Longeringsproblem

T

Tjalfe

Nu vet jag inte alls om denna tråden hamnade rätt, men jag provar!

Jag brukar ibland longera min lilla b-ponny när hon är allt för sprallig för att man ska kunna tömköra eller sitta på henne. Använder mej aldrig utav inspänningstyglar, mest utav den anledningen att jag inte hittat några som passat och inte har speciellt mycket erfarenhet av det.
Nu till problemet:
I ena varvet går allt lugnt och bra, hon lyssnar jätte noga på mina röstkommandon och alla gångarter funkar super.

När jag sedan byter varv på henne blir hon en helt annan häst. Rusar ifrån mej så fort jag har släppt henne och galoperar i full fart med massa bocksprång. Hon springer in i volten (genar) så jag får inprincip kasta mej bakåt för att jag inte ska bli översprungen eller för att hon inte ska trassla in sej i linan. Hon lyssnar INGET på röstkommandona och hon stannar inte fören hon har blivit tillräckligt trött. Eftersom hon "genar" i volten så blir den ju väldigt liten, dessutom springer hon väldigt fort, så när jag väl fått stopp på henne kan jag knappt så på benen av all yrsel:eek: Efter att vi har longerat i det varvet är hon jätte uppstressad en bra stund efteråt.

Vad kan detta bero på och finns det något man kan göra åt det?
 
Sv: Longeringsproblem

Snedhet /spänningar i kroppen nånstans kanske? Är hon kollad av typ en ET nyligen? Jag kan inte komma på nån annan anledning. Möjligen om hon haft extremt dåliga erfarenheter av longering men det verkar inte som om hon är rädd, eller hur? Händer samma sak om du longerar utan lina?
 
Sv: Longeringsproblem

Har aldrig provat att longera utan lina, då jag bara haft tillgång till stora ängar. kan eventuellt prova att ta in henne i en liten hage vi har och testa där.
 
Sv: Longeringsproblem

En häst är så konstruerad att om den lärt sig en sak från en sida så kan den inte samma sak från andra sidan, det kan vara förklaringen. Hästen kan också ha någon dålig erfarenhet från den svåra sidan som inte hänt från den lätta sidan.
Jag skulle försöka lära hästen longering från början på den svåra sidan. Träna med kort lina och flytta honom runt dej så han inte får upp någon fart och beröm när han går riktigt, som på en helt ovan häst.
Naturligtvis måste du också kolla så den inte är skadad på något sätt (sånt tar jag för självklart att du kollat).
 
Sv: Longeringsproblem

men det är lite läskigt att göra som du säger att ha henne gå på en liten volt runt mej, har jag longeringslina i handen, knäpper fast henne på hennes höger sida så vet hon dirket att det är läskigt och blir nervös. Så fort jag backar ett steg från henne så drar hon iväg i en väldigt fart och sparkar som en tok efter sej, har varit nära att bli träffad flera gånger. Så fort snön och isen har försvunnit lite tänkte jag testa att rida henne på en volt i det varvet och se om hon reagerar likadant då. har hittils nästan bara ridit henne rakt fram i skogen, men har inget minne utav, dom gånger jag väl ridit på en volt, att hon har gjort så.
 
Sv: Longeringsproblem

Prova att leda henne rakt fram från den sidan då, om hon gör det lugnt så ta henne i stora böjar åt båda hållen, en bra grej att lingera i är repgrimma och sådant där westernrep (rider inte Western men detta har jag snott från western:angel: ) eller en kapson där du spänner linan i främsta ringen, då behöver du ju inte knäppa på andra sidan.
Du longerarar väl inte i träns va:eek: ?
 
Sv: Longeringsproblem

Ja, det är ju iaf bättre, kanske du skulle investera i en repgrimma:idea: så du får lite mer kontroll och så är risken mindre att den glider på sida. Jag för egen del gillar min akademiska kapson (ridkapson).
Det är svårt att säja vad som kan vara felet utan att ha sett hästen, men som jag skrev ovan skulle jag själv testat att göra.
 
Sv: Longeringsproblem

Hur är hon när du rider i det varvet som hon är jobbig att longera i?
Hon kanske har mer muskler på den "bästa longersidan" och inte orkar
lika mycket i det andra varvet, och därför försöker springa ifrån det
och bara slarva?

Eller så kan det mkt väl vara som någon annan redan skrivit, att hon
har några spänningar eller låsningar?

Mitt tips är att känna efter ordentligt hur hon är när du rider henne
i det "jobbiga" varvet, och även ta ut någon som kan känna igenom
henne för att upptäcka eventuella spänningar/låsningar.
 
Sv: Longeringsproblem

Jag har faktiskt inte tänkt på att man kan använda repgrimma. provar nog det då jag tänkt köpa repgrimma i vilket fall. har tyvärr inte hittat nån kapson som passar ponny:(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 989
Senast: mackan
·
Hästhantering Jaa, som rubriken säger: hur tränar man en häst som är livrädd att bli ensam? Det går inte ens att leda honom ordentligt, utan han bara...
Svar
3
· Visningar
1 613
L
Träning Jag har en unghäst på 3år och jag har lite problem med honom då han ska longeras, jag har endast ett stort fält att vara på och så fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 057
Senast: axel
·
Hästhantering *Långt inlägg, men jag hoppas att ni orkar läsa.* För snart två år sedan kom en 3-årig ponny ganska så plötsligt in i våra liv. Han...
Svar
7
· Visningar
1 825
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp