Logoped - Utbruten från Vad gör jag o mina bukevänner?

På väg hem från logopeden, det har gått betydligt framåt det här halvåret sen senaste besöket och det känns bra. Logopeden är nöjd med hur vi gör i vardagen för att hjälpa dottern så vi ska fortsätta exakt som vi gör. Kontakt kommer att tas med förskolan av logopeden den här gången, förhoppningsvis kopplas även specialpedagog in nu som stöd.
 
På väg hem från logopeden, det har gått betydligt framåt det här halvåret sen senaste besöket och det känns bra. Logopeden är nöjd med hur vi gör i vardagen för att hjälpa dottern så vi ska fortsätta exakt som vi gör. Kontakt kommer att tas med förskolan av logopeden den här gången, förhoppningsvis kopplas även specialpedagog in nu som stöd.
Hur gammal var din dotter? Är hon sen med talet?
 
Hon har precis fyllt fyra, hon är väldigt sen med både tal och språkförståelse för sin ålder, men logopeden kan inte riktigt peka ut vad som är hennes problem eller varför.
För att inge hopp så var (är) vår 6-åring det också. Men nu för bara några månader sedan gjorde han ett enormt jättehopp framåt.

Vår har fått diagnosen verbal dyspraxi.

Har det gjorts några utredningar på henne?
 
För att inge hopp så var (är) vår 6-åring det också. Men nu för bara några månader sedan gjorde han ett enormt jättehopp framåt.

Vår har fått diagnosen verbal dyspraxi.

Har det gjorts några utredningar på henne?
Skönt!
Nej, vi har fått höra att hon varit för liten så vi har "bara" remitterats till logoped.
 
Skönt!
Nej, vi har fått höra att hon varit för liten så vi har "bara" remitterats till logoped.
Tänk att det kan skilja så mycket från landsting till landsting. Här har han varit under utredning sedan 2,5 års ålder. Psykolog, neurolog, sjukgymnast, öron-näsa-hals, Mun-H-center i Göteborg mm har utrett honom. Det har pågått utredning i över två år på honom (en del väntetider).
 
Tänk att det kan skilja så mycket från landsting till landsting. Här har han varit under utredning sedan 2,5 års ålder. Psykolog, neurolog, sjukgymnast, öron-näsa-hals, Mun-H-center i Göteborg mm har utrett honom. Det har pågått utredning i över två år på honom (en del väntetider).
Oj! Nä här har det varit mer att vänta ut, hon har visserligen opererats pga snarkningar och mycket öroninflammationer (då upptäcktes även tjockt klet bakom trumhinnorna) och då lossnade talet lite. Men hon har fortfarande väldigt svårt att uttrycka sig och blandar gärna ihop ord och byter plats grammatiskt, nästan så det liknar tysk grammatik. Logopeden är som sagt väldigt osäker på varför hon har problemen och vad vi vet finns ingen i vår släkt med språkstörning.
Koncentrationen är inga problem och inte heller viljan att kommunicera.
Hittills har vi använt oss av TAKK men nu ska vi också börja med bildstöd.
 
Senast ändrad:
Oj! Nä här har det varit mer att vänta ut, hon har visserligen opererats pga snarkningar och mycket öroninflammationer (då upptäcktes även tjockt klet bakom trumhinnorna) och då lossnade talet lite. Men hon har fortfarande väldigt svårt att uttrycka sig och blandar gärna ihop ord och byter plats grammatiskt, nästan så det liknar tysk grammatik. Logopeden är som sagt väldigt osäker på varför hon har problemen och vad vi vet finns ingen i vår släkt med språkstörning.
Koncentrationen är inga problem och inte heller viljan att kommunicera.
Hittills har vi använt oss av TAKK men nu ska vi också börja med bildstöd.
För att fortsätta ”skryta” lite så har förskolan och förskolans logoped samarbetat med logopeden och psykologen sen i början.

Nu hade vi en avlämning då han skall börja 0:an till hösten. Bortsett från mig och min man var det 7 personer till på mötet. Rektor, psykolog, logoped, ny pedagog, gammal pedagog och så några till :D

Hur är ditt barn på att härma? Sjunga? Förstår hon vad du säger till henne?

Om du googlar på verbal dyspraxi är det något som verkar stämma in på din dotter?

När sonen var runt 3 så gjorde han ett språkförståelse test. Då fick han 14 rätt och dom skall väl ha runt 28 för ett barn i hans ålder. När han gjorde det nu för ett år sedan så hade han 26 så han har gjort ett enormt hopp. (Testet är efter ålder)
 
För att fortsätta ”skryta” lite så har förskolan och förskolans logoped samarbetat med logopeden och psykologen sen i början.

Nu hade vi en avlämning då han skall börja 0:an till hösten. Bortsett från mig och min man var det 7 personer till på mötet. Rektor, psykolog, logoped, ny pedagog, gammal pedagog och så några till :D

Hur är ditt barn på att härma? Sjunga? Förstår hon vad du säger till henne?

Om du googlar på verbal dyspraxi är det något som verkar stämma in på din dotter?

När sonen var runt 3 så gjorde han ett språkförståelse test. Då fick han 14 rätt och dom skall väl ha runt 28 för ett barn i hans ålder. När han gjorde det nu för ett år sedan så hade han 26 så han har gjort ett enormt hopp. (Testet är efter ålder)
Vår logoped ska ta kontakt med förskolan (som har tillgång till eget EHT) så specialpedagog blir inkopplad (detta var på tapeten redan i fjol men de tyckte då att hon var för liten). Mer än så verkar inte vara på g nu. Hon gjorde ett sådant test idag och ett barn i hennes ålder ska ha max 8-10 fel och hennes fel var betydligt fler, siffra fick vi inte veta. Förra gången fick vi avbryta efter typ fyra sidor för hon förstod inte, nu kom hon iaf in en bit i boken innan hon började peka på fel bild. Samtidigt kunde hon förklara saker runt bilden som var rätt som visade att hon ändå förstod men inte riktigt kunde koppla ihop det. Enkla saker förstår hon, men när det kommer flera instruktioner efter varandra blir det för mycket. Ett ex var att hon skulle peka på en bild där "per och Lisa satt på bänken med en väska under" och hon pekade på väskan på alla bilder. Jag ska googla diagnosen lite senare och kolla!
 
Tänk att det kan skilja så mycket från landsting till landsting. Här har han varit under utredning sedan 2,5 års ålder. Psykolog, neurolog, sjukgymnast, öron-näsa-hals, Mun-H-center i Göteborg mm har utrett honom. Det har pågått utredning i över två år på honom (en del väntetider).
Var det just förståelsen som gjorde att han började utredas?
 
Min yngste son har en språkstörning, problem med arbetsminnet, adhd - men inget utåtriktat och vissa drag från autismspektrat men normalbegåvad.
Vi hamnade också hos logoped i början, lågstadiet, men det var ju inte rätt instans även om det var bra att utreda det. Han fick hjälp av att han hamnade i en språkklass på mellanstadiet. Där användes en del handtecken och var tyst och lugnt i liten grupp. När han sen började medicinera sin ADHD i årskurs sju så föll det mesta på plats med inlärning. Dock så gör hans språkstörning att många ord är "nya" för honom. Till exempel; ordet bordsvatten kan för honom vara obegripligt. Så om han blir ombedd att fylla på bordsvatten (restauranggymnasie) vet han inte vad det är om han inte "lärt" sig det ordet.
Jag skulle tänkt bord + vatten - Aha det är vattnet på bordet jag ska byta ut. För honom kunde man lika gärna sagt byt ut dkeisdnsn. Lägg det dålig arbetsminnet på det. Han får kämpa mycket.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 500
Senast: Araminta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Och visst ja, jag är ju så aggressiv och otrevligt enligt rara bukevänner som jobbar som byråkratiska tjänstemän, att de inte vågar...
Svar
2
· Visningar
1 025
Senast: IngelaH
·
Övr. Barn Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan). Vi hämtar vid 16 tiden (förutom...
2
Svar
37
· Visningar
1 758
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Min son 4,5 tjatar om adventskalender, sån med choklad i. Ger ni sånt till era barn?
2
Svar
35
· Visningar
2 213
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp