Lönesamtal

*Raderat*

Läste fel på master och magister.
I mitt yrke är det 5 år och sedan plus 1.5 år för en magister.
Vad är det för yrke? Låter jättekonstigt. 5 år motsvarar ju en masterexamen (och jag tror alla program är omgjorda för att passa i det systemet?) och det känns jättekonstigt att man skulle få en lägre examen om man läser ytterligare?

Har ni inte någon typ av lönekriterier? Vi går igenom dem på APT varje år i god tid före lönesamtalet. Annars är det ju helt omöjligt att veta vad som premieras. Är hög utbildning ett lönekriterie så är skillnaden mellan dig och dina kollegor rimlig, inte annars (förutsatt att ni faktiskt har motsvarande ansvar, genomför arbetsuppgifter med samma kvalitet osv).

I det bästa av världar har man ju också ett medarbetarsamtal där man diskuterar vad man behöver utveckla för att presentera bättre. Som ska "hänga ihop" med lönesamtalet men inte ske samtidigt.

Vi har ett lönesamtal, där man får veta hur man ligger till i förhållande till lönekriterierna och man kan ha dialog utifrån. Sen förhandlas lönerna kollektivt och vi meddelas vår nya lön.

Min erfarenhet är också att stora, osakliga löneskillnader inte rättas till vid löneöversynen. Det kan justeras när som under året och det kan man driva det separat. Det har jag gjort, men då valde arbetsgivaren att göra själva justeringen vid löneöversynen, men med en särskild pott (inte den som är förhandlad för löneöversyn).

Nej det har vi inte.
Företaget jag jobbar på har inget kollektivavtal och inga rutiner kring medarbetar/lönesamtal.
Det har på senare år blivit så att de har årliga löneökningar likt unionen men innan detta hade vi inte ens medarbetarsamtal utan då fick man som medarbetare driva det själv.

Nej det har vi inte.
Företaget jag jobbar på har inget kollektivavtal och inga rutiner kring medarbetar/lönesamtal.
Det har på senare år blivit så att de har årliga löneökningar likt unionen men innan detta hade vi inte ens medarbetarsamtal utan då fick man som medarbetare driva det själv.
Jag förstår, då blir det knepigare!

Men absolut lyfta skillnaderna och att chefer får motivera löneskillnaden. Så får du ta det därifrån. Tycker chefen att det är tillräckligt skäl att utbildningsnivån skiljer sig, fast leveransen är lika, så är det ju så. Men då blir ju en följdfråga vad du kan göra istället för att minska löneskillnaden.

Nej det har vi inte.
Rent krasst är det ju så att utan kollektivavtal och om det inte regleras i den enskildes anställningsavtal finns inte mycket att göra som arbetstagare ifall arbetsgivaren väljer att ha en orättvis lönesättning eller låta bli att göra regelbunden lönerevision. Det finns ingen lagstadgad rätt varken till medarbetarsamtal eller lönehöjningar. Man har rätt till lön men inte till löneförhöjning.

På en välfungerande arbetsmarknad kommer det att reglera sig själv, då en oschysst arbetsgivare inte kommer att vara attraktiv. Om det däremot finns ett överskott av arbetstagare finns det ingen egentlig reglering. Det enda man kan göra om man inte får gehör för sina önskemål är då att byta arbetsgivare och förhandla sig till bättre villkor.

Vad är det för yrke? Låter jättekonstigt. 5 år motsvarar ju en masterexamen (och jag tror alla program är omgjorda för att passa i det systemet?) och det känns jättekonstigt att man skulle få en lägre examen om man läser ytterligare?
Det är för att vi läser en del olika inriktningar och för att få ihop poäng till magister tar det längre tid. Master hos oss är ytterligare ett år.

Nej det har vi inte.

Görs den lagstadgade lönekartläggningen varje år? Kanske du kunnat engagera dig i den/lämna input till medarbetarnas representant? Lagen kräver ju dock bara att löneskillnader mellan kvinnor och män analyseras men om andra osakliga skillnader dyker upp kanske de också rättas.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort bakgrund: Anställd på företag med start september 2023. Provanställning 6månader. Anställande chef/VD gav löneförslag som hen...
Svar
5
· Visningar
761
Senast: Jeffery
·
Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 232
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 257
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
823
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka