen), hon får vila fredag och sen är kursen i helgen.
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Hon var bara 1 år när hon kom till Sverige och det är typ 11 år sen, så det är nog inget som gör nått.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 310
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
520
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp