Bukefalos 28 år!

Loppfrö hela,krossade,ljusa el. Mörka ??

kitty79

Trådstartare
Under foder eller hästvård,Mod får flytta om den hamnade fel :)

Har bestämt mig för att testa loppfrö till min 4 åriga valack.
Han har en riktig varannan dag mage ,med mycket gaser och vätskerinn de "dåliga" dagarna ,Känns som om jag har testat det mesta vid det här laget utan just loppfrön.

Men nu undrar jag - det finns mörka & det finns ljusa
vissa hävdar att det inte är någon skillnad de ljusa är odlade i indien och de mörka i amerika -men effekten skall vara densamma ,men varför är då de mörka dubbelt så dyra ? (om man kollar i mataffären då vill säga)

Det finns även hela och krossade ? detta har jag fått fram när jag har kollat på loppfrön till häst , hur ska man tänka här ? vilket ger mest gele ?

Och slutligen ni som har använt loppfrö till er häst - har ni haft ljusa ,mörka,malda,hela vilket märke och framförallt vilken effekt fick ni ? :D
 
Sv: Loppfrö hela,krossade,ljusa el. Mörka ??

Finns det ingen som har erfarenhet av loppfrön ?
Jag har sökt ,men hittar mest bara disskutioner om huruvida de ska ges blöta eller torra.
 
Sv: Loppfrö hela,krossade,ljusa el. Mörka ??

har aldrig hört talas om krossade loppfrön, däremot krossad linfrö
 
Sv: Loppfrö hela,krossade,ljusa el. Mörka ??

Har aldrig heller sett krossade loppfrön. Bara hela, som ska ges torra. Bra mot sandkolik.

Vid andra magproblem brukar man väl hellre ge linfrö, och det diskuteras huruvida dom ska kokas/stöpas/krossas eller ej.

Jag har gett loppfrö i perioder, men ger linfrö dagligen.
 
Sv: Loppfrö hela,krossade,ljusa el. Mörka ??

Har också upptäckt att det finns ljusa/mörka loppfrön med samma slutsats som dig att dom ljusa är billigare i mataffären. Har sökt men inte hittat något om dietisk skillnad, hoppas att någon har koll. Har däremot inte sett krossade. Jag ger min häst både linfrö och loppfrö som har varit lite lik din i magen med gaser som största problem. Ger ca 1/2 dl skållat linfrö och blandar i 1/2-1 dl loppfrö innan fodring vilket fungerat jättebra på honom.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst, som säkerligen pillar i sig en del skräp, har haft lite problem med sin mage i höst och vinter. Inte katastrof-diarré, men...
Svar
4
· Visningar
10 862
Senast: MonteRose
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 383
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min sambo mår dåligt av hunden
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp