Bukefalos 28 år!

Lösgjordhet och att bara rida lätt

Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Okej, ja det kan ju vara mkt överskottsenergi när de inte går så ofta, men visst finns det kanske tillfällen i livet när man inte hinner rida sin häst så mkt som det egentligen skulle behövas. detta med uteritter är ju bra ur flera synpunkter, mer frammåtbjudning oftast och lyfta på tassarna i olika terräng. Att din donna vill att det ska gå fort känner jag igen, då är det ju extra viktigt att få hästen med en, lägga in lite olika moment i ridningen, övergångar, mkt arbete i skritten osv. Hon ska lyssna på dig för att hon vill inte sant? För att ni är ett team? det strävar jag alltid efter.

På banan skulle jag göra en hel del volter, serpentiner och liknade och inte nöta på någonting. efter en stund även här övergångar och tempoväxlingar.

Ta ner tempot ska du absolut inte göra-tvärtom, öka steglängden. däremot kan takten bli något stötig och den behöver man lixom lungna ner, lr hur jag nu ska uttrycka mig. Känn efter vilken takt (den här lugna harmoniska, rena takten) du är ute efter och rid din häst som om den redan hade den samtidigt som du tänker frammåt och jobbar med lösgjordheten.
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

På torsdag ska jag ha sällskap av en travar-rumpa som ska hjälpa oss att öva övergångar vid uteritt. Eller snarare hindra oss om inte övergångarna funkar.
Jag vet inte riktigt hur jag ska få henne att lyssna på mig. Jag försöker, det går jättebra, sen tröttnar hon, hittar nått att reagera på och glömmer bort mig. Då finns jag inte.
Jag har börjat fundera på om det kanske är bättre att hon står helt än att hon rids då och då.
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Kan nog vara ganska skönt att ha en rumpa att gå efter... ;) Du har inte tänkt på att ta lite lektioner för någon som kan hjälpa dig? Om inte annat så blir det lättare med fokus kanske och så ha nån att bolla tankarna med. Om hon ska stå lr inte får du själv avgöra, vilken tidsperiod pratar vi om? hur länge hade du tänkt låta din häst vila?
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Hon är inte min. Men jag är nästan den enda som rider henne. Därav så sällan, jag hinner bara ut när jag har lediga dagar. Troligen flyttar hon efter sommaren. Jag har ridit en lektion, den gick sådär. Nästa helg ska jag rida kurs, det ska bli intressant. Men pga mina arbetstider blir det lektion alltför sällan.
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

En sådan häst hade jag ridit på ett fält eller liknande, så jag kan hitta på nya grejer hela tiden och ta ut svängarna utan att begränsas så mycket av kanter. Rida ut hade jag knappt inte gjort, för på vägarna blir man så begränsad. Hitta på nya grejer hela tiden, när hon 'oj titta ett spöke!' så vänder då åt andra hållet, tittar hon, ja då vänder du åt andra hållet, vänd och böj och vänd och ställ och byt gångart och vänd och vänd. Kräv uppmärksamheten, tänker hon på annat ja då nästan fäller hon sig själv. Knepet är att vända smått, alltså 10-12 m volter, så om hon tittar på annat då blir risken stor att hon snubblar eller något, det vill hon inte, alltså får hon se till att hänga med i svängarna.

Kan också testa att rida på en större volt och rida små hörn, tänk bakdels eller framdelsvändningar ett par steg. (som en oktagon istället för en rund volt). Det var det jag fick göra i mängder när jag red unghingst, den var mycket ointresserad av ryttaren när det hände andra saker... ( den var extremt ranghög, ville alltid ha koll på flocken och allt som berörde flocken, men det var otroligt snäll! Inga dumheter, bara långt borta i tankarna...)
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

I ena meningen skriver du att du skulle rida på ett fält och i nästa mening att du inte skulle rida ut. Hur ska du ha det?
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Ja det låter dumt, men alltså rida ut då tänker jag mig på slingor och vägar rida på fält är för mig att rida på banan utan staket : P
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Jag har inte så många fält att rida på nu, om ens några. Jag tror det ska tas hö på i princip allt i krokarna (inkl sommarhagarna) så det är svårt. Vi har en utebana utan staket (men med sliprar på marken) som jag rider på när det är väder. Är det uselt väder håller jag mig i ridhuset, men det har inte behövts senaste 1-2 månaderna tror jag. På torsdag ska vi rida på en grusväg för att ha lite yta att ta av istället för stigarna jag mest använder. Men det där med att göra nått när hon blir "rädd" har jag övat mycket på på banan och det har funkat för det mesta. Vet inte varför jag inte gjort så mycket sånt i skogen. Får skärpa mig där.
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Jag har börjat fundera på om det kanske är bättre att hon står helt än att hon rids då och då.

Det du beskriver är en häst som verkligen måste lösgjöras och ridas igenom, igen och igen och igen.
Så det klart, ta dig en funderare på vad du får ut av att rida henne nån gång ibland. Du får antagligen bara börja om och börja om.
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Jag får nog ut mer än vad hon får :o
Trots allt tycker jag hon är rolig. Hon är en härlig personlighet trots detta. Så slutar jag rida henne är det för hennes skull.

Sista 2 gångerna har hon även börjat slå med huvudet. Inte så hon riskerar mig på något vis utan mer som om hon störs av nått. Jag trodde det var knott, dom jag hade med som sällskap sist trodde det berodde på frustration från henne. Hon gör det med öronen framåt.
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Skulle gissa på att hon slår med huvudet för att hon inye går med en ärligt bjudning på bettet. Nu när du börjar komma på henne och be henne om det och inte låter henne släppa bettet tycker hon det blir jobbigt och slår sig fri.
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Ja det låter så. Det är ju lite svårt då ansvaret är nån annans. Jag funderar på varför ägaren inte tar större ansvar av träningen för hästen? Antar att det finns en förklaring, det finns det väl alltid.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Men gud, varför skulle ägaren ta ansvar för detta? Jag rider ju frivilligt.
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Kan det hjälpa om jag rider igenom henne på bana innan jag rider ut? Kan tänkas att hon blir lite trött och håller sig lugnare då. Hon har inget emot att gå på banan.
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Testa! Själv tycker jag inte att det gör någon skillnad alls på vissa hästar... (tyvärr) men på andra funkar det lite iaf.
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Det blev inte travarrumpan, utan en PRE-rumpa. Men det dög, hon gick bättre än på jättelänge! Mjuk och fin i munnen och vi galopperade till och med ute. Ett par gånger fick hon som red före lägga sig i vägen medvetet, men annars gick det jättebra! Vi travade ganska lugnt vilket fick mig att fundera på om jag inte låter henne ränna iväg för mycket. Kanske bäst att hålla traven relativt lugn nu.
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Ja det är alltid ägaren som har den största ansvaret för sin häst, detta gäller även att se till att hästen får den motion och utbildning som krävs. Man kan inte lägga ansvaret på nån annan, man kan inte tro att bara en medryttare rider nån gång ibland så löser det sig.
 
Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Jag håller inte med. Jag anser inte att ägaren kan anses ha nått ansvar för att hästen ska ridas av andra bara för att jag vill rida när jag har tid. Ägaren ställer inga krav på mig, hästen ska inte gå på nått speciellt sätt. Jag får göra precis vad jag vill med henne, vill jag träna gör jag det, vill jag skritta ute i skogen gör jag det. Helt gratis. Och helt frivilligt från mitt håll. Hade jag känt att hästen var för farlig och kunde orsaka mig skada så hade jag slutat rida, då hade inte ägaren ansett det var konstigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 312
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp