Loppan börjar bli gammal..

TeamLundVer

Trådstartare
Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔

Man brukar ju säga att när man funderar på det då är det dags men jag hoppas att jag är så pass medveten att jag faktiskt funderar lite innan för att vara beredd och inte låta det gå för långt.

Det vi djurägare kämpar mot från dag 1 är här. Vår älskade Loppan börjar bli gammal, eller det börjar märkas att hon är gammal.

Vi har varit oerhört förskonade just från ålderskrämpor trots att hon är en schäfer på 12år. Senast på julafton fick vi kommentaren om att någon trodde att hon var en unghund. Det som sker nu är alltså helt främmande för oss och rädslan för att göra fel är stor.

Vi hade i vintras en hund som såg dåligt på långt håll, sov djupare och hade börjat bestämma själv. I övrigt lika tokig, busig och smidig som tidigare. Vi pratar om att hoppa över soffbordet utan problem, hela tiden komma med leksaker som skulle kastas eller ha dragkamp med.

Såhär 6 månader senare har synen blivit ännu sämre på långt håll, hon har börjat höra sämre, hon är inte jättesmidig på att komma upp i soffan och glömmer bort att hon var kissnödig och behöver påminnas.

Till det så har hon börjat bli lite vinglig till och från. Inget som andra märker av ännu men vi gör ju det. Har hon sovit en längre stund och skakar på sig så tappar hon balansen, ibland.

Hon kommer fortfarande dragande med sina leksaker som det ska utkämpas dueller med och hon är ett bus utan dess like. ❤️

Med det sagt så verkar det gå fort nu. Jag är införstådd med att detta troligtvis är hennes sista sommar och det är högst osäkert om det blir någon jul men hur vet vi när det är dags?

20230506_075259.jpg
 
Låter lite som min schäfergubbe. Minus att han inte kissade en droppe inomhus. Han gick på typ metacam sista halvåret. Vi bestämde oss när han slutade vilja hoppa upp i min rav4. Då var bilen det absolut bästa han visste! Sen åkte jag till veterinären och visade upp honom(utomhus, vi gick och sprang och visade när han hoppade in i bilen, ingen djupare undersökning) för att de skulle hjälpa mig bestämma "när". Veterinären hade inte bråttom, men tyckte att vi skulle boka en tid inom några månader. Sen gillade han inte värmen, så vi bokade en tid i maj. Det var nog februari-mars som vi kände att det var dags. Han blev 13 år och 2 månader.

💔 Lider med er.
 
Låter lite som min schäfergubbe. Minus att han inte kissade en droppe inomhus. Han gick på typ metacam sista halvåret. Vi bestämde oss när han slutade vilja hoppa upp i min rav4. Då var bilen det absolut bästa han visste! Sen åkte jag till veterinären och visade upp honom(utomhus, vi gick och sprang och visade när han hoppade in i bilen, ingen djupare undersökning) för att de skulle hjälpa mig bestämma "när". Veterinären hade inte bråttom, men tyckte att vi skulle boka en tid inom några månader. Sen gillade han inte värmen, så vi bokade en tid i maj. Det var nog februari-mars som vi kände att det var dags. Han blev 13 år och 2 månader.

💔 Lider med er.
Var nog jag som var otydlig. Loppan kissar inte inomhus. Hon kan komma och säga till att hon behöver ut och kissa akut på kvällen/natten. Vi går ut med henne och hon stannar liksom på trappan och "bara står" så tillslut får man säga till henne att hon ska kissa och då blir det som att hon "ja just det"
 
Jag är lite i samma sits själv med min gamling, letar efter tecken. Har han problem med värmen? Är han stel, ovillig att gå i trappan, surare än vanligt, tröttare än vanligt? Jag ska ta ett snack med veterinären efter nästa vecka och kolla upp honom för säkerhet skull. Är det trista biten med att vara djurägare. :(
 
Precis nytagen film.
Såhär är hon hela tiden. Kommer med leksaker att kampa med eller kasta. Alltså konstant. Så på det sättet är det ingen skillnad mot hur hon alltid varit. (Jag har den på foten för hon är så stark att hon rycker axlarna ur led på mig 🙈)
 
En hund som bara är gammal, men inte sjuk eller mår dåligt kallar jag för "en tidsfråga". Det innebär att jag vid minsta tecken på att hunden blir dålig kommer låta den somna in, men jag tar inte bort en hund bara för att den är gammal, att det går långsammare, att den ser/hör sämre. Det är inte tecken på sjukdom eller lidande, utan bara på ålderdom. Den dagen hunden inte längre tycker att det är kul med livet så får den somna in. När maten inte längre smakar, när det inte är roligt att gå ut, när hunden helt enkelt inte har några glädjeämnen kvar, så är det dags. Eller om hunden blir akut dålig och den pga ålder och kondition inte ska botas, utan få somna in.
När jag tagit bort hundar så har jag alltid fått det gjort samma dag. Jag vägrar boka en tid som jag sedan ska plåga mig fram till, utan när mitt beslut är taget så innebär det att hunden gjort sitt och inte mår bra. Kliniken jag går till har jag bara behövt ringa till och säga att jag har en hund som behöver få somna in och då är det bara att komma till dem direkt.
 
Däremot ser man här, precis i slutet att hon inte är lika stark bak längre, det blir lite vingel
Jag hade en mops med vingelsjuka och jag antar att det är samma sak som din hund råkat ut för. Det är en neurologisk åkomma som gör att bakbenen blir svagare, men någon smärta finns inte. Vår mops hade livslusten kvar även när hon inte längre kunde gå. Ögonen brann av livslust och hon krävde högljutt att vi skulle flytta henne dit hon ville vara och hon satt och studsade på rumpan av glädje när vi gjorde som hon sa. Rastning gick enkelt med en slinga under magen som höll upp bakdelen, så hon kunde springa omkring på frambenen. Vi hade inte hjärta att ta bort henne så länge hon så tydligt älskade livet. En kväll visade hon att hon inte mådde bra och ville inte ha kvällsmaten (hon var ett matvrak annars), så nästa dag fick hon somna in. Det kändes rätt, för då var hon färdig med det här livet.
Tidigare hade vi en mastiff som fick samma symptom med svaghet i bakbenen. I hennes fall så tyckte hon att det var superjobbigt och förnedrande att ramla omkull när hon skulle kissa, så vi tog bort henne. Man får helt enkelt se på hunden hur den mår. Så länge hunden gillar livet så ska den få vara med.
 
Kul att hon är så pigg, men jag skulle i alla fall kolla upp henne med tanke på vingligheten bak. Jag är kanske nojig vad beträffar schäferryggar och L7S1, det finns medicin att sätta in. Mina svarade fint på behandlingen och har du medicin på försäkringen får du ersättning.
Hoppas ni får flera år tillsammans.
 
En koll hos veterinären är aldrig fel. Smärtstillande kan göra underverk för gamla schäferleder. I övrigt tycker jag att det låter som ”normalt åldrande” och att hon fortfarande har bra livskvalitet. Hur länge hon kommer ha det är omöjligt att säga. En del anpassningar i livet kan krävas så som extra rastningar, mattor på golv och i trappor för bättre fotfäste, höja upp mat och vattenskål, kortare promenader, mjuk bädd, ett täcke när det är kallare, fysioterapi, massage osv. Om hundens kognitiva dysfunktion blir värre finns även mediciner mot det. Det är okej att bli gammal!
 
Kan man läsa mer om detta nånstans?
Anicura har skrivit en bra sammanfattning, där hittar du även begrepp och mediciner (ffa Selegilin) att googla vidare på 😊
https://www.anicura.se/for-djuragare/hund/fakta-och-rad/demens-hos-hund/

Finns även en medicin i övriga EU som heter Karsivan som använts framgångsrikt hos åldrande hundar. Det ökar genomblödningen i viktiga organ och kan på så sätt göra hunden piggare, hörseln förbättras, minska stelhet i muskler och leder osv. Har precis beställt hem det från Tyskland till två av våra äldre hundar.
Två svenska läkemedelsföretag har i juni registrerat läkemedel med samma substans (Vitofyllin och Canergy heter medicinen) men det har inte släppts för försäljning i Sverige ännu, finns dock i FASS.
 
Anicura har skrivit en bra sammanfattning, där hittar du även begrepp och mediciner (ffa Selegilin) att googla vidare på 😊
https://www.anicura.se/for-djuragare/hund/fakta-och-rad/demens-hos-hund/

Finns även en medicin i övriga EU som heter Karsivan som använts framgångsrikt hos åldrande hundar. Det ökar genomblödningen i viktiga organ och kan på så sätt göra hunden piggare, hörseln förbättras, minska stelhet i muskler och leder osv. Har precis beställt hem det från Tyskland till två av våra äldre hundar.
Två svenska läkemedelsföretag har i juni registrerat läkemedel med samma substans (Vitofyllin och Canergy heter medicinen) men det har inte släppts för försäljning i Sverige ännu, finns dock i FASS.
Tack! Får läsa lite och sen höra med min Vet om det finns i Norge eller är på väg hit.
 
Med min gamle cairnterriergubbe som blev drygt 14 år var det att kissa inne som blev "droppen" (no pun intended!). Han hade problem med urinsten och polyper i urinblåsan och opererades för det 2 ggr mellan 9 och 12 års ålder. När han sedan började kissa inne igen och dessutom mådde dåligt av att göra det (han visste ju att han "inte fick" även om vi såklart aldrig lät det få några negativa konsekvenser för honom), så kändes det att det var dags. Han både hörde och såg lite dåligt också, men det kändes inte som om det var något som direkt påverkade honom, utan det var just inne-kissandet som försämrade hans livskvalitet. (och att återigen operera en 14 år gammal hund var inte att tänka på) Men jag gissar att det är olika från hund till hund vad de mår dåligt av och vad som behöver få vara avgörande.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 509
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 368
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 658
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp