Longeringssystem

Ebblin02

Trådstartare
Har ingen erfarenhet av ett longeringssystem och skulle vilja veta om det finns någon där ute som har bra/dåliga erfarenheter av det.
1C67211E-9BA1-4B4D-85A4-FB962242B3C1.png
 
Har ingen erfarenhet av ett longeringssystem och skulle vilja veta om det finns någon där ute som har bra/dåliga erfarenheter av det. Visa bifogad fil 17734

Jag är rätt oimponerad av inspänningar öht.
Men den här som har en direkt kontakt mellan min och bakben tycker jag är både ojusta och puckade. Hästarna ska inte behöva få ryck i truten pga att linan går runt bakbenen.
Dels gör det ont/är obehagligt och dels är det rent utbildningsmässigt idiotiskt att lära dem att passa sig för bett/kontakt. För att kunna formge och utbilda måste hästen söka sig fram till bettet, inte backa av det.
 
Jag har arkiverat mina inspänningar och longerar endast med equiband istället. Så det är också ett alternativ :)
 
Om jag tar hem min unghäst kommer jag inte longera med inspänning eller equiband utan enbart jobba henne med hennes egen balans på liina
 
Det enda som händer är att hästen får ryck i munnen som gör ont och knäpper av. Helt värdelöst och inte speciellt snällt mot hästen.
 
Jag använder mig inte av longering alls på hästar i tränings/motionssyfte utan tömkör dem isåfall som arbete och utbildning på ridbana.

Inspänningssystemet som frågas om håller jag med @tuaphua om, gällande reflektioner.
 
Skulle inte använda mig av en sådan där, som skrivits ovan får hästen ett ryck i munnen varje gång de tar ett steg. Vad är nyttan med det? Finns ju en som är populär nu också som spänns över manken mellan frambenen och till munnen. Även där får hästen ett ryck i munnen av att gå.
Longerar knappt inte alls men om jag gör det får de gå fritt och med grimma.
 
Personligen tycker jag equiband är bäst, hööks har en motsvarighet som heter Cora Lee någonting. Den är dock inte lika bra som equiband utan känns för elastisk, ungefär som en täckesgjord med spännen om man jämför med equiband. Men funkar gör den :)
 
Equiband är ju i alla fall ett system som fungerar i rätt ände av hästen. Jag ser det som i värsta fall harmlöst, så länge man inte spänner så det blir obehagligt för hästen. Sedan tror jag en del som hanterar systemet riskerar livet vid påknäppningen bakom hästen, men det är en annan historia :)

Vad gäller system som spänner in huvudet och munnen, tycker jag det handlar om vad man vill få ut. När jag resonerat klart med folk tycker jag de flesta landat i att de inte kan uppnå det de vill uppnå genom att tjafsa med munnen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vill investera i en kvalitetsgjord för tömkörning och tycker lippo och tärnsjös modell ser bra ut. Jag funderar på om det är värt de...
2
Svar
26
· Visningar
1 610
Senast: Jfrelin
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 099
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa Är det någon här inne som har erfarenhet av dom nya tuggtabletterna som finns receptfritt på apoteken nu? Funkar dom lika bra som...
Svar
7
· Visningar
750
Senast: hollypolly
·
Katthälsa Någon som har erfarenhet av detta? :( Kanske finns det någon solskenshistoria där ute?… Vår lilla kisse fick detta i helgen...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp