"Longersele"

Ireland

Trådstartare
Vet att det heter nåt annat...
Vad har ni för erfarenheter av denna?
pessoalounge.jpg

Sv: "Longersele"

Ok. Men ger den inte ryck i munnen varje steg hästen tar? Borde det inte vara bättre om förbindelsen mellan mun och bakben inte fanns? Om ni förstår hur jag menar..

Jobbade för en hoppryttare som använde en sådan flitigt på unghästarna under inridningen. Kan klart bero på mycket (tex ridning eller att den var dåligt inpassad), men de hästarna som selen användes på var stenhårda i munnen, så e inte så imponerad av den..

Jag har använt en sådan en del, men specialfixade och satte fast snöret mellan mun och bakdel så att de blev oberoende av varandra. Åtminstone i början funkar den rätt bra, bara hästen känner att den har selen bakom rumpan.

Pessoasele. Jag använder detr ganska ofta. Både vid longering och lösgalopp, tycker den är super.

Jag har använd sådana i perioder och ingen häst har blivit hård i munnen, däremot har det stärkt galoppen på mina hästar och hjälpt dem att slappna av och höja ryggen...

tycker den är himla bra, men är den inte gansa dyr? har för mig det.
kan ju inte vara så svår att göra en själv (om man är händig).

Grannen hade en travare som den funkade jättebra på, har ingen häst som behöver en sådan, har därför inte testat den själv.

Hästfrälst skrev:
Ok. Men ger den inte ryck i munnen varje steg hästen tar? Borde det inte vara bättre om förbindelsen mellan mun och bakben inte fanns? Om ni förstår hur jag menar..
Det är det man vill :crazy:
Det är precis vad som händer.(rycken i mun)

hästen packas ihop i en tvångströja.

Hästfrälst skrev:

Jo det är exakt vad som händer. Tycker det är en hemsk uppfinning. Precis som allt annat som har prefixet "pessoa". :crazy:

Håller med både Axel och Centaur. Det är en sele som låser in hästen. ser ingen större skillnad mellan den och den där de har på frieser hästar för att få dem till höga knälyft. det är typ samma princip, dvs forcerat arbete för att hästen inte har någon annan stans att ta vägen. Jag förstår inte varför allt ska vara så komplicerat. en harmonisk och tillitsfull häst som jobbas rätt av en kunnig person, behöver inte en massa linor och skit. den kommer till avslappning och balans efter hand som den har styrkan att göra det. Mentalt och fysiskt.

Har ingen direkt erfarenhet av den, men min kompis hade den på sin häst och den blev helt perfekt. Hästen har jättelätt för sig nu, och utan longerhjälpen hade det tagit jättelång tid, hon har försökt länge med hästen och efter någon månad såg man stora resultat. Om den hamnar i fel händer tror jag också att den kan bli oduglig, men att den förstör alla hästar bara för att det "rycker" i munnen är skit snack. Hade själv tänkt satsa på en sådan, men känner det att först betala ( enligt B*rj*s priserna) 860:- för en "longergjord" och sedan 360:- för en "longersele" som man inte använder mer sedan är lite onödigt. då jag och min kompis inte har samma typ på häst/ponny heller blir det lite svårt. Men jag skulle rekomendera att använda den! Men ta hjälp av en tränare om du är osäker. Eller en kunnig ryttare som kan se så det ej är för hårt/löst.

Jag har provat den:crazy:

Ligger nu slängd i skamvrån.

det får hellre ta den tid det tar, än att min häst ska bli knäckt.

Så kan man ju med se det. Jag se det hellre så att det tar lång tid och att resultatet blir bättre och mer hållbart. :smirk:

Min åsikt om pessoaselen går att läsa i många andra trådar.

Gjorde ett litet hemmaexperiment och tog en snodd (/"halsförlängare"), och fäste bakom hästen i gjorden. Märkte ingen skillnad alls på bakbensaktiviteten.

Jag fortsätter med min tömkörning, jag.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som provat det? Funkar de? Alltså en munkorg som är av mjukt hönätsmaterial. Har inte hittat nån i Sverige. Sweet net...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Funderar på att investera i boxmattor, ni som har eller har haft, vad är era erfarenheter? Går det åt mindre strö eller lika mycket men...
Svar
17
· Visningar
1 277
Senast: Marita73
·
Utrustning Erfarenheter av Piuma Feather Light upphöjande pad från Acavallo? Gör den någon skillnad? Bra stötdämpning och bra luftflödessystem...
Svar
0
· Visningar
151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka