angelaL

Trådstartare
Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering.

Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar, hingstar, ston, konvalesenter, felbyggda, tävlingshästar osv.

Rätt utförd longering kan värkligen ge fantastiska resultat.

Det är interesant att börja träna en unghäst i longerlinan, för det första sà kan alla hästar bli longerade utan mycket till utbildning den hásten behöver ha accepterat människor mer el mindra och respekterat kontrollen fràn den som hâller i longerlinan och därigenom hästens huvud. Att kontrolera huvudet genom en lina som kan fà hästen ur balans och till och med fälla den till marken har en stor psykologiskt effekt pà hästen, när hásten har förstàt att den har mött sin överman ger den upp och börjar följa linförarens hjälper sà börjar arbetet med utbildningen pà linan och för framtida ridning.

Det är ochsà facinerande att se hur naturliga hjälperna är och vad man kan fà hästen att göra om man bara vet EXAKT VILKEN TIDPUNKT hjälpera skall appliseras för att fâ största effekt.

Min Longerhand följer alltid det innre bakbenets rörelse, jag ger när hästen lyfter upp bakbenet och tar när den sätter ner det, för att hjälpa hästen att arbeta mer med inre bakbenet och helt enkelt för att det är det mest effektfula sättet att arbeta med handen. Pisken driver hásten framât, bjudning eller impulsion är A och O vad gäller longering. Utan bjudning kan man inte ha en riktig kontakt med hástens mun eftersom den skulle falla inàt i volten, och / eller skjuta ut inre bogen. Det händer oftast hästen när man longerar den àt hästens "lànga sida" mot sig. Det är oftast mycket lättare att fâ kontakt när man har hästens korta sida mot sig, om man driver pà samtidigt som hästen lyfter sitt inre bakben fâr man bást effekt.

Jag varierar alltid arbetet pà longerlinan, skittrâkigt att longera runt runt runt pà en lika stor cirkel med longerföraren snurrandes pà ena hälen.

Jag använder hela ridhuset, börjar med att värma upp skrittandes framàt lângst spâret, sen travar jag lite granna i bàda varven. Om jag använder inspänningstyglar sà sätter jag fast dem efter den hára uppvármninen pà ca 15 min.

Om inspäningstyglar kan sägas mycket, MEN rätt använda av nàgon som vet varför och hur sà är det fantastiska. Men fel använda rena djävulskapet.

Ja hur och varför longerar ni med inspänningstyglar, vilka problem vill ni lösa med dem och vad fâr ni för resultat?

Sen arbetar jag hästen ca 7 min, mer el i ena varvet och sen i andra, men jag har alltid ett specefikt problem jag vill arbeta med, làter aldrig hásten springa runt pà en cirkel med dàlig attityd det är inte longering. Jag vill att hásten ska ha bjudning utan att rusa och jag vill arbeta med bärighet och fà bakbenen att arbeta hàrdare och mer utan att fà en tung kontakt.

Det kan man göra pà mànga sätt med hästar som saknar bjudning eller inte bjuder tillräckligt brukar jag longera mer el mindre sà här:

Jag làter först hästen länga ut i trav el galopp göra en stor cirkel eller flera när jag tycker att hásten är redo tar jag in den pà en mindre cirkel och genom halvhalter när hästen sätter ned sitt inre bakben, ta och giv, flera korta halvhalter som alltid följer hástens rytm för att inte sätta hästen ur balans och för att hjälpa hásten att balansera sig.

Nâgra varv pà volten i hàrdare arbete och n¨r hästen arbetar bra dà ger vi hästen sin belöning och làter hästen gà ut pà den störe volten. Jag har märkt att man dà och dà kan ta in unghästen pà en liten volt som ligger precis i hans räktvidd, sà lär den sig att kordinera sig bättre och bära sig lite bättre sà genom att göra det lite dà och dà sà visar du unghästen hur den skall göra för att arbeta bättre med sin kropp.

Ja nu börjar inlägget bli ganska lângt även om jag har fler funderingar pà longering, nàgon som vill filosofera och diskutera longering med mig :laugh:
 
Sv: Longering

Longeringsexpert ;)

Jag brukar longera min häst, men är inte riktigt lika duktig! Jag har tex ett problem, min häst "genar" på ena sidan om volten, går ut igen på andra sidan och så igen, genar. Detta gör att jag får korta linan snabbt. Har du fundering på hur jag ska komma tillrätta med det här? Använda pisken mer? Hästen har ingen respekt för pisken - jag slår aldrig på henne, men jag kan putta med pisken och det reagerar hon inte på... Nån fundering?
 
Sv: Longering

Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering.

Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar, hingstar, ston, konvalesenter, felbyggda, tävlingshästar osv.

Rätt utförd longering kan värkligen ge fantastiska resultat.

Vad syftar du på då?

Det är interesant att börja träna en unghäst i longerlinan,

Håller med!

för det första sà kan alla hästar bli longerade utan mycket till utbildning den hásten behöver ha accepterat människor mer el mindra och respekterat kontrollen fràn den som hâller i longerlinan och därigenom hästens huvud.

Vad har longering och kontakt med hästens huvud med varandra att göra menar du?

Att kontrolera huvudet genom en lina som kan fà hästen ur balans och till och med fälla den till marken har en stor psykologiskt effekt pà hästen, när hásten har förstàt att den har mött sin överman ger den upp och börjar följa linförarens hjälper sà börjar arbetet med utbildningen pà linan och för framtida ridning.

Är detta ett skämt? Menar du seriöst att du utgår ifrån detta? Var petar du in respekt för individen, respekt för rörelsen bakifrån och respekt i din egen ödmjukhet som linförare?

Det är ochsà facinerande att se hur naturliga hjälperna är och vad man kan fà hästen att göra om man bara vet EXAKT VILKEN TIDPUNKT hjälpera skall appliseras för att fâ största effekt.

Ja, Timing är allt!

Min Longerhand följer alltid det innre bakbenets rörelse, jag ger när hästen lyfter upp bakbenet och tar när den sätter ner det, för att hjälpa hästen att arbeta mer med inre bakbenet och helt enkelt för att det är det mest effektfula sättet att arbeta med handen.

Här sätter du ord på något viktigt! :bow:


Pisken driver hásten framât, bjudning eller impulsion är A och O vad gäller longering. Utan bjudning kan man inte ha en riktig kontakt med hástens mun eftersom den skulle falla inàt i volten, och / eller skjuta ut inre bogen.

Varför behöver du pisk över huvud taget?

Det händer oftast hästen när man longerar den àt hästens "lànga sida" mot sig. Det är oftast mycket lättare att fâ kontakt när man har hästens korta sida mot sig, om man driver pà samtidigt som hästen lyfter sitt inre bakben fâr man bást effekt.

Jag varierar alltid arbetet pà longerlinan, skittrâkigt att longera runt runt runt pà en lika stor cirkel med longerföraren snurrandes pà ena hälen.

Jag använder hela ridhuset, börjar med att värma upp skrittandes framàt lângst spâret, sen travar jag lite granna i bàda varven.

Låter trevligt!!

Om jag använder inspänningstyglar sà sätter jag fast dem efter den hára uppvármninen pà ca 15 min.

Om inspäningstyglar kan sägas mycket, MEN rätt använda av nàgon som vet varför och hur sà är det fantastiska. Men fel använda rena djävulskapet.

Varför över huvud taget behöver du inspänningstyglar? Vilken effekt tror du att du uppnår med det?

Ja hur och varför longerar ni med inspänningstyglar, vilka problem vill ni lösa med dem och vad fâr ni för resultat?

Skulle såklart aldrig få för mig att använda något dyligt, det går alldeles utmärkt att använda sin egen kropp för att forma hästen då den följer mig vad jag själv gör.

Sen arbetar jag hästen ca 7 min, mer el i ena varvet och sen i andra, men jag har alltid ett specefikt problem jag vill arbeta med, làter aldrig hásten springa runt pà en cirkel med dàlig attityd det är inte longering. Jag vill att hásten ska ha bjudning utan att rusa och jag vill arbeta med bärighet och fà bakbenen att arbeta hàrdare och mer utan att fà en tung kontakt.

Håller med fullständigt att fokus måste finnas och en målsättning!

Det kan man göra pà mànga sätt med hästar som saknar bjudning eller inte bjuder tillräckligt brukar jag longera mer el mindre sà här:

Jag làter först hästen länga ut i trav el galopp göra en stor cirkel eller flera när jag tycker att hásten är redo tar jag in den pà en mindre cirkel och genom halvhalter när hästen sätter ned sitt inre bakben, ta och giv, flera korta halvhalter som alltid följer hástens rytm för att inte sätta hästen ur balans och för att hjälpa hásten att balansera sig.

Nâgra varv pà volten i hàrdare arbete och n¨r hästen arbetar bra dà ger vi hästen sin belöning och làter hästen gà ut pà den störe volten. Jag har märkt att man dà och dà kan ta in unghästen pà en liten volt som ligger precis i hans räktvidd, sà lär den sig att kordinera sig bättre och bära sig lite bättre sà genom att göra det lite dà och dà sà visar du unghästen hur den skall göra för att arbeta bättre med sin kropp.

Vad betyder koordination för dig? Vad menar du med ordet hårdare? du använder det på några ställen, :)

Ja nu börjar inlägget bli ganska lângt även om jag har fler funderingar pà longering, nàgon som vill filosofera och diskutera longering med mig :laugh:

Jätteroligt med så detaljerat inlägg, superintressant!

Mina svar finns infogade i originaltexten.

/Carola
 
Sv: Longering

Jag har en fråga till er longerings experter...Hur fäster ni longer linan i bettet och varför..Jag själv longerar ca 1gg i veckan och fegar med longerdeltat fäst i tränsringarna ,vilket med för att halv halter inte blir så jätte bra....Tips!!
 
Sv: Longering

Rätt utförd longering kan värkligen ge fantastiska resultat.

Vad syftar du på då?

Jag syftar pà förbättring av hästens arbete med sin kropp, felaktiga / ofördelaktiga muskler som tränas bort och sakta kommer nya muskler pà rätt plats. Genom att longera rátt kan man rätta till problem som man har när man rider, tex en hást som inte gâr framàt, (fast tycker ifs att arbete med hästen fri pà ridbannan funkar bättre) en häst som har ont i ryggen kan hjälpas av longering, en hást som undviker kontakt med ryttarens hand kan läras ta kontakt genom att longera den med fasta inspänningar (obs korrekt fästa). Fasta inspänningar hjälper ochsà en häst som höjer huvuder i avsaktningar genom att de ger motstând om de höjer huvudet för mycket men samtidigt att de ger en omedelbar eftergift sà fort hästen ger.

Att kontrolera huvudet genom en lina som kan fà hästen ur balans och till och med fälla den till marken har en stor psykologiskt effekt pà hästen, när hásten har förstàt att den har mött sin överman ger den upp och börjar följa linförarens hjälper sà börjar arbetet med utbildningen pà linan och för framtida ridning.

Är detta ett skämt? Menar du seriöst att du utgår ifrån detta? Var petar du in respekt för individen, respekt för rörelsen bakifrån och respekt i din egen ödmjukhet som linförare?

Jo jag menar seriöst deta. Har lärt mànga unga hästar som inte är sà vanna med människor att ledas i grimmskaft / longerlina. De försöker alltid (mer eller mindre) att inte följa grimman, linan och människan. Vad jag beskriver har sket alla hästar, problemen börjar när hästen förstâr att människan är svag och liten specielt om det händer i den fasen när de är unga och outbildade.
Men ett stort ansvar ligger hos den som skall lära unghásten att gà i grimmskaft eller longerlina, hästen gör motstând och försöker att komma undan, linföraren använder longerlinan pà ett sàdant viss att hästen màste lyssna. OBS om longerföraren hänger sig fast i linan är hásten starkare genom att ge efter (eftergift) ger vi inte hästen nâgot att hänga i och om den inte balanserar upp sig faller den. Det är genom eftergiften vi har styrkan och oxà genom eftergiften vi kan fälla hästen till marken, men hästen vill inte ramla sà den balanserar upp sig.
Men den inverkan vi har när vi genom en lâng (hävstâng, kan man kalla det sà?) longerlina hàller i hästen är stor och har en enorm psykologisk effekt pà hästen eftersom den tror att vi är starkare.

Att utnytja den kunskapen utan respect för hästen är làgt, jag vill ha glada hástar som vill arbeta men som oxà vet att det är jag som bestámmer och som litar pà mig. Man fâr inte äventyra hästens förtroende genom att be den göra saker som den inte kan göra, bestraffa den pà fel sätt osv.

Làter det sà hemmskt när jag uttrycker mig mer detaljerat?

Pisken driver hásten framât, bjudning eller impulsion är A och O vad gäller longering. Utan bjudning kan man inte ha en riktig kontakt med hástens mun eftersom den skulle falla inàt i volten, och / eller skjuta ut inre bogen.

Varför behöver du pisk över huvud taget?

Du ställer en fràga som du redan har svaret pà över, tänk att du skall longera en häst som inte arbetar hârt/ordentligt/bra eller skall vi säga tánk att du longerar en hást som släpar benen efter sig och knappt vill galoppera vad gör du dà om du inte har en pisk? Lâter hästen lunka runt pà en volt i dàlig hâllning utan bjudning, det för mig är inte träning mer ett dàligt försök till träning. Men om du har ett bra sätt för att fà en sàdann häst att arbeta ordentligt och med bjudning utan att använda pisken sà berátta hur du gör för jag är nyfiken.

Jag anvánder inte pisken till alla hästar, men har i stort sett alltid den med mig. Pisken är en drivande hjälp och inget tortyredskap och jag ser ingen anledning till att inte använda pisken. Hästen skall ha förtroende för pisken.

Varför över huvud taget behöver du inspänningstyglar? Vilken effekt tror du att du uppnår med det?

En rättning hära, jag vet vilka effekter jag normalt fàr och vad jag letar efter, om jag "tror" sà brukar jag fràga min tränare om ràd och om vi känner oss osäkra sà brukar vi leta ràd i böcker.

Tex sà tränade jag en unghäst med dàlig kroppsbyggnad i sommar/höst den hade làng rygg, underhals, galopperade med sänkt rygg och hade till en början stora problem med att i huvud taget galoppera pà en volt och saknade naturlig framàtbjudning.

En häst med ett supertemperament dock, om jag hade suttigt upp pà den hästen och försökt att galopperat skulle resultatet blivigt dàligt eftersom hästen inte kan balansera upp sig själv utan ryttare.

Den hästen longerade jag med fasta inspänningar, löst spända, att försöka spänna ned hästen pà "tygeln" skulle enbart leda till en avknäckt nacke och nàgon sorts fejkad form, det vill jag inte. Utan jag ville ge hästen en guide till hur den skall arbeta rätt, hjälpa den förstà hur den skall arbeta med sin kropp, sedan i och med att hästen vart starkare och rörde sig bättre sà spännde jag in ETT hàll till efter ca tre veckors arbete (självklart inte enbart longerad) efter ca tre veckor till var det dags igen att i slutet av arbetet spänna in hästen ett hàll till. Hästen vart sakta starkare och rörde sig bättre och fick en bättre kordination och genom detta arbetade hästen med en mycket bättre attityd.

Jag brukar använda utrycket "attityd" eftersom jag tycker att gà pà bettet är ganska missvissande eftersom det handlar om hela hástens kropp och inte om huvud.

Ja men det är ett sätt att föriktigt använda inspännisngstyglar. Jag personligen har tidigare varit blankt emot djävulens :devil: redskap inspänningstyglar, men har insett att rätt använda sà är de ett utmärkt hjälpmedel och att de rätt använda oftast är mycket mjukare än en ryttares hand eftersom hásten "bara" jobbar med/mot sig själv.

Vad betyder koordination för dig? Vad menar du med ordet hårdare? du använder det på några ställen,

Jo det är sant det gör jag, koordination för mig betyder att hásten lär sig hur den skall sätta ned sina hovar och sammtidigt arbeta igenom kroppen, pà unghästar ser man ofta att de tappar balansen, korsar sig, rusar för att nästan kvada in i väggen eftersom de inte kan stanna osv. En korrdinerad häst vet hur den skall använda sin kropp, ungifär som att lära siig dansa, först fàr man inte bennen och armarna till att följa musiken och man trampar sin partner pà târna, när man är korrdinerad kan man dansa och prata samtidigt :D

med hàrdare menar jag nog egentligen bättre, hásten skall arbeta bättre det màste vara màlet, att komma in med en häst som arbetade bátte i början av arbetspasset än i slutet är ett misslykande.

Sà nu min fràga till dig, varför vill du inte anvánda pisk och inspänningstyglar?

Tack för interresant disskution och snälla ha tàlamod med alla mina stavfel, man kan inte vara duktig pà allt :angel:
 
Sv: Longering

Jag gillar inte det problemet du har, det är sà trötsamt och tar oftast ganska làng tid att komma till rätta med.

din hást genar genom volten, tappar all kontakt med linan och skjuter in bogen? böjer huvudet utàt? Första fràgan är VARFÖR?

Börja med att hitta kontakten med hástens mun, det är oftast ganska svârt i början. Men ge inte upp stirra pà det inre bakbenet och följ bakbennets rörelse med din hand, ge när hästen lyfter bakbenet och ta när den sätter ned.

Min erfarenhet säger att det är bättre att använda en pisk, din häst MÂSTE gà framàt, om din häst genar genom volten eftersom den saknar bjudning sà fâr du se till att hästen har bjudning. Har din hást bjudning sà har du eleminerat en av orsakerna till att hästen genar.

Jag brukar gà baklänges pà den delen av volten där hästen genar för att behâlla kontakten. Precis innan hästen passerar den delen av volten där den genar sà brukar jag driva pà. För att fà den att ta nâgra fler steg pà den riktiga volten.

Jag brukar även longera med en kortare lina och gà med hästen, en kortare lina och ett mindre avstând mellan dig och hästen ger dig större kontroll.

Ofta genar hästen eftersom den vill komma snabbare till utgângen, kommpisarna i hagen osv och sen när de är pàväg ifràn dem sà gâr de fint pà voltspâret. Om det ár orsaken sà bytt stálle att longera pà allternativt stäng ridhusdörr, grind till ridbannan osv.

Nja vet inte om mina ràd varit till nàgon hjälp. Du kan ju alltid försöka och se vad som händer.
 
Sv: Longering

Jag longerar alltid med kapson då risken annars finns att hästen påverkas negativt i munnen då den brallar, busar eller om den av någon anledning skulle råka trassla sig i linan:o Använder heller aldrig insp.tyglar. Finns hästar som tappat balansen och trasslat in benen i dem, eller fått panik och stegrat sig och gått ner baklänges och brutit nacken, så nej tack, det hoppar jag gärna över.

Jag longerar på lite annorlunda sätt som jag fick lära mig av en fransk tränare. Hästen går sällan mer än 1-2 varv på en volt, sen rakriktar jag och går en bit rakt fram längs spåret eller rakt över banan och gör sen en ny volt osv. Volterna i sig är olika stora. Vilket automatiskt innebära att jag också får motionera mig. Detta gör jag i alla gångarter, samt att vi kan byta varv genom 8-volter, träna öppnor och slutor på mer utbildade hästar. Ökningar på långsidorna, minskningar in på volten, halter och igångsättningar är givetvis inslag i ett longeringspass.
Fördelen är att jag får en mycket bra kommunikation med hästen, den blir uppmärksam på mig samtidigt som det blir mycket roligare och mer intressant för hästen än bara springa runt,runt,runt....
Använder pisk för att skicka ut bogen om den faller inåt mot mig och använder linan för att ta huvudet emot mig. Att lära hästen att flytta vikten över ytterbogen hjälper den senare att fatta rätt galopp.
Jag anser inte att longering är en form av motionering utan mer kommunikation. Att hästen inte arbetar i form spelar inte så stor roll eftersom jag inte longerar så långa stunder. Den får själv hitta sin balans och den söker sig ganska snart neråt-framåt. Den riktiga formen plockar jag fram vid hand och sen på lång tygel istället.
 

Liknande trådar

Träning Det här är tràden för oss som ridigt in flera unghästar. Hur gàr ni till väga vad är det ni söker för resultat. Vad använder ni...
2
Svar
22
· Visningar
2 867
Senast: Salasolen
·
Träning Tràden för oss som har lusitano eller P.R.E. Diskutera hur det gàr i träningen och lägga in lite fina bilder oxà Jag jobbar pà ett...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: sidensvans
·
Hästvård Jag har jobbat i mànga olika stallar och med mycket olika typer av hástar i flera olika länder och vad som slàr mig är hur mycket...
Svar
10
· Visningar
2 095
Senast: angelaL
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 713
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp